close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307 hdi: slecht lopende koude motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 hdi

1bij koude start loopt de HDI slecht, hij bonkt ,rookt wat, trekt de eerste kilometers slecht en
tikt en ratelt. Bij een warme motor is er niets aan de hand. KM stand 160.000, distri vernwd.
gloeibougies zijn goed , gloeirelais is reeds vervangen
motor is gespoeld met een reinigingsvloeistof. Ik heb de indruk dat de motor bij een koude ochtend op drie cylinders loopt. Motor gebruikt nagenoeg geen olie, diagnoses hebben niets opgeleverd, verstuivers zijn eruit geweest en getest, deze waren ook goed. Nu het s' morgens wat warmer is lijkt de motor wat
regelmatiger te lopen. De koude start is goed. Wie kan hiervoor iets bedenken ?

Geplaatst door

Aart Br. (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hebben ze bij de dealer al eens naar de opbrengst van de verstuivers (injectoren) gekeken bij koude start?

Niet dat het de oplossing is maar,probeer het toch maar. Gooi een een liter motorolie in een volle tank brandstof.
Tank geen dure superbrandstoffen meer maar gewone normale dieselolie.
Rij zo eens een paar dagen en hou ons op de hoogte.

oldtimer 0
badge

18 jaar

hr Jansen, de motor is ook koud aan de diagnose apparatuur gezet, de waarden niet helemaal ideaal maar ook niet echt slecht. Er wordt altijd normale goedkope dieselolie getankt. Wat is het voordeel van een liter motorolie door de brandstof ? Is bv toevoeging van olie voor een tweetakt (mengsmering dus) ook goed ?
Gr Aart Br.

Aart Br. 0

18 jaar

[quote=oldtimer]Hebben ze bij de dealer al eens naar de opbrengst van de verstuivers (injectoren) gekeken bij koude start?

Niet dat het de oplossing is maar,probeer het toch maar. Gooi een een liter motorolie in een volle tank brandstof.
Tank geen dure superbrandstoffen meer maar gewone normale dieselolie.
Rij zo eens een paar dagen en hou ons op de hoogte.[/quote]
Wat kan je bereiken met motorolie door de brandstof en moet het dan mengsmeringolie zijn ?

Aart Br. 0

18 jaar

Dit is overgenomen van mijn antwoord op een PB aan de vraagsteller
- - - - - - - - - - - - - - - - -
Deze olie is om de mechanische delen in de injectoren(verstuivers) te smeren.
Dit is een foefje wat ik tijdens een training bij Peugeot op een gegeven moment eens opving, tijdens de koffiepauze.
Ik heb dit in de praktijk al (bij peugeot)al meerdere keren toegepast en ik moet zeggen met verbluffende resultaten.
Ik gebruik hiervoor een ongedoopte olie een zg inloopolie ook wel conserveringsolie genoemd,nl Mobil Arma.
Nog eens even nagedacht hebbende over uw auto schoot mij te binnen dat wij voor dat z.g. schudden koud ook nog wel eens de onderste reactiesteun vam de motor vervingen.
Hiervan was een Info flash ven Peugeot.
Verder indien mogelijk gaarne contakt via het forum zodat ook andere mensen meelezen over uw ervaringen.
___________________________________________________________________________________________

oldtimer 0
badge

18 jaar

oldtimer,
Ik ga olie aan de brandstof toevoegen en zal het resulaat laten weten

gr Aart

Aart Br. 0

18 jaar

Heb inmiddels ca 40 liter diesel gemend met 1 liter motorolie verreden, daarbij direct niet een echt merkbaar verschil geconstateerd
Momenteel rij ik op een volle tank van ca 60 l. met daardoor twee liter zonnebloemolie . De motor loopt daarvan merkbaar rustiger en maakt ook minder herrie. Kortom er komt wat verbetering.
Toch is alles het nog niet zo als het hoort, af en toe hikt de motor ook wat onder
het rijden bij een lage snelheid. Kunnen verstuivers welke getest zijn toch niet goed werken en kunnen verstuivers gereviseerd worden ? Ook las ik iets over een hangende .. klep.

Aart Br. 0

18 jaar

Geldt die olietruk alleen voor dieselauto's of ook voor benzineauto's?, alvats bedankt.

ak73 0

18 jaar

nee, olie door de brandstof doen is m.i af te raden voor benzinemotoren.

Aart Br. 0

18 jaar

we zijn inmiddels weer een volle tank verder, de motor loopt nog steeds goed en het brandstof gebruik is gedaald van ca 7,4 liter naar ca 6,2 liter per 100 km.
Ik doe 2 ltr zonnebloemolie bij een volle dieseltank. Ik vraag me alleen af of de zuren in de zonnebloemolie op den duur schadelijk voor het brandstof inspuitsysteem kunnen zijn. Wie heeft hier ervaring mee ?

Aart Br. 0

18 jaar

Heb er zelf geen ervaring mee, maar voor HDI wordt zonnebloemolie afgeraden ivm de hoge drukken in het systeem.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Rijdt in een Hyundai H200 met 40% zonnebloem olie in de zomer, zowel blok als pomp zijn ervoor geschikt .
Merk ook een rustiger lopen met stationair, mijn blok is ook op gewoon diesel prima in orde.
Normaal zou je met zonnebloemolie een iets meerverbruik moeten hebben omdat de energetische waarde van zonnebloemoilie iets lager ligt als diesel.

Omdat zonnebloem olie inderdaad iets dikker is als diesel is het beter het niet in de HDI motoren toe te passen.
De moderne motoren, 10 jaar en jonger, hebben seals welke allemaal tegen zonnebloem olie kunnen, maar in dit blok zou ik het niet gebruiken.

Cor1822 0
badge

18 jaar

oke, het was een proef die mij aan de hand werd gedaan
ga nu testen met een liter 2-takt olie door een volle tank diesel,
hopelijk loopt de motor daar ook beter van.
wie weet trouwens waar de constante stroomkabel van een 307 in de kofferbal ligt. Heb zojuist een trekhaak aangesloten met stekkerkabels aan de achterlichten maar kon de aansluiting voor de massa en constante stroomkabel niet vinden.

Aart Br. 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.