Peugeot Partner 1999: Slaat (koud) niet aan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19D DW8

Motor slaat vaak koud niet aan. Manco is maar zo plots ontstaan.
Gloeibougies zijn/waren goed, er komt spanning tijdens gloeiperiode, kleppen reeds gesteld, stopklep vernieuwd. Ook daar komt spanning op.
Het is een kwestie van brandstof want bij weigering komt er wel een reactie wanneer startpilot ingespoten wordt.
Na 1 keer gelopen te hebben de hele dag geen probleem meer.

Iemand nog een idee?

Averdonk

Geplaatst door Averdonk PRO , lid sinds 17 jaar geleden

11 Reacties

trucker0werner PRO, 6 jaar geleden

als je extra gas geeft tijdens het starten doet hij het dan wel.
is de timing al gecontroleerd.
is de druk tijdens het starten al gecontroleerd,

marcel7031 PRO, 6 jaar geleden

Vaak last van lucht in het systeem, minuscule lekkage waardoor diesel terugloopt gedurende de nacht/koude start

Averdonk PRO, 6 jaar geleden

Heren, dank voor de reacties
De timing is goed. De paspennen vallen zo op hun plek. Soms slaat de motor koud wel goed aan. Direct met de 1e klap al.En meteen op 4 cilinders. Trekt dan ook goed. Niks mis mee dan. Normaliter zijn het ook probleemloze motoren.
Slaat de motor niet aan, dan is het 20 meter trekken en slaat dan alsnog aan.

@marcel: maar met teruglopende brandstof zou de motor in 1e instantie toch even een teken van leven geven of zie ik dat dan verkeerd? De pomp en de inspuitleidingen zitten dan toch nog vol?

autobedrijf van breugel PRO, 6 jaar geleden

Klepspeling is een bekend punt bij deze auto's.
Met als gevolg slecht starten.

trucker0werner PRO, 6 jaar geleden

@hierboven
als je de eerste bericht leest van de topic starter dan zie je dat de klepspelling al gecontroleerd is en afgesteld is.
heeft de 3 belangrijke punten al gedaan, kleppen gesteld, gloeibougies getest, stopklep vervangen

verder zou je inderdaad verwachten dat met lucht je een reactie moet voelen, als het in het ergste geval zoveel lucht is dan de verdeelpomp alleen lucht pompt, dan zal de motor zeker niet starten lucht kan hij namelijk samenpersen zonder een serieus druk op te bouwen.
dan zal hij ook niet lopen en totaal geen reactie geven.
dacht uit mijn hoofd dat de verstuivers open gaan bij 100bar (of 150bar) door de lucht kan hij de juiste druk niet halen en dus spuit de verstuivers ook niks in.

als je doorstart doet hij dan totaal niet aanslaan, doet hij op dat punt alleen aanslaan als je een keer met startpilot hebt ingespoten. als dit zo is dan kun je makkelijk controleren.
je start en als je weet dat hij niet aanslaat dan even de diesel systeem ontluchten en nogmaals proberen, dan met iemand achter de stuur die dan doorstart zodat lucht weg gespoten kan worden waarna hij direct aan moet slaan

of je ontlucht hem voor je start en kijkt of dit helpt

Averdonk PRO, 6 jaar geleden

Auto 24 uur buiten gestaan en natuurlijk vanmorgen met de 1e slag goed aanslaan...............Als je bij de dokter bent, is de pijn blijkbaar over. Nog maar eens een paar dagen afwachten en proberen.

apalracer PRO, 6 jaar geleden

de lucht balg wilt wel eens lucht pakken en dat hoefd niet elke keer. complete leiding vervangen set van 2.

Averdonk PRO, 6 jaar geleden

Dank voor je reactie, Apalracer , maar wat bedoel je met de "luchtbalg"? Het handpompje?

Auto weer 3 dagen gestaan en geen probleem: gloeien> starten> aanslaan...........

marcel7031 PRO, 6 jaar geleden

[quote=Averdonk]Dank voor je reactie, Apalracer , maar wat bedoel je met de "luchtbalg"? Het handpompje?

Auto weer 3 dagen gestaan en geen probleem: gloeien> starten> aanslaan...........[/quote]
dat bedoeld hij idd, maak ik als hulpverlener ook méé.

Averdonk PRO, 6 jaar geleden

Probleem is opgelost. Nieuw filterhuis gemonteerd met het handpompje.

Bedankt voor het meedenken.

marcel7031 PRO, 6 jaar geleden

bedankt voor je feedback
gr marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.