Peugeot 306: Startproblemen door kou / sneeuw?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel

Mijn Peugeot 306 heeft nog nooit startproblemen gehad, het was altijd starten=lopen. Vanmiddag wilde ik hem starten, maar hij slaat niet aan....
Ruitenwissers, verwarming e.d. doen het wel, dus lijkt het mij geen accuprobleem. Gisteren nog met de auto gereden en geen enkel probleem.

Bij mijn vorige auto (met benzinemotor) weleens startproblemen gehad en bij te lang starten ruik je de benzinelucht, weet niet of dit ook het geval kan zijn bij een diesel, maar ik ruik niks.

Wat wel opmerkelijk is, is dat bij het starten de benzinemeter terugloopt naar 'Empty'. Tank is halfvol en tijdens het starten loopt hij in zo'n 3 seconden terug naar het nulpunt.
Kan het zijn dat er iets bevroren is (hier in het noorden stevig gevroren vannacht en veel gesneeuwd) en hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Mucks

Geplaatst door Mucks (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Laat als eerste eens de accu testen..

Draait hij wel flink rond als je start ? Of gaat dat heel langzaam ?

Ook kun je even met een multiemeter op de accu meten, noteer het voltage, laat dan iemand de auto starten en kijk hoever deze terug valt, hij zou niet onder de 10 a 10,5 Volt mogen komen.

Gr Stefan

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat voor dieselmotor zit erin, een 1.9 of 2.0?

Mucks (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken voor een oplossing, maar het is al opgelost!

Een buurman die de niet-startende auto eerder vanmiddag had gehoord sprak mij aan en zei dat ik hem een paar keer moest laten voorgloeien.
Sleutel erin, paar keer gewoon op contact zetten. Links in het midden op het dashboard begint dan een lampje te branden met een gloeidraad erin.
Dit heb ik een keer of 5-6 herhaald en de auto startte weer met een kleine hapering in het begin en even stationair laten lopen. Nu een uurtje later startte hij meteen weer zonder hapering.

Voor de volledigheid, antwoord op bovenstaande vraag:
Betreft een 306 Break 2.0 HDI.

sel (0), 14 jaar geleden

5, 6 keer voorgloeien is wel erg veel om een hdi te kunnen starten. Hoogst waarschijnlijk heb je een of meer defecte gloeistiften.
Dat heb ik ook met mijn hdi gehad. Opzich moet een HDI motor met deze temperaturen van rond -10 prima kunnen starten, MAAR als je gloeibougie defect is maakt hij vaak een kortsluiting en zuigt hij bij het starten accu leeg ! als je korstluiting op bv 2e gloeibougie hebt, dan gaan die andere gloeibougies ook niet functioneren..

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Zal er wel 1 (of meerdere) gloiebougies slecht of kapot zijn. Of was je gewend onmiddelijk te starten zonder te wachten op het lampje?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je dan toch begint, vervang gelijk alle gloeispiralen om problemen achteraf te voorkomen..

Je zou eens met een ampere tang kunnen controleren hoeveel stroom ze nog afnemen.

Mucks (0), 14 jaar geleden

Nog even reactie van mijn kant: Het 5 a 6x voorgloeien was voor de zekerheid, tussentijds dus niet proberen te starten.
Afgelopen maand keurig de boel laten voorgloeien en daarna de auto gestart. Dit probleem is niet meer voorgekomen, ondanks dat het de afgelopen anderhalve maand zo nu en dan nog stevig gevroren heeft.

Bedankt voor de reacties!

Harm

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Zoals oldford ook al aangaf,de auto werd gelijk gestart,zonder voorgloeien.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.