Lastig probleem. Wagen gaat in storing bij warme motor, maar niet onder het rijden. Storing komt erin als je bijv. moet stoppen voor een stoplicht, dus bij stationair toerental. Je voelt het al aan het schudden en bij iets langer stationair, springt storingslampje aan en gaat fan op hoge snelheid draaien. Sta je voor een stoplicht en je blijft verhoogt toerental houden, dan geen storing.
Wat al gedaan: bougie, bobine, injector, gewisseld met andere cilinder, distributie-timing gecontroleerd, bedrading injector en bobine van cil 1 belast gecontroleerd/doorgemeten. Compressie gemeten, cilinderlektest uitgevoerd zowel met koude als met warme motor, en in orde bevonden. Inlaatspruitstuk losgenomen en afdichtingen gecontroleerd. Meting gegevens van de belangrijke zaken geven zowel tijdens rijden als stilstaand geen afwijkende waardes. Op moment dat motor in storing gaat, kloppen er diverse gegevens niet meer ivm noodloop.
Temperatuurvoeler is al van het nieuwe type (aan de voorzijde omdat thermostaathuis reeds was vernieuwd) Geen koelwatersporen in stekker ECU.
Omdat wij het niet meer weten hebben we technisch platform ingeschakeld. Op hun advies nieuwe ECU geplaats, maar tijdens initaliseringsprocedure ging het alweer mis na ca. 3 kwartier stationair lopen van de motor.
Wie heeft er nog een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervuiling gecontroleerd met endoscoop ?
Heb je het logboek ( krantje ) met de PPS nog geraadpleegd ? Eventueel P0087 brandstofpomp.
Onderstaand bericht van toepassing op uw auto .
TSB : B1HW017YQ0
VOOR : 308 EN INJECTIE EP6C
KLANTENKLACHT : TE WEINIG VERMOGEN - VERKLIKKERLAMP MOTORDIAGNOSE BRANDT MET DE MELDING "STORING EMISSIEREGELING" OP HET MULTIFUNCTIONELE DISPLAY - INDIEN EEN OF MEER VAN DE STORINGSCODES P1337, P1338, P1339, P1340 AANWEZIG ZIJN
OMSTANDIGHEDEN VOOR HET OPTREDEN : DRAAIENDE MOTOR
1. HERKOMST
Vervuiling van de kleppen of klepzittingen veroorzaakt door het rijden van korte afstanden of het gebruik van de auto zonder zware belasting van de motor.
Hallo Rene,
Dank voor je reactie. Het betreft hier de EP zonder turbo, m.a.w. op deze motor niet van toepassing. Omdat het inlaatspruitstuk wél los geweest is, is de vervuiling van de inlaatkanalen/kleppen gelijk gecontroleerd met een endoscoop.....schoon! Óók de storingshistorie van de BSI levert geen aanknopingspunt, enkel de P1337 en P1336.
Mogelijke oorzaak : P1336 en P1337 kunnen ook veroorzaakt worden doordat de ecu de injectietijd verminderd. Dit is te zien aan de longtime fueltrim. Dit kan o.a. veroorzaakt worden door een verstuiver die teveel benzine inspuit. De verstuiver van de cilinder waar de storing optreedt is dan niet de defecte maar een van de andere verstuivers. Cilinder 1 valt uit door een tekort aan benzine. Heb dit zelf reeds 2 maal meegemaakt met deze motoren.
Hallo Hade,
Dank voor je reactie. Je verklaring klinkt aannemelijk. Wat ons elke keer verbaast is toch het redelijk nat zijn van alle bougies, alsof er een overschot aan brandstof inspuit. Ook na een flinke snelweg proefrit zijn de bougies niet droog. Uitlaatgas ruikt ook na lange proefrit als vlak na koude start. Dit verhaal strookt dan weer niet echt met jou verhaal, maar zoiets moet het haast wel zijn. Kzal me morgen nog eens verdiepen in de inspuittijd.
geen overmatig olieverbruik? al paar keer gehad dat er olie op de zuiger komt te liggen bij warme motor, dit veroorzaakt dan de p1337. proberen te kijken met scope bij warme motor. de storing treedt dan ook op met stationair draaien.
Hoi Harry,
Tijdje geleden dat we elkaar hier getroffen hebben. Ik te druk en daardoor de prioriteiten elders. Ik had al met de endoscoop in de cilinders gekeken en er zit een redelijke hoeveelheid olie aan alle cilinderwanden, dus niet specifiek in cilinder 1. Vandaag niet meer aan dit probleem toe gekomen, maar krijgt zeker een vervolg.
ook heel goed gekeken of de nokkenas van de variabele kleplichthoogte niet is ingelopen? zeker een tijdje geleden idd, ben ook niet meer werkzaam bij peugeot intussen. (maar even meedenken doen we natuurlijk gewoon nog)
Ik had het systeem van de variabele lichthoogte gecontroleerd tijdens de controle van de distributietiming. Vandaag nog een complete brandstofgalerij met injectors overgezet. Helaas...na opnieuw initaliseren en dus stationair warm draaien was het na een half uurtje draaien weer raak.... P1337. Je ziet het al aan de motor en je hoort het al in de slang van de afzuiginstallatie. Langzaam maar zeker begint de motor te schudden en hoor je het ploffen in de slang.
ik ben toch echt erg bang dat je een mechanisch motorprobleem hebt in de vorm van versleten/gebroken zuigerveren. ik heb bij de eerste met deze exact dezelfde klachten ook alles vervangen van de bedrading tot de computer en zelfs de cilinderkop. uiteindelijk met endoscoop goed op zuiger gekeken als de storing optreedt, en deze bleef nat. ruilmotor geplaatst uiteindelijk.
Dat gaan wij dus nu ook doen ;-)
Vorige week ruilmotor geplaatst en probleem is hier mee opgelost. Harry had dus gelijk.
Mijn dank voor het meedenken .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar