Hallo,
ik wordt geconfronteerd met een eigenaardigheid in mijn 407. Deze heeft een AL4 automaat en de laatste tijd wat problemen, wat niet ongewoon blijkt te zijn. Soleloids vervangen en eventueel laten spoelen, wordt mij aanbevolen.
Aanvankelijk was het alleen schokkend schakelen, maar soms geeft hij nu ook een melding op het scherm dat er iets met de bak is en ik hem moet laten nakijken. Toevallig of niet roept ook mijn ABS de laatste tijd dat er iets niet goed is. Dat heb ik eerder gehad, toen bleek een wielsensor kapot en na vervangen daarvan ging het weer een hele tijd goed.
Nu wordt er door iemand een relatie gelegd tussen het slecht schakelen van mijn bak en de ABS storing vanwege een (andere) wielsensor die problemen geeft. De bak zou dan verkeerde informatie ontvangen en daardoor gek doen.
Feit is echter dat mijn bak al gek deed voordat ik ABS meldingen kreeg. Feit is ook dat bij de eerdere defecte wielsensor en ABS storing de auto gewoon normaal reed; geen schakelproblemen.
Het komt op mij allemaal een beetje vreemd over. Ik zie de relatie tussen de automaat en de ABS niet zo, ook vanwege mijn eerdere ervaring met de ABS-storing. Maar ik ben geen deskundige.
Wil iemand van jullie misschien eens zijn kennis en ervaring hier op los laten? Kan het zijn dat de ABS storingen en de AL4 schakelproblemen iets met elkaar te maken hebben?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De storingen KUNNEN met elkaar te maken hebben, maar het hoeft niet.
Begin eens met laten uitlezen van de automatische bak en het ABS, dan weet je meer.
Dank oldford, voor je reactie.
Ik heb de auto uitgelezen: de ABS geeft geen foutmelding. De AL4 geeft: U1313 Vehicle speed transmitted by the ABS, dus dat lijkt inderdaad een relatie aan te geven. Verder bij de Under deflate detection, de melding: C1605 Rear Right wheel transmitter module information not received. Dat zou de ABS kunnen triggeren, maar die geeft dus zelf geen foutmelding.
5 jaar
Tja, dat het ABS geen foutcodes geeft is erg vreemd. Het geeft wel foutmeldingen op het dashboard, zei je.
Is er uitgelezen met dealer apparatuur of algemene apparatuur?
Was er verbinding met het ABS tijdens het uitlezen?
Wat zei diegene die uitlas over het feit dat het ABS geen foutcodes gaf?
Het zou heel goed kunnen dat de voertuigsnelheid gebruikt wordt door de automatische versnellingsbak.
Dus dan is er wel een relatie met het ABS. Bij een fout in 1 wielsensor kan de voertuigsnelheid afgeleid worden van de andere 3 wielsnelheden en dan heb je geen relatie.
Interessant is ook de vraag of die voertuigsnelheid via de can-bus wel bij de motor en het instrumentenpaneel komt. Kennelijk bij het instrumentenpaneel wel, want ik hoor je niet klagen over uitval van de snelheidsmeter. Komt de voertiuigsnelheid daar wel aan, dan ligt mogelijk de oorzaak voor de U1313 in de computer van de automatische bak.
De auto is uitgelezen met DiagBox. Hieronder alle meldingen die eruit kwamen:
Injection/ignition MM6LPB ( 4 Faults ):
P1644 Vehicle speed limiter switch (permanent fault)
P1607 Vehicle speed limitation (intermittent)
U0404 Dialogue with the automatic gearbox ECU (intermittent)
P1671 Cruise control (intermittent)
Gearbox BVA_AL4_AT8 ( 1 Faults ):
U1313 Vehicle speed transmitted by the ABS (permanent fault)
Under inflation detection DSG ( 1 Faults ):
C1605 Rear Right wheel transmitter module information not received (permanent fault)
De ABS unit zelf gaf geen foutcodes, al kreeg ik dus wel ABS meldingen op het dashboard.
Die laatste melding kreeg ik dus vorig jaar ook, vóór het vervangen van dezelfde wielsensor, dat gaf wel de ABS-melding, maar geen problemen met schakelen.
5 jaar
Ook de motor heeft dus problemen met de communicatie met de automatische versnellingsbak computer.
Weer een aanwijzing dat het probleem in de computer van de automatische versnellingsbak zit.
P1607 en P1644 wijzen in de richting van het gaspedaal en in het bijzonder wat het "zware punt" wordt genoemd. Als je meer gas geeft dan dan punt, wordt de begrenzing uitgeschakeld.
C1605 wijst op een probleem met de zender in het wiel Rechts achter of de ontvanger voor dat wiel.
Lijkt me overigens wel een losstaande fout.
Dank voor je analyse, oldford. Die begrenzing zegt mij niks; ik rijd nooit te hard ;-).
Die wielsensor storing zal wel verantwoordelijk zijn voor de ABS/ESP meldingen, maar niks te maken hebben met de U0404 melding, neem ik aan.
De vraag rijst dan: schakelt de bak vreemd omdat de versnellingsbak computer gek doet of niet kan communiceren of doet de computer gek omdat de bak slecht schakelt (en toch nieuwe solenoids nodig heeft)?
5 jaar
Hallo,
inmiddels is de wielsensor vervangen en alle meldingen van ABS/ESP en versnellingsbak zijn verdwenen. De foutcodes zijn gereset en keren niet meer terug. De transmissie gaat nog steeds niet soepel en aarzelend, vooral in de lage versnellingen, maar hij rijdt weer een stuk rustiger.
Wat wel blijft is de P1644 van de speed limiter switch. Weet iemand waar ik die switch kan vinden in de 407? dan kan ik dat misschien ook oplossen.
Alvast bedankt voor je reactie!
Groeten,
Fred.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar