Peugeot 106: Stoteren bij 2000 rpm Peu 106

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 XS 8v

Hallo

Tot mijn verbazing lees ik een probleem met een 106 bij 2000 rpm wat ik momenteel ook bij een 106 heb.

Jammer dat er (nog) geen oplossing vermeldt is.

Een 106 1997 met een multipoint injectie van Magneti Marelli schokt vrij erg in de 4e versn bij 2000 rpm en ook in de 5e bij 2000 rpm, alsof er een wiel los zit!
Versnellingspook schudt, hele auto schudt, geef je gas dan is het weg, laat je gas los is het ook weg, laat je de auto freewheelen met koppeling in is het ook weg.
Als je wat rond rijd heb je er niet veel last van maar rijdt je wat langer met een constante snelheid met 2000 rpm dan is het vrij erg.

Volgende gedaan:

Bougies
Bobine
Bougiekabels
Injectoren incl gallerij en drukregelaar
benzinedruk
Opbrengst benzine
Benzine filter
Tank leeg gepompt en met nieuwe benzine gevuld
Toevoeging in de brandstof gedaan
Klepspeling
Distr timing
Compressie
Lambda signaal
Uitlezen geeft niets aan, ook niet bij de dealer (deze weet het ook niet meer.....)
Motorsensoren apart gemeten, inlaatspruitstukdruksensor, gasklepschakelaar, inlaatluchttemp sensor, watertemp sensor.
BPD sensor
Injectie computer verv (gebruikt)
Uitlaat en kat (verstopping)
Aandrijving contr (as rechts verv)
Massa blok
Massa ECU
Laadstroom
Accu vervangen

Heeft iemand een oplossing???? Heb de auto al 3 maanden in de werkplaats en ik weet het niet meer.....

Groet
Anne
Citrofiel.nl

Online

Anne441

Geplaatst door Anne441 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ga eens op een vermogens bank, sluit je scoop aan, en ga dan meten. dan wordt de boel echt belast.

Meet dan eens op je BDP sensor en je Onsteking tegelijk (dus een 2 kanaals scoop minimaal(!)), en kijk wat er dan gebeurt, tijdens het schokken.


benzinedruk
Opbrengst benzine

gemeten op 2000 RPM maar niet tijdens het rijden zeker?

hans4074 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wagensnelheids-sensor? De info over wagensnelheid wordt ook gebruikt door de EBE. Hoeft niet gelijk te betekenen dat de snelheidsmeter ook niet correct werkt, maar als je m.b.v. peugeot diagnoseapparaat onder het rijden kijkt naar de motor gegevens, dan staat de herkende ingeschakelde versnelling in een andere versnelling dan waar je in rijdt. Heb dit een paar keer gehad bij de Magneti Marelli, maar.................dat gaf meer een licht inhouden i.pv. schokken.

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Kun je lambda waardes meten met rijden, desnoods met een omleiding. Een iets te arm mengsel?

december (0), 14 jaar geleden

ik heb dus ook zon probleem ,ga vanavond de kat eruit meppen ,en daarna kijken of dat helpt,

en vacuum benzinetank?
gr rem

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Anne441, al eens aan de viergast tester gehangen? waardes kan je soms iets aan zien waardoor je een idee krijgt loopt ie bijvoorbeeld te rijk of te arm
Verschillende toerentallen proberen.
Heb hier jarengeleden een auto gehad en die had dit soort duistere problemen door vervuilde motorolie(veel benzine erdoor)
Of een tankdampklep die niet goed sluit?

december, kat eruit krijg je er een probleem bij ben ik bang (APK)

Oiram

december (0), 14 jaar geleden

ja de kat eruit en apk gaan niet samen ,als ie er voor de keuring maar weer op zit ,leen ik wel een uitlaat met kat .
met een seat ook ooit zon probleem gehad garage in en uit en torenhoge rekeningen ,nooit verholpen door garage ,maar nadat de kat er uit was gemept nooit meer last gehad.(de seat bedoel ik dan he).

dus hopelijk maakt het wat uit en dan een andere lambdasonde en kijken maar??

gr rem

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je kunt het ook eens proberen met een pijp ertussen inplaats van de Kat.
Leeg meppen is meteen zo drastisch.
Als het dan nog niet goed is heb je je Kat niet voor niks gemolt.
Oiram

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo techneuten....

Tussen de bedrijven door weer aan de peu gewerkt.
Weinig tijd......

Op de vermogensbank... ja wie wil dat nou niet. Als ik de beschikking had over zo'n ding dan kon ik wat uitvinden!!!

Heb ook geen beschikking over een 2 kanaals scoop, wel een enkele maar die werkt op 220 Volt.

Op deze peu zit volgens mij geen wagensnelheidssensor (hooguit voor de km-teller) volgens de schemas en de beschrijving in Autodata wordt deze niet voor de injectie gebruikt.

Al eerder de uitlaat gedemonteerd en op verstopping getest, lijkt allemaal goed. Heb dat inderdaad al eerder gehad bij een auto.

Viergastest gedaan, stationair en met diverse toerentallen...... perfect. CO goed, Lambda 1,000, koud en warme motor.

Lambda voltage met draaiende motor gemeten, pendelt keurig tussen 0 en 1 volt. Heb dit nog niet gedaan onder het rijden. Dit moet ik wel doen, ben erg benieuwd wat er dan gebeurt. Vandaag de nieuwe aandrijfas weer gewisselt en eigen accu weer gemonteerd.

Iemand van Peugeot heeft eens gehad dat er een dopje in het inlaatspruitstuk geraakt was en zo nu en dan voor een inlaatgat zat, maar te groot was om de cil in te schieten.... dus kunststoffen inlaatspruitstuk gedemonteerd en bekeken: niets dus. Daarna op lekkage en vervuiling gecontroleerd; goed maar wel goed gereinigd, gasklephuis gereinigd.
Stationair stappenmotortje gemeten en gereinigd, gaskleppotentiometer gemeten, waarden wijken een klein beetje af van Autodata maar werkt prima.
Inlaat temp sensor in gasklephuis gemeten bij verschillende temp (fohn) deze weerstandswaarden wijken wel vrij veel af, kan niet geloven dat dat de oorzaak zal zijn van het enorme stotteren en schokken!

Alles weer gemonteerd.

Rijden en jahoor daar gaat ie weer, niet normaal.


Volgende stap zal zijn:
Lambda meten tijdens rijden en met name op moment van schokken. Zal een uitkomst geven van de verbranding tijdens HET moment. Oorzaak zal dan nog gevonden moeten worden......
Vacuumtrekken in de tank controleren, maar lijkt me goed want dan zou de auto slecht optrekken en dat doet ie prima.
Brandstofdruk tijdens HET moment misschien nog...
Zal misschien uiteindelijk toch de temp sensor inlaatlucht vervangen, gezien de afwijkende waarden.

Wat een onkosten.... en nog geen oplossing, klant wil er al mee gaan leven maar dat is mijn eer te na!!!! Het moet toch te vinden zijn!

Volgend jaar maar verder kijken

Bedankt voor jullie denkwerk en tips, ga er zeker wat mee doen. Wordt vervolgd!

Groet

Anne
Citrofiel.nl

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Anne, uiterraad was mn vermogensbank tip maar een suggestie. Idd bijna nietmand heeft zon ding helaas :(.


Maar goed, heeft de motor EBE ook al de laatste software?

Als je rijdt @ 2000 RPM en de auto schokt en je gaat "freeweelen" (wat bedoel je hier precies mee ? ), en het probleem is weg, zit het dan niet "dom" weg in je koppeling/vliegwiel.

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Fordmonteurtje.

We blijven maar dromen.........en knalhard werken, misschien kan ik er dan eens een aanschaffen.....

Je bedoelt dat ik de huidige software in de ECU kan vervangen voor een nieuwere versie? Dacht dat dat niet mogelijk is bij deze typen. Tis allemaal simpel bij deze Magneti Marelli versie. Heb trouwens al een ECU van de sloop geprobeert en had totaal geen resultaat.

Met freewheelen bedoel ik dat ik op het moment dat het probleem zich voordoet (al geruime tijd) dan trap ik de koppeling in en doe de motor uit en rol dan in stilte voort....... Op slag is het ptobleem weg. Start je weer en trek je weer naar de 2000 rpm dan komt het weer.
Trouwens, hij doet het ook bij andere toerentallen, als je maar constant rijdt, bv 3000 rpm in 5e versnelling....
Heb inderdaad ook aan de koppeling gedacht..... maar zou het dan niet juist bij optrekken enof decelereren voor moeten komen?
Misschien de veren etc in de koppelingsplaat? Maar wat ik ook doe met de koppeling, hoe ik er ook mee speel, dan hoor en voel en merk ik echt niets aan de koppeling.

Als ik door alle Peu 106 problemen scroll op Problemcar dan kom ik vaak de MAP-sensor tegen. Deze inlaatdruksensor zit bij mijn multi-point inj MagnetiMarelli systeem in het inlaatspruitstuk geplaatst, deze reeds gemeten en schoongemaakt. Bij draaiende motor de stekker losgetrokken, de motor reageert daar meteen op. Deze werkt dus wel.

Leuk om zo eens te brainstormen......

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst bepalen of het in de motor zit of in de aandrijving anders word er misschien voor niks gezocht naar een electr storing.
Laat er ook nog eens een andere monteur in rijden, 3 weten (voelen) tenslotte meer als 1 monteur.
Je mag ook gerust eens bij mij langsrijden, zo ver zitten we niet bij elkaar vandaan.
Ik denk dat als ik ermee zou rijden ik wel voel of het in de motor zit of in de aandrijving.

Oiram

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Oiram,

Kreeg inderdaad tunnelvisie, staarde blind op de motor. Heb mijn nieuwe frisse medewerker zonder veel informatie te geven laten rijden. Hij dacht dat het in de aandrijving zat, dus nieuwe assen besteld en eerst de rechter vervangen. Hielp dus nix.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat het in de motor zit. Als je m in de werkplaats laat draaien, met diverse toerentallen dan voel en hoor je dat hij niet zuiver loopt.
Terwijl je dan diverse metingen doet, je niets abnormaals meet......

Ik ga nog even afwachten wat de klant wil, heb er al zoveel tijd in gestoken, anders kom ik es naar Sneek!

Bedankt in ieder geval. Ik wil mijn werkplaats 4 januari pas weer zien.........:)

Goede jaarwisseling

Anne
www.citrofiel.nl

Oxo8320 (25) PRO, 14 jaar geleden

Er is een mededeling over schokken van de motor tot aan produktienummer 7981 (15 sept 1998)
dit gaat over schokken met name stationair en eventueel afslaan ( volgens de produktienummer info zit er bij jou auto ook de niet afgeschermde kabelboom op.)

OORZAAK :
capacitieve beinvloeding tussen de bobinekabel en de kabel van de sensor
motortoerental, door het ontbreken van de afscherming van de draadbundel BDP
afwezigheid van de informatie Laden naar de elektronische eenheid

Hiervoor moest toen een kabelboom, dynamo en motorebe update geplaatst worden

Probeer eens de BDP kabel af te schermen (omwikkelen met metaal folie o.i.d.)en motorupdate.

Zie Mail

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

De info van oxo lijkt mij heel bruikbaar enn kost niet veel.
Misschien kan je eens proberen te rijden met de brandstofdamp afzuiging afgekoppeld. Kost ook niet veel en is een experiment waard.

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Oxo

Bedankt voor je uitgebreide reaktie.

Het gaat trouwens over een 106, geen 206 maar wel met MM 1AP met produktienummer 7176 88.

De klachtomschrijving wijkt ook erg af, mijn 106je loopt prima stationair, ook nooit afgeslagen. Hij schokt alleen bij constante snelheid. Zodra je gas geeft of loslaat loopt ie prima.

Heb de bdp sensor reeds vervangen, het eerste stuk bedrading is een afgeschermde, vanaf de stekker richting kabelboom achter de motor ook...... Plus er staat bobine kabel.... heb een dis onsteking.
Bobine en bougiekabels reeds vervangen.

Nog ideeën?

Groet

Anne

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo Oiram

Ben nog even met de Peu 106 bezig geweest. Was in en in koud toen ik m startte, ben wezen rijden en het probleem is er vrijwel meteen. (zodra ik een beetje ruimte op de weg heb om hem constant te houden)
Ben nog even wezen rijden met de stekker van de temp sensor eraf, maakt niet uit.

Heb tijdens het schokken de koppeling licht ingetrapt, net tot het punt van ontkoppelen. Het schokken is weg! zodra ik het pedaal iets op laat komen is het weer terug, weer iets intrappen en het is weer weg! Zou er toch onbalans of het hart uit de koppelingsplaat zijn? Kapotte veren in de plaat? Geen metaaldeeltjes aan de bdp sensor gezien, koppelt verder goed, geen gekras of geschuur, geen lawaai.....
Denk dat ik morgen de bak erachter weg haal....... wat denk jij?

Of zou het alleen een verandering van belasting zijn dat ie dan stil is? Als je optrekt of gas los laat is het ook weg.

Reaktie?

Anne

> -----------------------------------------------------------------------
>
> Hallo,
>
> Met Oiram.
>> Motortemperatuur niet te laag? (slechte thermostaat)
>
> Als je het van tevoren even laat weten mag je altijd even langs komen,
> ben wel vaker met dit soort klusjes bezig.
> Proefritje kost niks hoor en misschien word het dan wat logischer die storing.
>
> Denk zelf toch ook wel aan een motorprobleem.
> Zelf let ik altijd goed op zo'n motor bijvoorbeeld wanneer begint het schokken
> al na 2 minuten rijden of pas als de motor echt warm begint te worden.
>

automaatjes (0), 14 jaar geleden

Beste Anne,
een suggestie: zet de auto in een versnelling, krik een voorwiel op en draai er eens aan. hoe groot is de slag die je wiel kan maken? is die behoorlijk groot en hoor je een verontrustend geluid uit de versnellingsbak/koppelinghuis? Het zou kunnen dat je een Luk koppelingset in je auto hebt (origineel peugeot deel). Bij mijn peugeot (205 D weliswaar) ontdekte ik dat het hart van die koppelingsplaat binnen een jaar na montage veel speling heeft, hij kan zeker 10 graden helemaal vrij draaien in de plaat, de dempingsveren doen dan helemaal niets. als je die 10 graden vertaald door de aandrijflijn heen naar de wielen dan kan je motor bij constant toerental behoorlijk gaan stotteren, je sensors meten dan even geen belasting, motor zakt wat in toerental, heeft ruimte op de koppeling, gaat dus met een schok in je koppelingsplaat de aandrijving afremmen, sensors pikken dat op, stellen mengsel bij motor wil weer sneller draaien en komt weer met een schok aan de andere kant van de speling. Dat proces herhaald zich dan 'tig' keer per seconde. Ik heb zo'n koppelingset in mijn 205 en liep hier tegenaan. Het zou kunnen dat je 106 een andere koppeling heeft en dan gaat dit niet op maar het leek met het vermelden wel waard.

Mijn idee: kijk inderdaad eens naar de koppeling.


Succes, ben benieuwd hoe dit afloopt.

Albert

december (0), 14 jaar geleden

hum ik dacht het al gezegd te hebben er zit een nieuwe uitlaat onder van achter naar voor.met kat,en hij rijdt weer prima,vooralsnog geen problemen gehad met inhouden enzo,

groet rem

Anne441 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo

Heel goed verhaal van je. Klinkt erg logisch.
Heb de koppeling en aandrijflijn uitvoerig bekeken en gevoeld en getest (zonder de bak te demonteren dan wel...) kon er geen speling etc aan ontdekken.
Heb hier nog een second opinion bij gevraagd: het probleem zit in de motor.

De eigenaar heeft de auto inmiddels terug, dus kan even niet testen nu.

Als ik een inlaathuis met sensoren en gasklep heb gevonden dan laat ik de auto nog eens komen en probeer ik dat geheel over te zetten.

Tot zover nog geen oplossing dus.
In iedergeval erg bedankt voor alle tips en truuks van jullie. Als het tot een oplossing komt dan zal ik dat zeker melden!

groet

Anne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.