Goedendag,
Onze 407 benzine uit 2006 met EW10J4 motor heeft een probleem. Ik zal de symptomen beschrijven, hulp is meer dan welkom.
Een aantal dagen geleden merkte ik bij de koude start dat de motor op 3 cilinders leek te lopen. Omdat de bobine het meest voor de hand liggende probleem leek, heb ik hiervan een nieuwe besteld.
Omdat de levertijd ongeveer een week was, toch besloten een kort ritje naar de supermarkt te wagen. Helaas.. de motor viel stil met als oorzaak of gevolg een kerstboom aan foutmeldingen (oliedruk te laag, emissiestoring, etcetera.) Wat mij opviel vooraf aan het laatste ritje was dat de koplampen iets knipperden (een klein spanningsverschil?)
Op dit moment staat de wagen stil, na het plaatsen van een volle accu is alleen een klik van een relais (dashboard) hoorbaar als de sleutel wordt omgedraaid. Verder is opmerkelijk dat de koelfan vol aangaat in de contactstand (noodloop? kortsluiting?)
Ik heb alle zichtbare massa's gecontroleerd, ook de zekeringen zijn in orde. Aanslepen werkt niet. De MaxiScan OBD2 maakt geen verbinding, betere uitleesapparatuur (via AliExpress) is onderweg.
Ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkend en mij op weg kan/wil helpen het op te lossen. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor uitvalt dan is het normaal dat je een aantal waarschuwingslampen krijgt.
Zoals Oliedruk, Accu, Motor/emissiestoring, abs, airbag, etc.). Dat hoeven geen storingen te zijn.
Het zijn dezelfde lampen die gaan branden als je het contact aan zet.
Omdat het uitlezen niet lukt:
Brandt het lampje emissiestoring als je het contact aan zet?
Weet je welk protocol deze motor gebruikt voor het uitlezen met EOBD/OBD2?
Dus ISO of can? Meet dan eens de volgende pennen in de diagnosestekker met contact aan:
1 - Accuspanning bij contact aan
4 en of 5 - massa
16 - voedingsspanning (continue)
7 - Indien ISO communicatie wordt gebruikt (ongeveer 1 volt lager dan de accu spanning)
6 - Indien can wordt gebruikt - 2,5 volt
14 - Indien can wordt gebruikt - 2,5 volt
Hallo Oldford, bedankt voor je reactie, ik meet diverse voltages op enkele pinnen, het MM-lampje brandt, ik vermoed dat de Maxiscan MS309 niet compatible is voor de 407.
4 jaar
En wat zijn die voltages?
Distributie is nog wel heel neem ik aan? Zo ja: eerst uit (laten) lezen. Anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Bobines zijn inderdaad vaak de boosdoener van het op 3 cilinders lopen. Maar ook injectoren, injectorafdichtingen en problemen met de kleppen zijn geen uitzonderingen. Succes!
Groet,
Kevin
Hallo de auto heb ik (eindelijk) kunnen uitlezen. Ik heb de volgende belangrijke foutcode:
BSI: F015 "geen communicatie met de motormanagementcomputer". Verder ook o.a. U1108.
BSM is inmiddels vervangen, BSI gereset. Nog steeds deze foutcodes en ook het starten lukt niet (relais BSU klikt wel maar startmotor draait niet). Accu is volgeladen..
Nog iemand ideeën?
4 jaar
Update.. de BSI + ECM en BSM en bobine zijn vervangen. De wagen start inmiddels en loopt. Nadat alle foutcodes zijn gewist, geeft de ECM nog een aantal foutmeldingen, de auto loopt ruw en de details wijzen kortsluiting plus en of massa. Iemand nog suggesties?
4 jaar
Met foto foutcodes..
4 jaar
Helaas foto upload lukt niet(?)
P1644, P0480, P0485, P2144, P0445, P0261, P0264, P0267, P0270, P0135, P0141, P0351, P0352.
4 jaar
Sinds twee weken loopt de wagen weer als vanouds. Na het (nogmaals) wissen van de foutcodes loopt de auto inmiddels een paar honderden km zonder problemen.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar