auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Schakelproblemen na vervangen koppeling

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Na het vervangen van de koppeling heb ik problemen met schakelen.

1. Het schakelen gaat niet altijd soepel, de pook blijft licht haken de auto "klonkt" wel eens in de versnelling
2. Bij terugschakelen van 5 naar 4 heb ik regelmatig tanden poetsen
3. soms valt ie uit de 5e versnelling


Enig idee wat de oorzaak kan zijn en of dit te maken heeft met het vervangen van de koppeling.

Geplaatst door

zed (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij het vervangen van de koppeling moet de hele versnellingsbak uitgebouwd worden. Ik heb dit net zelf gedaan afgelopen vrijdag: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... Eén van de dingen die moet gebeuren om de versnellingsbak los te maken is het verwijderen van de overbrenging tussen de versnellingspook en de versnellingsbak. Bij mijn auto bestaat deze uit een paar kabels maar soms gaat het ook met stangen. Als de kabels of stangen niet goed terug gemonteerd worden dan kunnen schakelproblemen zoals jij beschrijft het gevolg zijn.

Als je tandenpoets-geluiden hoort tijdens het schakelen dan wordt de koppeling wellicht niet ver genoeg ingedrukt. Bij mij gaat dat via een hydraulische zuiger die ook uitgebouwd moet worden om de koppeling te vervangen. Wellicht is hier in jouw geval ook iets mee misgegaan tijdens het inbouwen.

TrafficBandit 0

16 jaar

het gaat hier om een 206[quote=TrafficBandit]Bij het vervangen van de koppeling moet de hele versnellingsbak uitgebouwd worden. Ik heb dit net zelf gedaan afgelopen vrijdag: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... Eén van de dingen die moet gebeuren om de versnellingsbak los te maken is het verwijderen van de overbrenging tussen de versnellingspook en de versnellingsbak. Bij mijn auto bestaat deze uit een paar kabels maar soms gaat het ook met stangen. Als de kabels of stangen niet goed terug gemonteerd worden dan kunnen schakelproblemen zoals jij beschrijft het gevolg zijn.

Als je tandenpoets-geluiden hoort tijdens het schakelen dan wordt de koppeling wellicht niet ver genoeg ingedrukt. Bij mij gaat dat via een hydraulische zuiger die ook uitgebouwd moet worden om de koppeling te vervangen. Wellicht is hier in jouw geval ook iets mee misgegaan tijdens het inbouwen.[/quote]

[quote=robby10030]het gaat hier om een 206[/quote]
Uhh.... ja... en een 206 heeft geen versnellingsbak die er uit moet als je de koppeling vervangt ?? Ik begrijp je punt niet helemaal......

TrafficBandit 0

16 jaar

jawel maar niet elke bak heeft dezelfde werkwijze

wellicht een overbodige opmerking, maar je hebt er toch wel voldoende olie in gedaan he?
of een van de 2 korte schakelstangetjes op het verkeerde kogeltje gemonteerd.

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

[quote=zed]Na het vervangen van de koppeling heb ik problemen met schakelen.

1. Het schakelen gaat niet altijd soepel, de pook blijft licht haken de auto "klonkt" wel eens in de versnelling
2. Bij terugschakelen van 5 naar 4 heb ik regelmatig tanden poetsen
3. soms valt ie uit de 5e versnelling


Enig idee wat de oorzaak kan zijn en of dit te maken heeft met het vervangen van de koppeling.[/quote]
Wat ik nog vergeten was om te noemen is dat er wel erg veel speling pook zit.

zed 0

16 jaar

[quote=harry4203]wellicht een overbodige opmerking, maar je hebt er toch wel voldoende olie in gedaan he?
of een van de 2 korte schakelstangetjes op het verkeerde kogeltje gemonteerd.[/quote]
Ik heb er zelf een officiele Peugeot dealer naar laten kijken.
Die hebben niets kunnen vinden en geven als enige oplossing om de versnellingsbak te vervangen.
Maar ik heb het idee dat dat met een kanon op een mug schieten is.

zed 0

16 jaar

Is je koppelings-kabel wel goed afgesteld?

berendonck 0
badge

16 jaar

Je koppelings kabels (of stangen) brengen de beweging van je pook over naar je versnellingsbak, meestal zitten daar de problemen en niet in de bak zelf. Als je aangeeft dat er veel speling op de pook zit dan denk ik meer en meer in die richting, alhoewel het natuurlijk kan dat de bak zelf inderdaad kapot is.

De kabels zitten aan de kant van de versnellingsbak op een steun gemonteerd die op zijn beurt weer op de versnellingsbak gemonteerd zit. (nummer 3 in de tekening hieronder) Als deze steun maar half vast zit (boutje vergeten bij vervangen koppeling) dan beweegt hij misschien mee bij het schakelen. De tekening is van een 406 dus het kan zijn dat het er bij jouw auto iets anders uitziet. Het lijkt me dat een garagebedrijf dit wel zou moeten zien maar je weet maar nooit.


[img]http://peugeot406coupe.nl/catalogus/imag...[/img]

TrafficBandit 0

16 jaar

mooi plaatje alleen heb je hier voor een 206 idd niks aan. je moet ff kijken als de auto in zijn vrij staat of de 2 korte en de langere schakelstang evenwijdig aan elkaar lopen.

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

en, is het al opgelost?

harry4203 3150
badge vip badge

16 jaar

De motorsteun is vervangen, waardoor de motor een stuk minder schud. Dat heeft het schekelen wel iets verbeterd, maar het de problemen blijven.
Hij schiet regelmatig uit zijn 3e en 5e versnelling. En heeft soms last van tandenpoeten van 1e naar 2e versnelling en 5e naar 4e versnelling.

Ben bang dat het te maken heeft met de synchronisatie ringen. Maar het reviseren van de versnellingsbak lijkt me niet meer de moeite waard bij een auto van 9 jaar met 250K op de teller.

wat me wel opviel is dat ik bij het gebruiken van het rempedaal licht voel in het koppelingspedaal (vooral bij het loslaten van de rem), is dat gebruikelijk?

zed 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.