Hallo,
Ik heb een probleem met een Peugeot 107: Hij schakelt erg slecht van 1 naar 2 (ik moet hem echt uit z'n 1 'trekken' en in z'n twee duwen, met de nodige kracht). Van 2 naar 3 gaat ook nog niet erg soepel; verder geen problemen (afgezien daarvan dat hij over het algemeen niet heel soepel schakelt, maar dat lijkt me normaal). Terugschakelen is ook geen probleem; alleen opschakelen. Hij maakt er overigens geen vreemde geluiden bij.
Iemand die dit bij de hand gehad heeft?
Alvast dank!
Henk de Waard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
km stand
laatste onderhoud
??
voldoende olie in bak (moet zeggen nog geen bak gezien die lekt, maar je weet het niet.
Ja, had er natuurlijk bij gemoeten:
Km stand is nog maar 24.000; laatste onderhoud was bij 13.000. Olie geen probleem.
14 jaar
Heeft iemand die olie misschien bijgevuld met een olie die zich niet laat mengen . Doe er iets synth. in voordat je de synchromesh ringen hebt gemold. Olie verversen kost minder. Succes . Op de oliesite kan je opzoeken wat er in moet.!
Punt, bedankt voor je tips! Zou het, als het dan toch de olie is, niet vreemd zijn dat het probleem zich eigenlijk alleen voordoet bij 1 > 2 schakelen?
14 jaar
hoe is het met de koppeling gesteld? missschien is er een probleem met de drukgroep?
Koppeling controle ; Schakelt de bak kraakvrij in R??? Hoe hoog is de snelheid bij het over schakelen 15 km/h of ga je tot het overslaan van de motor. Neem je de knop van de pook tussen de vingers of gaat het van dik hout. Normaal gaat een bak een autoleven mee maar met geweld kan alles stuk . Daarom wil een dunnere olie vaak helpen maar als de bak nu al kraakt wordt het repareren. De 2e versnelling is altijd al de meest gemolde versnelling omdat hij op de verkeerde rijsnelheid gebruikt wordt. Succes
Mensen, opnieuw bedankt. Koppeling lijkt het probleem niet te zijn. Hij gaat ook kraakvrij in R; uberhaupt hoor je geen gekraak, ook niet als hij zo moeilijk van 1 > 2 gaat. Bij 'snel' (wat is snel bij een 107 ... :) optrekken is het probleem wel nadrukkelijker aanwezig dan bij rustig optrekken.
14 jaar
Henk, is het een optie om dit eens te laten controleren door een dealer? Problemen met deze versnellingsbakken zijn eigenlijk onbekent, maar misschien kan een dealer bepalen of het inwendig zit of dat het uitwendige schakelmechanisme (kabels en overbrenging) de boosdoener is, of eventueel de versnellingsbak-olie aftappen en opvangen om te controleren of er slijpsel-sporen (grijze waas) in de olie te vinden is.
Hans, jij ook bedankt. Denk dat ik er i.d.d. binnenkort maar eens bij de dealer naar laat kijken.
14 jaar
Een beetje laat (was het vergeten), maar nog even de oplossing: het was toch de koppeling die kapot was. Dit is door de dealer verholpen, nu geen problemen meer. Zij hadden ook geen idee hoe zoiets kon ontstaan.
14 jaar
was de drukgroep zeker in 2 dat kan tenimste het verklaren met het schakelen
een 107 is niet kapot te krijgen (zolang je een handbak hebt anders heb je terugroepactie op de gaspedaal, alleen bij automaat is dit)
waterpomp wist ik dat het soms bij 20.000km kon gaan lekken
verder niks wat je zegt dat gaat snel kapot
lekke bij achterruit komt wel voor
(bumper eraf en rooster controleren, wil soms niet goed afdichten)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 107 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar