auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 207 2007: Stationair toerental

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Ik ben in het bezit van een Peugeot 207 met een 1.6 Vti motor uit 2007, de auto vertoont wat mankementen.

Allereerst, de bekende kwalen van deze motor, het olie verbruiken en het wat onrustige stationair toerental.

Maar naast het bovenstaande heeft de auto vaker start problemen. Bij een koude start (met ook een koudere buiten temperatuur) valt de motor uit als ik achteruit de oprit af kom en de koppeling in trap. De motor moet vervolgens een paar keer gestart worden voor deze blijft lopen, waarna ik weg kan rijden.
Naast dit merk ik dat onder het rijden het toerental wat omhoog kan gaan wanneer ik koppel om te schakelen.

Is er misschien iemand die de symptomen herkent? het lijkt temperatuur gevoelig dus ik dacht al dat het misschien een temp. sensor kon zijn. Ben nog niet in de gelegenheid geweest om het uit te laten lezen door een garage.

In elk geval alvast bedankt voor het bekijken van mijn vraag!

Geplaatst door

BHeldens (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Slecht lopen bij koude motor kan diverse oorzaken hebben , defecte sensor , vervuild gasklephuis , vervuild inlaattraject enz. uitlezen geeft meer info , dat het toerental bij schakelen iets omhoog gaat is normaal .

Check eens of er mogelijk koelwater in (de stekker van) de koelwater sensor zit. Het komt wel eens voor dat de sensor inwendig koelwater lekt en dus defect is met mogelijk schade aan de contacten en in het ergste geval helemaal tot in de motorcomputer door zogenaamde capillaire werking via de bedrading van deze sensor.

hans4074 0
badge

4 jaar

Heren bedankt voor de reacties.
Gister heb ik met een OBD scannertje van een collega foutcodes gelezen.

Er waren geen actieve codes maar een recente melding was de P0014 ("B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or system Performance (Bank 1).

Het kan dus zijn dat mijn problemen worden veroorzaak door een probleem met de Variabele kleptiming?

https://sites.google.com/view/bjgdiagnos...

Bovenstaande link geeft aan dat olie vervuiling aan de nokkenas versteller een probleem kan veroorzaken met onregelmatig lopen en afslaan, misschien de motor flushen? Weet iemand of ik de Nokkenas versteller los kan nemen om te controleren op vervuiling?

Bij voorbaat dank.

BHeldens 0

4 jaar

P0014 is electro klep nokkenas verstelling uitlaat zijde, dus aan de voorzijde van de motor, beetje schuin boven de dynamo. Deze klep is er simpel uit te halen = zwarte 2 voudig stekkertje los nemen en het ene boutje van de klep los. Daarna kun je de klep eruit trekken. T kan zijn dat hij beetje klemt op het rubber afdicht-ringetje. Als je de klep eruit trekt, loopt er een kleine hoeveelheid olie uit. Om te achterhalen of de klep zelf de boosdoener is, zou je em kunnen wisselen met de klep aan de achterzijde van de motor, maar deze is lastiger te verwijderen. Mijn advies: nieuwe klep erin, want ze gaan best vaak defect.

hans4074 0
badge

4 jaar

Dag Hans, ik heb de klep ongeveer 14 dagen geleden vervangen en tot op heden is het probleem niet meer voorgekomen. Bedankt voor je reactie.

BHeldens 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.