Bij het starten (eerste keer van de dag) maakt de motor een aantal toeren (stuk of tien) voor hij aanslaat, gevolgd door aanslaan van de motor en een blauwe rookwolk.
Soms heb ik het gedacht dat de batterij maar juist genoeg is om te starten.
Ik heb de gloeibougies nagemeten die zijn in orde en heb ook gezien of de gloeibougies stroom krijgen.
Als je het kontakt opzet krijgen ze geen stroom, maar als je dan start gloeien ze een paar minuten mee (alleen als de motor al draait dus)
Nu dacht ik dat de motor bij deze temperatuur start zonder voorgloeien, en alleen verwarmd worden bij vriesweer.
Dat de motor niet van de eerste toeren aanslaat bij dit weer is ook normaal dacht ik, of heb ik het mis.
Het voorgloeien tijdens het draaien is om het geluid te verminderen en vlotter te laten lopen?
Ook loopt de motor als hij warm is op ralantie zo een beetje wollig vind ik.
De auto is nog onder garantie, ik heb hem bijna een jaar en heeft nu 30500km gedaan.
Ik heb er al eens iets van gezegd in de garage maar na contole was alles normaal werd me gezegd.
Ik ben er toch niet gerust in, en zou graag weten van hoeveel graden de voorverwarming werkt en ook op welke manier.
Mijn dochter heeft een Toyota met een Peugeot motor en die start zeer vlot vanaf de eerste toer. 1900Diesel 2001.
Dan had ik ook graag geweten hoe ik met een voedingskabel het beste van de motor ruimte naar binnen geraak, is er ergens een gat voorzien?
Groeten Sus.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hebben ze de auto al uitgelezen dan?
30000 km van 2004?
Ik denk het wel, maar zeker weet ik het niet.
Het zou dan ergens in maart, april geweest zijn.
Je komt hier in Belgié niet in hun werkplaats, dus je weet ook niet precies wat ze doen.
Als je bv vraagt aan de receptie welke olie zit erin, dan moeten ze dat gaan vragen, maar die persoon is juist weg en je kent dat van alle uitvluchten om maar niet te moeten zeggen die olie zit erin.
Als ik nu een smeerbeurt neem staat het mischien op de factuur, dat weet ik dus niet.
Het is hier zeer moeilijk om ook maar achter de simpelste dingen te komen als gewone klant.
Is dat in nederland ook zo?
Ik heb altijd een wagenpark onderhouden Mercedes, VW, Audi maar ben wegens ziekte moeten stoppen.
Het vervelende is dat ik nu geen werkplaats enz meer heb, daar ik mijn auto ook op het werk onderhield.
Bovendien heb ik geen ervaring met Peugeot.
Volgens mij verwarmt mijn auto niet voor bij deze temperatuur en ik had graag geweten of dat normaal is.
18 jaar
Sus, zoek desnoods een andere dealer.
Ik loop bij die van mij binnen en buiten in de werkplaats.
Bij een garage waar alles eerlijk verloopt hebben ze daar geen enkel probleem mee.
Het starten van een hdi mag je wel niet vergelijken met een 1.9 dw8 motor.
Dit duurt bij en hdi altijd een beetje langer, wat bedoel je met wollig draaien?
Welke kleur van rook komt er uit de uitlaatbuis na het starten (eventueel direct na het aanslaan een gas geven)
Wat ook kan helpen is eens 1/2 a 3/4 liter motorolie toevoegen aan een vollebak diesel. (tweetakt olie kan ook, inloop of ongedoopte olie is echter het beste maar niet overal te koop)
Succes ermee.
18 jaar
Daar wringt natuurlijk het schoentje.
Ik heb die wagen gekocht tweede hands bij een grote dealer, een Leeuwe occasie dus. 18.200km op de teller.
Daar kom je niet verder dan de wachtzaal, zoals bij alle grote dealers van bv BMW. Mercedes enz, dat gaat daar zo je geeft de sleutels af en voor de rest kun je koffie drinken.
De motor start wel, maar bij de eerste start slecht doordat de gloeibougies niet werken en de motor met een blauwe rookwolk (olie) in gang gaat.
Ik wil eigenlijk weten of het normaal is dat een HDI bij 5° C zo slecht start.
En bij hoeveel graden de voorverwarming normaal in actie komt.
18 jaar
Sus, dit is geen olie.
Dit is onverbrande diesel.
Dit heb ik met mijn partner hdi (zelfde motor) ook voorgehad.
Daar is alles nagezien, nieuwe gloeibougies, verstuivers... zonder oplossing.
Dit is eigen aan het model denk ik.
Bij mij is dit ook begonnen rond de 20.000km.
Ik heb nu een 307 (1.6hdi) een deze stinkt ook verschrikkelijk bij een koude start, wel zonder rookpluim (geur is te vergelijken met een oude legercamion die start).
Volgens een boschservicepunt (die een goed ken) is dit eigen aan dit type motoren.
Die heeft mijn vorige ook nog nagezien en kon ook niets vinden.
Ik zou mij er niet te veel zorgen om maken.
Wat wel werkt is de egr afsluiten en vol synt olie gebruiken.
18 jaar
wat olie toevoegen aan de brandstof is een goede oplossing,
heb inmiddels ervaren dat de motor met toevoeging van max 5 % zonnebloemolie
aan een volle brandstoftank veel beter en ook zuiniger is gaan lopen
succes.
17 jaar
in koude toestand loopt de motor daardoor ook geruislozer
ik heb op dit forum begrepen dat de mechanische delen van
het injectiesysteem bij oudere motoren toch enige smering nodig hebben
vanwege de milieu eisen is moderne dieselbrandstof nl erg schraal gemaakt
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar