Peugeot 106: Slaat af bij stationair.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Mijn 106 Rallye uit 1994 zakt onder het stationair toerental en slaat vervolgens af, ongeacht of de motor warm is of niet.
Tevens was de meter van de motoroliedruk eerst defect, maar die is spontaan weer gaan leven.

Als ik de auto start blijft hij lopen zolang ik gas geef, dit hoeft niet vol gas te zijn, als het maar iets is. De motor rijdt prima en hapert of stottert niet. Als ik heel voorzichtig met het gaspedaal speel en rustig terug ga naar ongeveer 900 toeren dan blijft hij soms stationair lopen, maar bij elk stoplicht e.d. valt hij stil.
Ik ben bij de eerste keer gelijk bij een dealer langsgeweest, en de beste man kwam even snel kijken. Op dat moment (Murphy's Law) sloeg hij in een keer aan en bleef aan....Tja. Hij merkte ook op dat motor prima klonk en manipuleerde het toerental door aan de gaskabel te trekken. Hij gaf als advies mee dat ik er even op moest blijven letten en terugkomen als het aanhield.

Bij deze: Enig idee?
Alvast bedankt.

Nick Hm.

Geplaatst door Nick Hm. (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

skyper (0) PRO, 13 jaar geleden

Wellicht kun je de ECU resetten.

Wat ik zo uit het hoofd kan zeggen:

- Motor warmrijden (ventilator minimaal 2x aangeslagen als je hem stationair warm laat lopen)
- Minpool van accu minimaal 10 minuten los halen
- Minpool weer aansluiten
- 10 seconden contact maken zonder te starten
- starten en de eerste minuut het gaspedaal niet aanraken (als hij uitvalt de hele procedure herhalen)
- rondje rijden en hierbij het hele toerenbereik raken, ook vollast (volgas)

Nick Hm. (0), 13 jaar geleden

Bedankt Skyper,

Ik heb het net geprobeerd, en het lijkt te werken. Bij de eerste start om de motor warm te krijgen bleef het probleem aanhouden. Na het afkoppelen van de accu etc. werkte de motor naar behoren. Het oranje lampje van de motor bleef wel twee á drie minuutjes branden, dus durfde ik niet gelijk te gaan rijden. Toen het lampje uiteindelijk uitging heb ik de auto een kwartiertje gereden en leek hij prima te lopen. Bij terugkomst ook even een paar minuutjes laten lopen, en na het uitzetten ging hij ook gewoon in een keer aan.

Opvallend is wel dat de motoroliedruk meter weer faalde.... Misschien een kapotte sensor of electrisch probleempje, misschien nog voorstellen?

Even afwachten of de auto morgen ook loopt zoals het hoort, dan kan ik met een gerust hart rijden.


Nogmaals bedankt!

Nick Hm. (0), 13 jaar geleden

Helaas was het de volgende ochtend weer raak.

Ondertussen heb ik een de auto naar een Peugeot dealer gebracht, en die vertelde mij vandaag dat de stappenmotor helemaal vast zat. Een nieuwe kost nogal wat, dus ik ben op zoek naar een geschikte 2de handse, type 1920v7 begrijp ik.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.