auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: slaan onder de motorkap bij rijden over klinkers

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 80

Nu net na mijn aanmelden op dit forum en mijn voorstellen in het vorige item meteen nog een probleem.
Wanneer ik over klinkers rijdt hoor ik slaan (klappen) aan de voorkant. Onder garantie zijn de kogels van de stabilisator stang vervangen. Die waren wel versleten, maar het probleem bleef. Daarop is het complete stuurhuis vervangen omdat er speling zat op de uitgaaande stangen. Hij stuurde wel een stuk beter op de snelweg, maar het probleem bleef. Met een bandenlepel de draagarmen op speling gecontroleerd maar dat lijkt goed te zitten. Ik merk geen bovenmatige speling daar. Nu met winterbanden is het slaan wel een stuk minder. Het enige wat ik nog kan verzinnen zijn de motorsteunen. Daar lijkt wel wat speling op te zitten, maar ik weet niet hoeveel gebruikelijk is. Ook lijkt het me zo vreemd dat een groot motorblok een bijna rammelend/slaand geluid kan maken. Het probleem doet zich alleen voor als ik niet te snel over klinkers rijd. Op asfalt merk je niets tenzij je over een brug-richel rijdt of iets dergelijks. Heeft iemand hier een idee waar ik nog moet zoeken?

Geplaatst door

cork (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fuseekogels, stuurkogels, draagarm rubbers, veerpoot lagers, schokbrekers, stabilisatorstang rubbers (een stabilisatorstang heeft geen kogels)

Hans4040 1435
badge vip badge

8 jaar

Je schrijft : onder garantie zijn de kogels van de stabilisator vervangen . Daarna het complete stuurhuis . Echter , uw klacht was hiermee niet opgelost . Dus , retour naar uw garage , zij moeten dit dan oplossen en niet u moet gaan zoeken .

De stangetjes die aan de veerpoot zitten hebben wel kogels.Als die speling hebben kan de boel aardig klapperen.
ferry

ferdinand 60

8 jaar

Hans, dat is een hele lijst. De stabilisatorstangen zijn al vervangen evenals het gehele stuurhuis inclusief de stuurstangen en dus ook de fuseekogels. Zoals geschreven merk ik aan de draagarm rubbers niets bijzonders. Is er iets speciaals waar je op moet letten waardoor je weet dat de speling te groot is.Ik heb de speling getest met ingedrukte veer zodat de rubbers in een natuurlijke stand staan? Dan de veerpootlagers of schokbrekers. Is er een methode dat ik kan testen of het een van die twee is? Rechts lijkt de veerpoot in het motorcompartiment wat meer speling te hebben dan links.

Rene, Ik had de wagen alleen met motorgarantie gekocht.Deze werkzaamheden waren dus al coulance. Dat houdt echter ook een keer op. De verkoopprijs was ook niet zodanig dat je daar hoge verwachtingen van kon hebben.

cork 0

8 jaar

De fuseekogels kunnen niet los van de draagarmen worden vervangen. Deze zijn een geheel en zullen dus niet vervangen zijn.

Grote kans dat het probleem in de fuseekogels of het draagarmlager zit. Bij de 1600 is het voorste draagarmlager geen rubber, maar een kogelgewricht. Deze gaan regelmatig stuk en dat kan bij een kleine speling al een behoorlijk kabaal veroorzaken.

Enige goede oplossing is het plaatsen van twee nieuwe draagarmen. Dan zijn de fuseekogels ook weer fris.

Brum1467 0

8 jaar

Beste Brum,

Een kogelgewricht en geen rubber. Dat is geheel nieuw voor mij. Ik ga dan inderdaad nieuwe draagarmen bestellen. IK heb namelijk rechts wel een beetje speling gemeten. Als dat een kogelgewricht is dan hoort dat zeker niet. Heb je ook nog een advies voor een merk? Er zijn wel 10 merken met heel variërende prijzen. Ik zie ook dat er vanaf een bepaald voertuignummer een andere arm wordt gemonteerd. Even uitzoeken dus.

cork 0

8 jaar

Zelf slechte ervaringen gehad met Delphi draagarmen voor de 206. Moog was beter.

Het blijft overigens een zwak punt de draagarmen van de 206. Ik heb destijds bij mijn eigen 206 ervoor gekozen om de gehele voortrein te reviseren. Je blijft anders aan de gang met deze auto's.

Brum1467 0

8 jaar

Oke Brum,

Blij dat ik niet voor Delphi heb gekozen. Ik heb intussen QUINTON HAZELL in huis. Geen idee of ze goed zijn.
Over het merk wat positieve zaken gelezen. Niet over draagarmen. was niet de allergoedkoopste maar ook zeker niet duur, We zullen het ervaren. Komende weken een moment vinden om ze in te bouwen. Ben heel benieuwd of hiermee het probleem is opgelost.

cork 0

8 jaar

Quinton Hazell is de lijn van goedkopere B onderdelen die door Sator in nl op de markt wordt gebracht. Als duurder alternatief voeren ze Moog. Met het ouder worden van de 206'jes zal het goedkopere QH meer gevraagd zijn. Of ze kwalitatief goed zijn weet ik niet.

Ik weet wel dat je met een 206 niet op een draagarmpje meer of minder moet kijken. Zo duur zijn ze trouwens ook niet. Let er wel op dat de steekas niet uit de versnellingsbak schiet met het wisselen van de draagarm. Anders loopt de versnellingsbak leeg.

Succes

Brum1467 0

8 jaar

Brum,

Dank voor de tip van de aandrijfassen. IK zal er op letten. Wordt anders ook zo'n bende. Prijs viel ook erg mee. €83,- voor beide inclusief verzenden. Moet de bouten en moeren ook vervangen worden? Die zaten er namelijk niet bij. Weet je toevallig ook wat er veranderd is? De auto's die drie weken later van de band zijn gerold hebben andere draagarmen. Het was nog een hele uitzoekerij welke nu in mijn auto zitten.

cork 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.