Peugeot 106: Spanning op signaaldraad startmotor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 HDZ

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb het motorblok vervangen. Na het terugplaatsen van de startmotor blijkt deze op het vliegwiel terug te schieten. M.a.w.: de motor start en na enige minuten lijkt de startmotor weer op het vliegwiel te schieten. Ik heb vervolgens het signaaldraad op de startmotor gemeten. Hier bleek constant stroom op te staan.

Klopt dit?

En zo nee: waar kan dit aan liggen?

Contactslot heb ik her en der al gelezen, maar die deed het prima voor het vervangen van het blok.

gerhard007

Geplaatst door gerhard007 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

gerhard007 (0), 14 jaar geleden

Update:

net even een test uitgevoerd.
Het signaaldraad even rechtstreeks op de + van de accu aangesloten om de auto te starten. Daarna het draadje er weer van af, maar de startmotor blijft op het vliegwiel. Alle bewegende delen in de startmotor schoongemaakt en gesmeerd waar nodig, maar hielp ook niet.

Theo Sparenburg (10), 14 jaar geleden

Ik ga er van uit dat je de dikke kabel op het juiste aansluitpunt van de startmotor hebt gezet. Even op de startmotor op de aansluiting vanaf het contactslot meten of op deze aansluiting met losgenomen draad nog spanning staat. Weet je zeker of het een electrisch probleem is of dat het startrelais gewoon blijft hangen. Ik denk dat het laatste gewoon het geval is.


vr.gr. Theo

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Op de geschakelde draad mag alleen spanning staan tijdens het starten...Anders zou de startmotor blijven meedraaien..

Maar wat bedoel je met : de startmotor blijft op het vliegwiel ??

Blijft de bendix hangen ?

Hendrix (0), 14 jaar geleden

als de bendix blijft hangen startmotor los halen en bij bendix goed schoonmaken en smeren met special bosch vet.
blijft het relais hangen, dan relais demonteren en dan doen wij nog weleens op kern van het relais in de lengte een groef slijpen en dan de bramen goed weg schuren.
dan goed droog in elkaar zetten of met een beetje kruipolie. die groef zorgt ervoor dat de kern zich niet klemt/vacuum zuigt bij het aantrekken in de spoel.

gerhard007 (0), 14 jaar geleden

Nou ik heb even voor de makkelijke weg gekozen: startmotor van de sloop gehaald. Ga hem er morgen onderzetten en zal het resultaat posten

stefan84 (0), 14 jaar geleden

En dan wel even hopen dat de sloop starter wel in orde is..

gerhard007 (0), 14 jaar geleden

Nou ik ben eruit.

Vandaag de nieuwe startmotor erin->zelfde probleem. Dus eerst even wat vloeken en zuchten...

Toch maar weer eens aan het meten gegaan. Blijkt het dommigheid van mijzelf te zijn. Er kwam een kabel uit de kabelboom. Ik was er vanuit gegaan dat dit een massakabel was. Dus deze deed ik op de andere pool. Maar kennelijk krijgt de startmotor gewoon massa van het blok. Dus de kabel uit de kabelboom bij de plus pool opgedaan en voilla: probleem opgelost. Ik weet overigens nog niet waar die kabel voor is, maar het werkt...

Alleen jammer van die 30 euro die ik voor de startmotor heb betaald. Maar ik haal hem er niet meer uit...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou mooi om te horen, ik zou de startmotor gewoon bewaren, die kan altijd van pas komen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.