Van een 307 SW Diesel is een spanrol van de dynamosnaar afgebroken. Toch een vrij dikke as om zo maar te breken. Oorzaak bleek oa een defect in het vliegwiel. E.e.a. heeft natuurlijk een vrij lange tijd niet in een juiste ballans gelopen.
De gedacht was dat na de vervanging van het vliegwiel de diesel weer goed zou lopen. Echter het geluid is nog even beroerd. Een rauw donker geluid als een diesel van voor 1960. Laat je het toerental even oplopen is het nare geluid ook weg.
Wat kan dit zijn en of kan de schade aan het vliegwiel ook zn uitstraling hebben gehad naar de rest van de moter met gevolg dat de nokkenas nu niet in balans zou zijn ?
Graag jullie aanbevelingen.
Doublet
PS toen de snaar van de dynamo af was ging het controle lampje van de accu niet branden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Trillingsdemper in krukas poulie nog goed ?
Bedankt voor de tip maar deze is ook al vervangen.
We zitten een beetje met de handen in ons haar.
Het geluid is bijzonder rauw en er wordt nog steeds gedacht aan iets met het vliegwiel maar dat is allemaal al vernieuwd.
Tevens is het natuurlijk raar dat er een spanrol afbreek want die zit op een behoorlijke dikke bout vast aan het motorblok.
Wat ook nog opviel en nog niet is genoemd is dat toen de losse spanrol en de aandrijfriem uit de motor was gehaald het dashbord geen alarm gaf i.v.m. de uitval van opladen !!!!
Wellicht heeft iemand nog een idee
18 jaar
Dat het dynamolampje niet brand nadat de multiriem gesprongen is klinkt vreemd maar is bij ons ook al eens opgevallen en schijnt normaal te zijn voor dit systeem
Wellicht gaat het later branden dan want ja waarom zit het er dan wel op.
Inmiddels lijkt het probleem beheersbaar te worden.
De dynamo is vervangen en het geluid is/ lijkt vrij normaal. Dynamos zijn ook niet meer de dynamos van vroeger en de huidige werkt in iedergeval anders.
Overigens zijn we nu wel weken verder en het vertouwen in de auto is natuurlijk helemaal nul geweest.
Wellicht heeft iemand nog een aanvulling.
18 jaar
Onbalans in de motor kan ook veroorzaakt worden door slechte verbranding, distributie niet op tijd. wellicht eens compressie meten ? storingen uitlezen, verstuivers eventueel laten testen.
Of heb je testapparatuur waarmee je de meting gegevens kunt bekijken ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar