Peugeot 106: Spanningsregelaar dynamo

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.1

Geachte lezer Forum. Mijn spanning van laden loopt spontaan even hoger op als de normale spanning 14.4volt.
Heb helaas nog niet kunnen meten omdat het maar enkele minuten was tijdens rijden en daarna weer alles normaal werd. Heb het al ooit eerder gedacht dat het licht feller was maar nu vandaag heb ik de ruitenwisser aangezet en gaat idd stuk sneller in stand 1 als normaal. Verbruikers aangezet maar lampjes bleven feller branden van dashboard dan ooit heb zien doen in mijn 7 jaren met 180000 km rijden. Dynamo vervangen incl regelaar of alleen regelaar ook mogelijk?
Heb nog nooit een probleem met wisselstroom dynamo's gehad n.l.
bij voorbaat dank voor reactie met een oplossing.

CK1

Geplaatst door CK1 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je doorrijdt met een te hoge laadspanning gaan op zijn minst je lampjes eraan. Meten van de laadspanning en zonodig de dynamo vervangen.!
Doorrijden kost je veel meer geld.

jan T (30) PRO, 11 jaar geleden

nou bij zo n franse wagen zou ik gelijk een ruil dynamo monteren de collectopr wil goed in slijten zodat de kans groot is dat je na een poosje als nog aan de gang kan.

groetjes jan.

CK1 (0), 11 jaar geleden

[quote=jan T]nou bij zo n franse wagen zou ik gelijk een ruil dynamo monteren de collectopr wil goed in slijten zodat de kans groot is dat je na een poosje als nog aan de gang kan.
Beste Jan, bedankt voor jouw reactie. Heb gelijk op sloop een ander type dynamo gehaald en deze komt v/e peugeot 306 TU bj 1995 vlgs label. Km ?
Thuis zag ik pas dat de diodes waarschijnlijk al vervangen waren. Toch gemonteerd, doet het prima.

De dynamo die eraf komt Merk Marelli of zoiets van PSA/ Lijkt de orginele nog, Auto gekocht met 130000 en nu dus 313000 km en was beetje ingelopen op borstels en de lagers nog prima. Opknappen had misschien ook nog gekund als ik de fout had kunnen achterhalen. Los kontakt diode Ouderdom na 14 jaar? Groet Ck1

groetjes jan.[/quote]

jan T (30) PRO, 11 jaar geleden

nou ik heb ze zelf vaak genoeg gezien dat de collector al aardig in gesleten was en het is niet zo n dikke laag.
dus dat is anders dan bij een japanner daar kun je gewoon de bostels vervangen.
maar ja jij hebt het bij jou wagen gezien misschien om te bewaren kun je nog delen over zetten als je weer problemen hebt maar ik vermoed dat je met een van de sloop nu goed koper uit ben.

groetjes jan.

CK1 (0), 8 jaar geleden

Orginele peugeot Dynamo heeft dus 330 000 km gedraaid en lagers niets mis mee. . Vergeten af te sluiten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.