auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207 CC: Slippende koppeling 207 CC 6-bak

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 HDi

Een tijdje terug is het druklager van de koppeling vervangen vanwege een lekkage. Koppeling en drukgroep nog in goede staat (45.000km), dus die niet vervangen. Na de reparatie zijn er twee problemen voor teruggekomen: 1) Lekkage aan de versnellingsbak en 2) Slippende koppeling als alles goed warm is.

Ik ben teruggeweest naar de garage en die hebben een keerring van de versnellingsbak vervangen; die zou kapot gegegaan zijn bij het (de)monteren van de bak. Het slippen van de koppeling hebben ze met een testritje niet kunnen merken en er zou ook niets aan af te stellen zijn. Auto weer teruggekregen en nog steeds een baklekkage (keerring van de rechtse aandrijfas, zelf eronder gelegen) en nog steeds een slippende koppeling.

De auto is nu weer terug naar de garage en waarschijnlijk zullen ze de lekkage wel kunnen oplossen, maar ik heb zo mijn twijfels over het slippen van de koppeling. Is hier inderdaad niets aan af te stellen? Toen we in eerste instantie de auto terugkregen kwam de koppeling bijna niet vrij en nu dus eigenlijk het tegenovergestelde. Ze hebben blijkbaar dus wel iets gedaan (opnieuw ontluchten?) waardoor het veranderd is. Moet er iets speciaals gebeuren bij het ontluchten van de koppeling?

Geplaatst door

Henry2910 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je zegt zelf de koppeling slipte, waarom dan alleen een druklager? Want de koppelingsplaats 1 maal lekkage gehad nu vast doorweekt van de olie
En de drukgroep betreft speciaal op/afstel gereedschap om de juiste positie van de plaat te krijgen en drukgroep te krijgen?

j@n-willem 0
badge

10 jaar

Voordat het druklager kapot ging slipte de koppeling niet en direct na de reparatie kwam de koppeling bijna niet vrij. Pedaal moest helemaal tot op de bodem ingetrapt worden om goed te kunnen schakelen. Door het pedaal iets op te laten komen greep de koppeling al aan en koppeling slipte niet Dus teruggeweest en ze hebben schijnbaar opnieuw ontlucht. Resultaat: Koppelingspedaal staat nu veel hoger en bij ook maar iets intrappen wordt er al ontkoppeld. Van heel veel vrije slag naar geen vrije slag en bij warme motor/bak/koppeling slippende koppeling. Het lijkt wel of er al druk op de leiding staat zonder dat het pedaal ingetrapt is.

Lijkt me dus niets te maken hebben met vettige koppelingsplaten, maar meer met ontluchten of zo. Reparatie is gedaan bij een universele garage en misschien is er een bepaalde ontluchtingsprocedure die men bij Peugeot hanteert?

Henry2910 0

10 jaar

Denk dat het gaat over lekkage van het hydraulisch druklager. In dat geval had gewoon de koppelingsplaat ook vervangen moeten worden = risico te groot dat door lekkage van dat hydraulisch druklager er toch vettigheid in de vorm van remvloeistof op de koppelingsplaat is gekomen. Afstellen is niet mogelijk, alleen correct ontluchten.

hans4074 0
badge

10 jaar

Het hydraulisch druklager was inderdaad lek. Na de reparatie dus heel veel vrije slag en het pedaal moest helemaal ingetrapt worden om te kunnen ontkoppelen en schakelen, maar koppeling slipte niet. Hiermee teruggeweest (schakelde niet echt fijn) en het vermoeden was dat er nog lucht in het systeem zat. Vermoedelijk hebben ze de zaak weer ontlucht.

Daarna dus geen enkele vrije slag meer en bij het minste indrukken van het pedaal wordt er ontkoppeld. Koppeling slipt nu in de hogere versnellingen als er geaccelereerd wordt. Auto weer teruggebracht, dus ik wacht even af.

Is er een speciale procedure voor het "correct" ontluchten? Ik heb nu het idee dat er al druk op het systeem staat zonder dat het pedaal ingetrapt wordt en de plaat al iets weggedrukt wordt.

Henry2910 0

10 jaar

Ze zullen dan ook naast ontluchten iets gedaan hebben aan (stel) mechanisme (mogelijk bij het pedaal)waardoor nu er geen vrije slag is. Mijn bescheiden mening is dat als de garage zorgt voor voorgeschreven vrije slag dat de koppeling niet meer slipt.In de situatie van nu zal de druklager ook snel kapot gaan omdat die constant belast is.

voyager 0

10 jaar

Er is geen enkel stelmechanisme. Mechanisch afstellen is niet mogelijk, alleen goed ontluchten, zoals Hans al gemeld heeft.

Maar je heb wel gelijk dat als er geen vrije slag is (door teveel druk in het systeem?) het druklager constant iets tegen de plaat drukt en dus sneller zal slijten. Ik vermoed zelf dat er teveel druk op de leiding zit/blijft staan, maar bij niet ingetrapt pedaal moet toch de druk van de leiding af? Er zou dan toch een directe verbinding tussen leiding en remvloeistoftankje via de koppelingscilinder moeten zijn? Of zou daar misschien iets fout zijn?

Henry2910 0

10 jaar

Geen idee hoe betrouwbaar en kundig deze garage is, maar het ontluchten van dit systeem kan lastig zijn en het beste resultaat is te behalen met 2 monteurs, 1 in de auto om koppelingspedaal te bedienen en de andere bij de ontluchtnippel. Als dan het systeem goed ontlucht is, werkt het zoals het zou moeten werken en hoort het pedaal m.i. gewoon de vrije slag te hebben zoals af fabriek. Wat er bij deze garage verder gedaan is (misschien inderdaad iets bij het pedaal??) kunnen we op afstand niet beoordelen, dus wellicht een optie op eens te proberen/controleren bij een soortgelijke Peugeot?

hans4074 0
badge

10 jaar

We zijn nu een half jaar verder en het slippen van de koppeling is over! Waarschijnlijk toch remvloeistof op de plaat gekomen dat na verloop van tijd "verdampt" is. Wel heb ik af en toe het idee dat vrije slag niet altijd hetzelfde is, maar dat kan tussen de oren zitten. Ik rij zo maar eens af en toe met de auto.

Rest nu alleen nog het vervangen van de keerring (zie ander bericht). Ik verwachtte dat de bak er toch nog een keer af moest, maar dat hoeft gelukkig niet.

Henry2910 0

9 jaar

Even nog een heel laat vervolg op de slippende koppeling. Dit is toch weer terug gekomen. Uiteindelijk opgelost door de zaak bij de Peugeotdealer goed te laten ontluchten. Bij het ontluchten kwam er een heel klein luchtbelletje uit, maar dat bleek uiteindelijk wel de boosdoener.
Zoals hans4074 al zei is het ontluchten lastig bij deze auto's!

Henry2910 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.