close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Slecht starten Peugeot 106 1.5D (met filmpje)

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: TUD5

Hoi!

Ik ben al een paar jaar in het bezit van een Peugeot 106 1.5D met 200k op de teller. Met deze auto heb ik een probleem.
Enige tijd geleden (3 a 4 maand) zette ik de straat blauw van de rook als de auto gestart werd, hij liep dan even op 3 cilinders waarna hij +/- 20 seconden later als een zonnetje liep. Dit probleem is opgelost door de kleppen te laten stellen bij een Peugeot specialist.

Nu het buiten kouder begint te worden krijg ik weer hetzelfde soort probleem. De auto start op 3 cilinders en rookt / schokt behoorlijk, na +/- 20 seconden loopt de auto alweer een stuk beter. Als de motor eenmaal warm is loopt hij perfect. Bij -10 moet de auto een paar keer gestart worden omdat hij na een paar seconden weer stilvalt.

Ik heb 2 filmpjes opgenomen, 's ochtens bij een koude start bij -5:
http://www.youtube.com/watch?v=U1qYzSG6P...

Eenmaal warm na een uurtje rijden:
http://www.youtube.com/watch?v=aKV9VWGbd...

Verder misschien nuttige informatie:
- De gloeispiralen zijn 2 jaar geleden vervangen
- Diesel filter, luchtfilter, olie etc +/- 1000km geleden vervangen
- De kleppen zijn +/- 3000km geleden gesteld
- Olieverbuik < 1 liter / 10.000km
- Verschillende malen een dieselreiniger gebruikt
- De auto haalt een topsnelheid van 150km/u, wat me ok lijkt.


Wat zou dit kunnen zijn?

Geplaatst door

Toverstaf11661 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Distrubutie timing al laten controleren?

Distributie ligt er nu 30.000km op en kon blijven zitten bij het stellen van de kleppen.
Maar nee, niet laten controleren.

Probleem klinkt mij bekend in de oren, heb namelijk hetzelfde problem in mijn '96er 106 diesel
Is wel iets minder extreem als jij omschijft maar ook slecht starten als het onder 0 is, loopt overigens wel goed rond als hij eenmaal is aangeslagen.
Ik heb zelf het idee dat de verstuivers na 2k wel zo'n beetje op zijn?
Ik heb net weer een flesje reiniger erin gegooid en nu dus even afwachten hoe hij daar op reageert (ff tank of 2 leegrijden)
Als hij na 2 tanken weer slechter gaat starten dan ga ik toch maar eens de verstuivers vervangen.
Maar als het echt de verstuivers zouden zijn dan zou hij moeten walmen dacht ik zo maar dat is dus niet het geval.

TheBaz 0

14 jaar

Ik ga ook voor een verstuiver..

De symptomen lijken er wel op, starten > op 3 cilinders lopen > blauwe rook tijdens het slecht stationair lopen.

Als je hem het s'morgens start en hij op 3 cilinder loopt, verdwijnt dat dan ook gelijk als je een heel klein beetje gas geeft ?

Mocht je een reiniger in de tank willen gooien, gebruik dan Forté!

stefan84 0

14 jaar

Geen lekkage bij brandstoffilter?

Hoi !

allereerst bedankt voor het meedenken en de snelle reacties.
Als ik een beetje gas geef, terwijl hij op 3 cilinders loopt, begint hij langzaam maar sputterend toeren te maken. Hij produceerd dan ook (nog) meer rook.

Na 20 seconden is de rook helemaal weg, ook als je een keer goed gas geeft. Bij een warme start zie je niet eens een pluimpje rook.

Ik heb in totaal 4 flesjes Forté gebruikt, hij loopt dan wel wat mooier maar dat is van tijdelijke aard.

Ik blijf toch bij een verstuiver die het probleem veroorzaakt..

Je zou ze eens kunnen laten testen.

Ook moet het brandstofsysteem natuurlijk geen valse lucht trekken..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=Toverstaf11661]Hoi!


Verder misschien nuttige informatie:
- De gloeispiralen zijn 2 jaar geleden vervangen

- De auto haalt een topsnelheid van 150km/u, wat me ok lijkt.


Wat zou dit kunnen zijn?[/quote]
Meet de gloeiers nog maar eens door, die gaan echt niet zo lang mee.
Verstuivers zijn nog gewone naaldverstuivers, die kunnen best 2 ton mee, ik denk dat het daar NIET aan ligt.

Beunhaas 1035
badge vip badge

14 jaar

[quote=stefan84]Ook moet het brandstofsysteem natuurlijk geen valse lucht trekken..

Gr Stefan[/quote]
Het brandstofsysteem kan lucht trekken, zeker een aandachtpunt bij de beschreven verschijnselen, maar dat noem je dan geen valse lucht....

Beunhaas 1035
badge vip badge

14 jaar

Niet zo bij de hand doen Kees..Je snapt wel wat er staat..

Of de verstuivers makkelijk 2 ton mee kunnen gaan kan best, maar ook die kunnen kapot gaan.

stefan84 0

14 jaar

Eeen moddereter mag bepalen hoe bijdehand (zo spel je dat....) ik mag zijn.
Ik snap alles, ook gehaspel, maar dat is geen reden om dat zomaar door te laten gaan.

Ontopic: Verstuivers die minder worden verklaren echt niet de beschreven verschijnselen, hooguit iets moeizamer starten, iets hoger verbruik en minder mooi lopen kan je terugvoeren op slechtye verstuivers.

Beunhaas 1035
badge vip badge

14 jaar

Ok,

Ik zal na de kerstdagen de gloeiers testen door ze 1 voor 1 op een accu aan te sluiten, dan kunnen we dit uitsluiten of niet.
Is er een eenvoudige manier om te controleren of er lucht wordt aangezogen?

Fijne kerstdagen iedereen !

Kees je hebt nog niet vaak een defecte verstuiver gezien denk ik..

Enkele mogelijkheden :

* afname van vermogen,
* beperkte of helemaal geen verbranding in één of meerdere cilinders,
* rookontwikkeling bij accelereren,
* tikkende bijgeluiden uit de motor
* onregelmatig lopen van de motor
* startproblemen
* nadieselen

Daarbij ga ik echt niet met je in discussie of me moedeloos praten aan onzin!Daar is een ander forum voor..

stefan84 0

14 jaar

heb even je filmpje beluisterd en dit lijkt me een probleem in het koudstartsysteem. controleer (als dit er op zit)de thermostaat op de cilinderkop die de pomp bediend met een kabel. gr john

[quote=stefan84]Kees je hebt nog niet vaak een defecte verstuiver gezien denk ik..

Enkele mogelijkheden :

* afname van vermogen,
* beperkte of helemaal geen verbranding in één of meerdere cilinders,
* rookontwikkeling bij accelereren,
* tikkende bijgeluiden uit de motor
* onregelmatig lopen van de motor
* startproblemen
* nadieselen

Daarbij ga ik echt niet met je in discussie of me moedeloos praten aan onzin!Daar is een ander forum voor..[/quote]
Allemaal waar , maar niet relevant , want niet door de TS beschreven, bovendien is 1 defecte verstuiver duidelijk hoorbaar, en tegelijk kapot gaan ze nooit, overigens hebben we het hier over naaldverstuivers die vrijwel nooit stuk gaan.

Lezen blijft moeilijk.

Het is ofwel lucht in het dieselaanvoerststeem of de gloeiers....

Beunhaas 1035
badge vip badge

14 jaar

ik lees van verschillende mensen dat een verstuiver makelijk 2 ton zonder probleem aan kan .
maar eigelijk hoort een verstuiver tussen de 80 a 90 dkm gecontoleert te worden .
maar dat doet niemand alleen bij probleemen en dan nog vindt men dat te duur.
het is niet vanzelf spreekend dat een verstuiver zo lang mee gaat.
persoonlijk vindt ik dat je de kosten van rep en onderhoud moet deelen op de gemaakte km
niet op die je nog wild gaan maaken .
het filmpje laat meerdere maal gloeien zien is dit een compresie probleem?
een goede motor start ook zonder gloeien .
en verder verstuivers testen want ja ze verslijten .
groetjes ferdiv

ferdiv3017 0
badge

14 jaar

[quote=ferdiv3017]een goede motor start ook zonder gloeien .

groetjes ferdiv[/quote]
Wel eens geprobeerd een indirect ingespoten diesel te starten zonder gloeien?
Uitendelijk doet ie het wel maar met de beschreven bijverschijnselen.

Beunhaas 1035
badge vip badge

14 jaar

Kees

Een defecte verstuiver hoeft echt geen bijgeluiden zoals een harde tik te veroorzaken! Heb het al een paar keer meegemaakt, en ja, ook bij een indirect ingespoten diesel met naaldverstuivers..Ook daarvan waren de gloeiers in orde, tijdens een koude start het s'morgens 1 keer helemaal laten gloeien, starten ging ook wat moeizamer, als hij liep en je geen gas gaf liep hij duidelijk op 3 cilinders, en als hij op 3 poten liep kwam er flinke blauwe kwalm uit de uitlaat, gaf je heel even een beetje gas, was het meteen verdwenen, liep hij weer mooi en de rook was ook weg.

Maar inderdaad, op het filmpje zie je dat er 3x gegloeid word, en dat is wel iets te veel, of merk je geen verschil tussen 1 en 3 keer voorgloeien ?

stefan84 0

14 jaar

mooie discussie tussen stefan en kees......jullie zijn allebei ''profs'' dan weet je ook dat een defekte verstuiver koud en warm problemen veroorzaakt EN dat blauwe rook in veel gevallen een timingsprobleem is (lees vervroeging bij koudstart) of wellicht een defekte gloeier maar dan zou er een probleem zijn met aanslaan. gr john

Alle 4 de gloeiers gecontroleerd, 1 was er defect. De defecte gloeier is vervangen, hiermee lijkt het probleem opgelost !

Nog even een "aftermath" filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=K4NFSnK5m...

Hopen dat het hiermee opgelost is dan..

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.