Peugeot 106 type II: Slaat alleen KOUD slecht aan. Stationair dan te laag.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Auto slaat koud moeizaam aan. Start na enkele keren proberen of met wat gas bijgeven. Vervolgens schommelt stationair een beetje en blijft onder de 1000tpm. Moet koud wat hoger zijn volgens mij?

De eerste 500 meter schommelt stationair een beetje en soms dreigt de auto af te slaan. Daarna probleemloos te rijden en te starten. Na een paar uurtjes stilstaan treedt het probleem weer opnieuw op.

Auto is met wat hulp (gas geven) altijd wel aan de praat te krijgen, maar loopt dan kort wat moeizaam. Vrij snel na het weg rijden loopt de auto dan weer prima stationair en klimt goed in de toeren. Slaat vervolgens ook nooit af.

155.000 kilometer gereden, recent is de distributie vervangen en bougies/luchtfilter zijn nieuw. Probleem trad al op VOORDAT distributie is vervangen. Massakabels nagelopen, accu is 100%.

Dacht zelf aan een sensor-probleem, maar tips zijn meer dan welkom...! Zat zelf te denken aan de MAP-sensor of de koelwatertemp-sensor.
Een luchttemperatuursensor zit volgens mij niet op deze auto?

Sensoren dus NOG niet vervangen.

Mvg,
Thijs

swolfs2001

Geplaatst door swolfs2001 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Klinkt een BEETJE als een defecte (niet goed werkende) koelwatertemp.sensor, echter in dat geval weer vreemd dat het probleem zich alleen de 1ste 500mtr. voordoet. Wellicht moet je eerst eens kijken of de gaskabel bijv. net niet te strak afgesteld staat. Er hoort behoorlijk wat vrije slag op de afstelling op de buitenkabel bij het gasklephuis te zitten. Met enige regelmaat komen we toch tegen dat de afstel-clip maar lekker op zo strak mogelijk gezet wordt en dat daardoor net de info van stationair ontbreekt. Gezien het bouwjaar en model neem ik aan dat dit nog een gaskabel-bediende gasklep is. Zo niet, dan kun je dit verhaal vergeten. Wat je ook nog zou kunnen proberen: resetten van de ECU. Hiervoor heb je diagnose-apparatuur nodig, dus waarschijnlijk garage,- of dealerwerk. Kunnen ze em gelijk uitlezen en/of de parameters bekijken.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je een map-sensor hebt, dan heb je ook een lucht temperatuur sensor. Anders kan de hoeveelheid zuurstof niet goed gemeten worden.
Ook die zou verkeerd kunnen aangeven. Mogelijk start na 500 meter je lambda-regeling al en dan wordt de fout weggepoetst.
Stationair schommelen wijst vaak op een te arm mengsel.

swolfs2001 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Als je een map-sensor hebt, dan heb je ook een lucht temperatuur sensor. Anders kan de hoeveelheid zuurstof niet goed gemeten worden.
Ook die zou verkeerd kunnen aangeven. Mogelijk start na 500 meter je lambda-regeling al en dan wordt de fout weggepoetst.
Stationair schommelen wijst vaak op een te arm mengsel.[/quote]
Heren bedank so far... Ik kan echter de sensor die de luchttemperatuur meet niet vinden!!? ...afbeelding iemand? MAP-sensor, koelwatersensor, stappenmotor en gasklep positiesensor et cetera kan ik allemaal vinden.

Waar zit dat ding dan, want het probleem is echt van toepassing op een koude motor. Als de motor een beetje op temperatuur komt gaat het aanslaan beter en loopt ie netjes stationair.


PS
...het is nog met een gaskabel, nagekeken en staat niet te strak. Af te stellen met een soort veer.

Mvg,
Thijs

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoeveel pennen heeft de aansluiting van de map-sensor? 4? Dan zit de lucht temperatuur daar bij ingebouwd.
Beste is een keer koud uitlezen na een nachtje nuiten slapen. Dan kun je temperaturen vergelijken.

swolfs2001 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Hoeveel pennen heeft de aansluiting van de map-sensor? 4? Dan zit de lucht temperatuur daar bij ingebouwd.
Beste is een keer koud uitlezen na een nachtje nuiten slapen. Dan kun je temperaturen vergelijken.[/quote]
Aansluiting van de map-sensor kent 4 pennen. Heb vandaag een koelvloeistoftemperatuursensor gehaald, moet het ding nog monteren. Ik laat weten of dat het euvel verhelpt!

Werkt dat niet dan laat ik de wagen uitlezen bij een bevriende peugeot specialist...

Groet.

swolfs2001 (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost!

De dealer had in 1e instantie helaas een verkeerde koelwater temperatuursensor meegegeven; blauw en 3-polig.

Uiteindelijk een goede gemonteerd (groen 2-polig) en het probleem met de koudstart is verholpen. Vandaar dat e.e.a. wat langer heeft geduurd. Auto slaat nu koud snel aan en loopt dan verhoogd stationair totdat deze voldoende is opgewarmd. Motor (koud) slaat dus ook niet meer af.



Mvg,
Thijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum