Beste allemaal ,
Als eerste , het gaat om een Peugeot 306 HB 1.4-8v (KFX) TU3JP 7A/C/S Kat. benzine van 1998 zonder airco .
Probleem :
Wanneer de motor na enige tijd stationair draaien op bedrijfs temperatuur is geeft de temp. meter ongeveer 90 gr aan .
Tijdens het rijden loopt hij op tot ongeveer 95 gr. (volgens de dashbord meter) en valt dan vervolgens weer snel terug naar 90 gr. en daarna weer omhoog . Hij blijft tussen deze temperaturen schommelen tijdens het rijden .
Het vreemde is echter wanneer ik stilsta en de meter is inmiddels weer terug gelopen naar ongeveer 90 gr. en ik schakel zware stroomverbruikers in zoals lampen dan zie je de temperatuur meter naar een hogere waarde gaan . Het is zelfs zo dat wanneer ik de interieurventilator stapsgewijs van 0 naar stand 4 omhoog draai de temperatuur meter ook telkens een stapje hogere waarde aangeeft .
Op stand 4 ongeveer de al eerder genoemde 95 gr. Ga ik met de ventilator stand weer terug naar 0 dan gaat de aanwijzing van de temp. meter ook weer terug naar een lagere waarde .
Ik had in het verleden na een vermeende lekkage in het koelsysteem , wel gebruik gemaakt van een Valma Lek Stop pil .
Met de gedachte dat door het aan koeken van dit goedje de beweging v.d. thermostaat weleens beperkt zou kunnen zijn , heb ik deze inmiddels vervangen . GEEN RESULTAAT .
Ook heb ik de stekkerverbinding op het motorblok v.d. thermometer met contactspray gereinigd . OOK GEEN RESULTAAT .
Wat zou mijn probleem kunnen zijn .
Mvg.
K.Bos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste allemaal ,
Na vandaag eerst nog wat gegevens over mijn probleem toegevoegd te hebben , om voor andere een beter beeld te schetsen wat er precies aan de hand was , het volgende .
Vandaag nog maar eens gekeken en tijdens het mediteren onder de motorkap er over nagedacht of de sensoren met hun bekabeling het zou kunnen zijn . Tijdens controle van de bekabeling zie ik dat de massakabel , vanaf het motorblok naar het chassis , precies achter de kabelschoen afgebroken was .
Waarschijnlijk door oxidatie van de kabel en het bewegen van het motorblok . Deze vervangen door een betere kwaliteit kabel (lees soepelere kabel) en mijn probleem was opgelost . Geen schommelende temp.meter meer (blijft nu strak op ongeveer 88 gr.staan) ook niet bij het inschakelen van grote stroomverbruikers .
Mocht mijn oplossing de nog komende oplossingen van andere elkaar kruisen , dan alsnog bedankt voor uw reacties .
Mvg.
K.Bos
Goed van je! De dunnere massa-kabel van het 2 in 1 massapunt op de versnellingsbak breekt/rot inderdaad nog wel eens af, met o.a. onwillige temp. meter tot gevolg.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar