De km teller werkt in zn geheel niet meer.
heb de sensor vervangen maar geen effect. De sensor is 3 draads aan gesloten en heeft een spanning van 12 volt. Het lijkt mij dat er dan ook een puls of regelspaning van 0-10volt terug moet komen op de teller.
wie kan mij vertellen hoe dit precies werkt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat werkt er precies niet: de km teller of snelheids meter of beide?
Km teller dag teller en de snelheidsmeter
10 jaar
ALs eerst kun je de stekker eens goed inspecteren, die wil soms wel door oxidatie kapot gaan. Controleer ook de massa aansluiting in de stekker. Daarna zou je het volgende kunnen proberen, moet je wel even een 2e man erbij hebben: als je de sensor niet in de bak plaatst en je draait met de hand het tandwieltje snel rond, beweegt de naald van de snelheidsmeter dan wel?
Heb de sensor aangesloten op de 12 volt en het uitgangs signaal gemeten.
Niet met een aangesloten stekker en evt een schroefmachine er op,
dus moet ik dat maar eens proberen.
laat nog wel weten wat het resultaat is. Zal wel in het weekend proberen.
grt joop
10 jaar
Het is trouwens een nieuwe sensor en op de stekker heb ik 12 volt.
verwacht dus niet dat er iets met de stekker aan de hand is.
10 jaar
Hoe heb je de 12volt gemeten? Over de massa aansluiting in dezelfde stekker? Oftewel heb je + en - ? Zo ja dan blijft signaal over. Je zou om te beginnen deze draad door kunnen meten tussen stekker snelheidssensor en aansluiting achter op instr.paneel. 'k Weet zo niet welke aansluiting dit is, maar als je de laatste 8 cijfers van chassisnummer even plaatst, valt dit op te zoeken. Wat wel eens voorkomt bij 206 is doorgeschuurde draad/ draden in de kabelgoot achter de distributie daar waar de kabelgoot van verticaal naar horizontaal loopt. Controleer dit eens. Met een goede lamp is dit goed te zien vanaf de onderzijde
Heb hem inderdaad op de stekker gemeten.
de laaste cijfers zijn: 52353332
Ik zal de kabelboom effe checken.
alvast bedankt hans
grt joop
10 jaar
'k Heb weer niet goed gekeken. Was van mening dat het 206 betrof, maar het is 106. Het verhaal van de kabelgoot heeft eigenlijk het meest betrekking op 206. De draad van/voor het snelheidssignaal zit op plaatsje no. 3 (draadnummer 1360) van de stekker op deze sensor en gaat vandaar naar de ECU-stekker op plaatsje 9. Aangezien dit een redelijk lastige stekker is op open te krijgen (vanwege de cijfertjes) denk ik dat het handiger is om naar een dealer te rijden en dat hun m.b.v. het diagnose-apparaat kijken of het snelheids-signaal wél door de ECU ontvangen wordt. Dan weet je in ieder geval dat dat stuk in orde is en de sensor werkt. Ik kan op het schema niet vinden welke draad er nu voor snelheid is achter op het instrumenten paneel.
Heb in het weekeind nog effe gekeken en gemeten.
de kabels zijn in orde en heb deze tot de stekker door gemeten, spanning en ohmse weerstanden zijn in orde. Blijft alleen nog maar de teller over of de motor regeling. Ben alleen niet zeker of motorregeling hier in mee doet. Denk dat ik je advies maar opvolg en even een diagnose laat maken.
wat betreft het draad nummer: dat is 465. Wat je daar nou moet meten is me niet duidelijk.
grt joop
10 jaar
Na lange tijd toch maar weer aan de gang gegaan met de km teller.
ik heb het signaal met een scoop gemeten en inderdaad daar is een blokspanning aanwezig.
Dit is een signaal van 10 volt. Dan blijf alleen nog het instrumenten paneel over. In het model 1999 zit de start onderbreken niet in het instr paneel. De gok genomen om een ander paneel te kopen en ja hoor de teller doet het gelukkig weer.
opgelost zou ik zeggen.
Bedankt voor alle reacties
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar