Peugeot 306: Slaat heel moeilijk aan. Bij plots gas geven, valt hij "dood"

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: KDX

Collega's,

deze 306 valt altijd weg als je wilt optrekken. Hij slaat ook moeilijk aan, spelen met de gas helpt soms wel. Je kan hem wel goed op toeren houden als hij in neutraal staat, maar als je dan plots meer gas duwt, krijgt hij precies geen eten genoeg.

Heb vernomen dat deze gasklephuizen problemen kunnen veroorzaken, maar volgens mijn meting werkt de gaskleppositiesensor zoals het moet.

Gasklep gesloten = 0,1V op de signaalkabel
Gasklep open = 4,7V op de signaalkabel

Krijg ook een mooi varierend signaal bij het bedienen van de klep.

Heb 5V voeding op gang5, massa op gang1, signaal zit op gang4, gang2 weet ik niet juist wat die is...

Volgens mijn brandstofdrukmeting, heb ik ook wel maar 0,5bar benzinedruk. Brandstoffilter zit niet toe. Maar als deze druk te weinig zou zijn, is het dan toch normaal dat hij met rustig gas geven wel in de toeren gaat?

Alvast bedankt

Saxofreak

Geplaatst door Saxofreak (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

janh5107 (0) PRO, 10 jaar geleden

monopoint minimaal 1 bar, multipoint 3.5 bar.

grt, j.e

trucker0werner (0) PRO, 10 jaar geleden

zitten diverse temperatuursensor op.
wat soms wil voorkomen is dat er een kapot is bijvoorbeeld die naar de motor ebe gaat. daardoor loopt hij te rijk of te arm bij starten.
je ziet geen melding ivm die sensor wel goed registreert.

wat betreft de 0.5bar druk is wel laag.
als je gas geeft dan zal je juist meer druk moeten hebben.

je moet maar denken aan een waterslang.
als je stationaari op 300mbar hebt en op toeren zal dit stijgen naar 800-1000mbar.
dan snap je dat als je 500mbar (als het tenminste absolute druk is anders is het 1500mbar absolute druk) constant hebt je met gas geven in problemen komt. dan is de drukverschil te klein om goed in te spuiten met gevolg uit vallen van de motor.

of monopoint maar 1bar druk nodig heeft durf ik niet te zeggen. weet wel dat elke auto 3.5bar druk moet hebben en oudere auto's kon de druk nog aangepast worden. zo zit er een extra klep die de druk terug laat sturen naar de tank om een constante drukverschil van brandstof gallerij naar de inlaat te hebben.
als dit wel aanwezig is kan het hier in ook dus zitten.
anders zou de pomp zijn beste tijd hebben gehad,

Saxofreak (0) PRO, 10 jaar geleden

Auto gemaakt!

Inmiddels ook ontdekt dat die pen 2 op de gaskleppositiesensor ook een variabele weerstand was, deze varieerde van 2,40V bij gesloten klep tot 4.6V bij klep ongeveer halfopen. Dus ik was er best van overtuigd dat deze in orde was.

Alleen de brandstofdruk vond ik een vreemd geval. Ik heb alleen ervaring met het feit dat een opvoerpomp gaat of niet gaat. Drukregelaar zit hem ook in de monopointinjectie...

Toch maar geprobeerd met een tweedehandse opvoerpomp, terug 1bar benzinedruk en auto rijdt terug als nieuw!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum