Peugeot Partner: oliedruk te laag "STOP"

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 Hdi

Hallo,

Mijn Partner met 143000 Km heeft het volgende voor. Bij warme motor, dus na enige tijd te hebben gereden, krijg ik de melding STOP oliedruk te laag.
Meestal krijg ik de melding als ik een bocht neem, er oneffenheden op de baan zijn of tijdens het remmen. Oliepijl nagekeken maar deze is ZEKER in orde.
De wagen heeft wel al 2 nieuwe turbo's, zou dat een oorzaak kunnen zijn van het probleem. Vorige turbo werd niet goed geplaatst waardoor na enkele kilometers de turbo het begaf? Ik rij nu inmiddels al zo'n 10 maanden met de nieuwe turbo.

Groetjes,
Michaël

Michaelaanzee

Geplaatst door Michaelaanzee (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (985) PRO, 10 jaar geleden

Je weet zeker dat de melding op de oliedruk betrekking heeft ?
Je remolieniveau is wel goed ?

zwartepiet (65), 10 jaar geleden

bij je defecte turbo
is dan de aanpassing gebeurt
carter gereinigd, ergens een zeefje vervangen in het oliecircuit
peugeot en citroen experts weten hier meer over, is daar bijna dagelijkse kost

misschien verstopping in leiding of vuil voor het oliedrukcontact

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Je weet zeker dat de melding op de oliedruk betrekking heeft ?
Je remolieniveau is wel goed ?[/quote]
Ja, gaat over oliedruk. Tekst komt zo op display.
Volgens garage is het oliedruk motor, geen remolie.

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

[quote=zwartepiet]bij je defecte turbo
is dan de aanpassing gebeurt
carter gereinigd, ergens een zeefje vervangen in het oliecircuit
peugeot en citroen experts weten hier meer over, is daar bijna dagelijkse kost

misschien verstopping in leiding of vuil voor het oliedrukcontact[/quote]
Volgens de garage is alles gebeurd, wat de eerste keer waarschijnlijk niet gebeurd is.
Bij tweede turbo werd mij verzekerd dat alles gereinigd werd en vervangen wat moest om het zeker niet nogmaals tegen te komen.
Zou het kunnen dat er toch nog restjes overgebleven zijn van de eerste defecte turbo en dat dit nu een gevolg is hiervan?

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

De derde turbo komt eraan ....

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ik vermoed het ook.
Als deze melding komt zijn er al een aantal onderdelen die te weinig olie gehad hebben waaronder de kwetsbare turbo.
Zeker van dit type dieselmotor is het een kwetsbaar onderdeel.

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

Garage gaat eerst eens de oliedruk meten.

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

Die is te laag, anders kreeg je die melding niet!
Retourdebiet van de turbo is zeker niet onbelangrijker.

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

[quote=GOVA]Die is te laag, anders kreeg je die melding niet!
Retourdebiet van de turbo is zeker niet onbelangrijker.[/quote]
Zal ik doorgeven om na te zien.

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

oliedruk is intussen gemeten.
Bij koude motor op stationair draaien is er ±3,5 bar, dus OK
Bij warme motor op stationair draaien is er ±0,7 à 0,8 bar en na een tijdje is er zelfs een getik in de motor te horen.
Bij plankgas met warme motor is er ±2,4bar wat normaal 3,5 bar moet zijn.
Oliepomp stuk? Of toch iets anders?

ford-12 (0), 10 jaar geleden

Hoi Michael, ik vermoed dat je eens richting krukas en hoofd lagers moet kijken want hier wordt 70 procent van de oliedruk opgebouwd.
Je hebt een lagere oliedruk bij warme motor omdat de olie dan relatief iets dunner is.

ford-12 (0), 10 jaar geleden

Hoi Michael, ik ben misschien wat kort geweest met mijn antwoord maar wat ik bedoel is dat de lage speling door slijtage is toegenomen waardoor er meer olie weglekt langs de lager schalen en een bijkomstigheid is dat als de motor olie warm is deze iets dunner is waar door het langs de lagers lekken toe neemt.
De oliepomp heeft maar een beperkte opbrengst en als deze aan zijn maximum is zal uiteindelijk de olie druk zakken.

Michaelaanzee (0), 10 jaar geleden

Probleem gevonden.
Het zeefje, in de carter, voor de aanzuiging van de olie zat zo goed als verstopt. waarschijnlijk werd bij het vervangen van het stukgelopen turbo niet alles grondig gereinigd. Alhoewel de garage beweerde dat alles werd gereinigd.
Oliedruk gemeten en is nu OK, zowel bij koude als bij warme motor.
bedankt iedereen voor jullie antwoorden

GOVA (0) PRO, 10 jaar geleden

De derde turbo komt eraan ....

asx (0) PRO, 10 jaar geleden

heb ook al eens een verstopte zeef gehad; is het gevolg van een lekkende verrstuiverdichting
de rest is allemaal gevolgschade

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.