Peugeot 205: Stoplampje, temperatuurlampje, motor stopt

Bouwjaar: 1990

Geacht forum,

De eerste keer dat ik hier post. Wij hebben een oude 205 XS 1.4 uit 1990 staan met een probleem. Af en toe laat de auto ons totaal in de steek. Het treedt op als de motor goed warm geworden is (dus in de bebouwde kom vrij snel, maar op de autoweg zelden): plotseling gaat het stoplampje en het temperatuurlampje branden (temp. meter echter rond 80 graden), en de motor stopt onmiddellijk. Nu had ik al op dit forum gezocht of dit euvel al eerder ter sprake was geweest, en het probleem met een vastzittende thermostaat lijkt er het meest op. Gisteren dus even de thermostaat er uitgehaald en in kokend water gelegd, maar daar is niet mis mee. Ook het koelvloeistof is mooi helder. Nu kan het nog zijn dat de circulatie geblokkeerd is, maar voordat ik daar mee aan de slag ga, vraag ik toch even hier of ik niet in de verkeerde richting zoek. Het onmiddellijk stoppen van de motor is immers wel vreemd. De motor zou door moeten draaien als het lampje brandt. Misschien toch iets in het elektrische gedeelte? (Iemand van een garage merkte op dat er nog ergens een relais onder de “module” kan haperen, maar ik zit niet genoeg in de materie om te begrijpen welke daarmee bedoeld wordt).

Alvast bedankt voor het meedenken,
Otto

Otto8309

Geplaatst door Otto8309 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

massa aansluiting op de versnelingsbak goed schoonmaken.

Otto8309 (0), 19 jaar geleden

Dank u, maarre... ik ben wel een (elektro)techneut, maar geen auto-expert. Dus een klein vraagje: waar kan ik dat contact vinden?

Otto

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Dikke minkabel van de accu volgen

Otto8309 (0), 19 jaar geleden

Ik heb de minkabelaansluiting op de bak losgehad een schoongemaakt, maar helaas zonder effect :(

Omdat ik nu zelf de proefrit heb gedaan, weet ik nu ook nauwkeuriger wat er gebeurt. Het eerste lampje dat gaat branden is het diagnoselampje (rood lampje met een transistorsymbool er in rechtsboven in het dashbord). Tegelijkertijd begint de motor te haperen. Een fractie later slaat alles af, en gaat tegelijkertijd het stoplampje (en een hoop andere lampjes) branden. Hopelijk geeft dit wat meer informatie, waar ik nog verder kan zoeken.

Otto

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

DAt het diagnoselampje gaat branden betekend dat er een ernstige fout in het inj systeem zit en dat je dit kunt uitlezen om daar achter te komen wat en wanneer,als we dat weten kunnen we je verder helpen.

michaelluijendijk (0), 19 jaar geleden

Al goed dat je de thermosstaat eruit gehaald heb.Je hebt hem in kokend water gelegd en toen ging hij open.Maar weet je ook bij welke temperatuur de thermosstaat opengaat.een goede thermosstaat gaat ergens rond de 85 graden open.Gaat hij dus later open heb je dus kans op een warme motor.
Miisschien een idee om gewoon een nieuwe thermosstaat te halen en die erin te zetten en het dan nog een te proberen.En contrleer gelijk even of de ventilator wel aanslaat als de motor warm word.

groetejs michael

Otto8309 (0), 19 jaar geleden

Bedankt jongens, maar we hebben de wagen maar de deur uitgedaan. Mijn vrouw had dringend vervoer nodig en wilde niet meer wachten op mijn reparatiepogingen, en heeft een andere wagen gekocht.

Otto

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.