auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106GTI: Slecht lopen motor, stationair tijdens rijden

Bouwjaar: 1997

Sinds een paar weken heeft mijn auto af en toe last van vervelende kuren (het wordt wel steeds erger..)


Als volgt,


Als ik de auto start loopt hij prima, netjes stationainiet tehoog niet te laag.


Dan tijdens het rijden stotterd hij af en toe, voornamelijk in de lage toeren, als je hem doortrekt loopt hij zonder problemen goed door.


Af en toe (wordt steeds vaker) als ik afrem voor een stoplicht oid en de koppeling intrap tijdens het remmen slaat de motor af!


Soms slaat hij net niet af maar dan zie je de toerenteller erg schommelen tussen de 300 en 1500 toeren... een korte tijd lijkt hij dan op 3 cilinders te lopen. (het management systeem heeft moeite de motor draaiend te houden..)


Als je hem dan even stationair laat lopen zal hij na een tijdje weer goed lopen..


In het kort


-tijdens het rijden, bij intrappen koppeling, slaat motor vaak af


-sterk inhouden, stotteren, voornamelijk in de lage toeren (tot 4000)





Het is een 106gti uit 1997


Wat zou dit kunnen zijn. vaak hoor je dat het de stappenmotor is, maar waar zit deze bij mijn auto?

Geplaatst door

Djeedub (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat ik nog wel even wilde melden is dat het ook nog een beetje afhangt van het weer...

Als ik s'avonds of snachts (koeler buiten) ga rijden gebeurt het minder, bij vochtig weer ook minder.



Ik was vandaag overdag (warm weer) aan het rijden en hij bleef maar klooien, ga ik net een stukje rijden.. nergens last van (net was het fris weer met regen en 11uur in de avond)


Djeedub 0

21 jaar

Heb hetzelfde probleem bij die van mij (1.4i) voor watr betreft het koppelingsverhaal. Ik heb inmiddels de stappenmotor en labda sensor vervangen (nog steeds hetzelfde).

De problemen die ik hier lees komen mij erg bekend voor. Op vakantie had ik het probleem dat de motor bij fors remmen vrijwel altijd afsloeg of bijna. Bij het minderen van snelheid op de snelweg vanaf 130 km/h sloeg hij bij 80 km/h af. Het probleem zat 'm in een kabeltje dat zorgt voor het doorgeven van de cilinderpositie en dan waarschijnlijk zorgt voor het juiste moment van brandstofinspuiting. Je zou er eens naar kunnen kijken. Vandaag kwam ik er trouwens achter dat ze bij die reparatie een stekker uit de stappenmotor hebben verwijderd. Het stationair toerental was namelijk +/- 200 toeren te laag. Als ik het stekkertje er weer in stop slaat de motor af. Als ik 'm met stekker erin start is het toerental wel juist, maar bij gasgeven en vervolgens weer gas loslaten slaat de motor weer af. Weten jullie waar ik dit probleem moet zoeken?

Eric2761 0

21 jaar

Bobines willen ook wel eens voor een dergelijk probleem zorgen.Met name die waar een bobinegalerij op zit.

Siem Bijman 690
badge vip badge

21 jaar

Ik heb de bobine reeds vervangen en injector reiniger gebruikt. Nog steeds hetzelfde. Ben wel van mening dat het weer invloed heeft. Zal eens kijken naar dat kabeltje en massacontacten bij de dynamo en computer. Met name als de lampen branden (gedimd grootlicht)bij belaste motor dus.

Heb de dynamo aansluitingen en bij de koolborstels schoongemaakt. Tevens de bougie kabels aangesloten zoals op de bobine stond (2 en 3 waren omgewisseld). Tot zover gaat het goed. Heb ook nog de twee gaten van 15 mm en 4 van 5mm dicht getaped welke in de luchtaanvoerslang zaten. Horen deze gaten er wel in?

Ik heb inmiddels de problemen met mijn auto opgelost. Het probleem was opeens dat de stappenmotor niet of nauwelijks reageerde en het stationair toerental dus vreselijjk schommelde. Vooral bij koppeling intrappen kwam het toerental of te laag (afslaan) of te hoog 1500-2000 toeren uit. Het probleem was een smerig gasklephuis. Er zat allemaal smeer en roet in. Vooral voor de gasklep was dit het geval. Ik heb tevens de kanalen naar de stappenmotor schoongemaakt. Alles met carburateurreiniger.



Resultaat: een stationair toerental van ca 900 toeren dat direct na het intrappen van de koppeling wordt bereikt En geen startproblemen meer (de motor sloeg wel eens erg laat aan). Dat is dus ook achter de rug.



Ik weet nu in ider geval dat een vervuild gasklephuis voor veel problemen kan zorgen. De melding die ik eerder maakte van dat kabeltje is achteraf gezien misschien niet nuttig geweest.


Eric2761 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.