Peugeot 309: Schokken in 1 en 2

Bouwjaar: 1992

Ik heb een peugeot 309 1.4 uit 1992 160.000 km. Het probleem is dat bij lage toerentallen (vooral file rijden) de auto nogal schokt en te gevoelig op het gas reageert. Dit probleem doet zich voornamelijk voor in de 1e en 2e versnelling, in de 3e is dit zo goed als over en in ieder geval niet storend. Ook heb ik heel af en toe dat de auto bij een koude motor en bij te snel gasgeven bij wegrijden afslaat om vervolgens moeilijk aanslaat en als hij dan loopt gaat dit gepaart met een flinke rook wolk. Dit is me in een half jaar 15.000 km +- 5 keer gebeurt. Verder rijdt de auto perfect hij gebruikt geen olie koelvloeistof en is niet onzuinig etc.

Peugeot309

Geplaatst door Peugeot309 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 309? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Ik denk dat de vacuum vervroeger op de ontsteking lek is.

Peugeot309 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, O J
Die vacuum vervroeger is al vervangen bij de peugeot dealer toen ik hem kocht, dus dat lijkt me sterk.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Dan ben ik bang voor de smoorkleppotentiometer,gaat het lampje wel eens branden? (motormanagement cq katlampje)

Peugeot309 (0), 20 jaar geleden

Nee is nog nooit gebeurt. Is het geen oplossing om de auto iets harder stationair te laten lopen, volgens mij kan dat ook als schelen. Hij loopt nu 1000 tpm stationair. Maar hoe kan ik dat het beste proberen, want ik heb het via dat veertje aan de gaskabel geprobeert maar dat was alles of niets en toen liep ie gelijk 1500 tpm. vond ik een beetje teveel van het goede.

willem12104 (0), 20 jaar geleden

toch smoorkleppotentiometer, Het lampje op dashboard begint alleen te branden als de klep te veel afwijkt. De computer heeft een bepaalde meetruimte, waarin die de afwijkende meetwaarde door de vingers ziet. Wanneer je de computer uitleest geeft hij wel fout in de gasklep, maar vindt hij dat te klein om dat op het dashboard te vermelden. Dit lampje vermeld enkel grote storingen.

Peugeot309 (0), 20 jaar geleden

Waar vind ik die en kan ik die zelf vervangen zoja nieuw of eentje van de sloop?

willem12104 (0), 20 jaar geleden

gasklep meter zit aan je gasklepkabel ook wel inspuitunit. Het beste is je hele inspuit unit te vervangen door een slopert. Kosten nieuwe 290 euro, (alleen gasklepmeter) slopert 75 euro. Hoe te werk gaan: Accu polen los halen. Lucht inlaat plaat bovenop blok eraf halen, links daaronder is inspuitunit te zien, samen met stationair regelaar en benzine inspuiting. Gaskabel loshalen, drie kabelboompjes loshalen. boven links en rechts. In de ring boven zijn vier ster schroeven te zien (koperkleurig) gelijkmatig los draaien vervolgens kan de inspuitunit er af genomen worden. (soms trekken) want zit af en toe vast door de pakking. Vervolgens de voet van de nieuwe meter afvlakken evenals de aansluiting met het blok. Nieuwe pakking erop (3,50 van karton) en het omgekeerde weer monteren. Voordat je de polen weer op de accu zet even je auto 1 minuut op contact zetten. De computer reset zich dan. Vervolgens contact af, polen er op starten en dan lopen. Hulp nodig laat het me weten. Ik heb nog wel een inspuitunit liggen, maar weet niet zeker of deze juist werkt. Ik heb deze van een schadeauto met 110.000 op de klok. Mag weg voor 50 euro. Let wel op bij de aankoop, check de veer. Deze veer geeft het gaspedaal de weerstand. Met een te lichte of te zware veer krijg je snel last van je gasvoet. Het kost je inspanning om je voet op de zelfde plaats te houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.