Ik heb een 206SW 1.4 ET3J4 motor met ABS lampje aan.
Uitgelezen met PP2000 en geeft aan: recirculatiepomp ABS/ASR. Pomp geblokkeerd, CO, CC- of CC+
Spanning die ik uitlees op PP2000 op de ASB is ca. 20,4V en bij het rijden geven de 4 wielsensors wel allemaal dezelfde snelheid aan maar wel veel lager dan wat de teller aan geeft.
Als ik met een multimeter op de stekker meet komt er netjes 13,5V op de ABS unit
Storing is te resetten maar komt na 1km rijden weer terug.
In de veronderstelling dat de ABS unit defect was heb ik een 2e hands exemplaar besteld. Deze geeft echter exact dezelfde waarden en storing aan. Hier ligt het dus niet aan.
Tevens alle 4 de sensors schoongemaakt en geven allemaal dezelfde waardes.
Wie weet wat er nog meer aan de hand kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet de ( accu ) spanning op de BM 34 ( zekering/relaiskast bij de accu )
Op de 8 voudige zwarte stekker , aansluitingen 2 en 3 en op de 16 voudige grijze stekker aansluiting 3 . Accuspanning en geen 20,4 Volt.
Deze draden lopen naar de 26 voudige blauwe stekker op de ABS unit .
Aansluitingen 1 - 20 en 26 moet dan dezelfde spanning op staan
Aansluiting 14 van de blauwe stekker is massa .
20,4 Volt lijkt mij niet goed.
En heb je de C - CODE van de storing ?
De spanningen heb ik op die aansluitingen gemeten en zijn allemaal hetzelfde als de accuspanning. Ongeveer dertien volt. Het probleem lijkt zich niet in de ABS module te bevinden maar ergens waar het signaal wordt gelezen of verwerkt. De spanning van ruim twintig volt en de snelheid die geregistreerd wordt door de abs sensors is ongeveer de helft is van de werkelijk gereden snelheid en dat is vreemd. Ik heb alleen geen idee waar ik nu nog moet meten. Heeft er iemand een schema ?
C code heb ik niet.
7 jaar
Lees op internet dat het dubbelrelais ook wel eens voor problemen kan zorgen, maar volgens mij heeft dit type geen dubbel relais ? of waar zou deze dan zitten ?
7 jaar
Geef eens de laatste 8 cijfers van het chassisnummer .
Dit is: 44789920
7 jaar
Wist het eigenlijk al zeker , maar toch even via het juiste chassisnummer gekeken en ook uw auto is niet voorzien van een dubbelrelais .
Voedingen komen zoals ik heb opgegeven uit de BM 34 .
Meet voor de zekerheid eens de voedingsdraden belast ( liefst met een 21 W lamp ) door . Erg belangrijk dat dit goed is . Niet met een Ohm meter , heeft geen zin .
Misschien zit er een weerstand in één van deze draden .
Er zit geen tussenstekker in de bedrading dus lopen rechtstreeks van de BM 34 naar de ABS unit .
Haal ook het massapunt onder de linkerkoplamp eens los , schuur het draadoog en de carrosserie met schuurpapier schoon en goed monteren . Ook even behandelen tegen roest
Voor de rest zitten er CAN draden en draden van de sensoren aan . Kan niet zoveel mis mee zijn .
Even ter info voor mij : neem aan dat je een complete unit ( pomp met elektronische eenheid ) hebt vervangen en deze ook getelecodeerd is voor uw auto .
Ja dat kan ik nog wel eens proberen om door te meten met een lamp om te kijken wat er gebeurt als de kabel belast wordt. Je zou echter wel denken dat de spanning lager zou zijn als er een slechte verbinding of teveel weerstand is i.p.v. dat de spanning naar de 20 volt gaat.
Ik heb inderdaad de complete unit vervangen (met pomp) en met peugeot planet opnieuw getelecodeerd en juiste wielmaat e.d. ingesteld.
Hoort de snelheid die gemeten wordt van de 4 abs sensors gelijk te zijn aan wat de teller aangeeft ? (ze geven wel alle 4 hetzelfde aan tijdens het rijden, maar veel te weinig volgens Peugeot Planet)
Zodra ik meer weet laat ik het weten, alvast bedankt voor het meedenken !
7 jaar
Bij een meting gegevens hoort inderdaad wel de aangegeven snelheid hetzelfde te zijn . Zeer vreemd dat dit afwijkt . Heb je het gevoel dat de teller de juiste snelheid aangeeft of dat de PP 2000 deze aangeeft ?
En op welke draad ( draden ) meet je 20 volt ?
Op de draden meet ik met een multimeter gewoon de accuspanning (ca. 13V)
De spanning van 20V wordt aangegeven door Peugeot Planet.
De snelheid van de snelheidsmeter is de juiste, als ik bv. 80km/h rijd dan geeft peugeot planet bij live data op alle 4 de sensors maar ca. 40km/h
Ik kom nu via google op een engels forum iemand met hetzelfde probleem tegen, echter helaas geen oplossing.
https://www.peugeotforums.com/forums/206...
Ik heb ook de afbeeldingen van mijn storing bijgevoegd, pp geeft ook bij de spanning aan dat deze tussen de 7v en 18,5V moet zijn (staat onderin het beeld)
7 jaar
Waar de PP2000 dit signaal weghaalt is mij een raadsel .
Zou me daar ook even niet op concentreren .
Als ik morgen of zo tijd heb zal ik ook eens even met de PPS ( nieuwste versie ) een meting verrichten ( heb wel een 206 ter beschikking )
Nogmaals : wees er absoluut zeker van de er geen weerstand in de voedingsdraden zit en de massa goed is .
De aanduidingen C0 , CC- EN CC+ hebben allen met de voedingsdraden te maken .
En belast hoeft de spanning maar iets te zakken en je hebt een probleem .
Heb ook even in de BM 34 gekeken naar de voedingen en deze komen in principe ( via zekeringen ) van de accu .
Controleer voor de zekerheid ook eens de massakabel welke op je versnellingsbak zit gemonteerd . Zowel accu naar bak , alsmede bak naar carrosserie.
Ik zal inderdaad de massa verbindingen eens goed controleren en de voedingsdraden.
Ik kan echter geen goed kabelschema van dit motortype vinden, ik heb er wel een van een 1.4 8v maar is toch anders met de ABS dan van een 1.4 16v ET3J4 motor. Tevens is er over de Teves MK70 ABS ook niet veel online te vinden.
Ben benieuwd naar de waarden die je gaat meten, ik heb nu geen vergelijkingsmateriaal.
7 jaar
Dank je voor het schema, echter heb ik een 16 voudige zwarte stekker i.p.v. 8 voudige stekker en een 16 voudige grijze stekker.
(zie foto's) Op de 16 voudige grijze stekker heb ik wel pin 3 die overeenkomt met 20 op de blauwe abs stekker.
Aansluiting 2 en 3 van de zwarte stekker (16 voudig) komen niet overeen met 1 en 14 van de blauwe abs stekker.
Aansluiting 26 van blauwe abs is massa.
Heb ik een andere BM34 dan gebruikelijk ?
7 jaar
Uw complete chassisnummer : VF32KKFUF44789920
Kenteken : 38-SB-TV van 24-11-2005 . 206 Break .
Schema is juist , echter heeft u vrijwel zeker niet de BM 34 gedemonteerd want de 8 voudige stekker zit aan de onderzijde en daar zie ik geen foto van . Dit is nog weer apart te démonteren .
De MF 2 en MF 3 zekeringen zijn de grote welke aan de voor/onderzijde zijn gemonteerd .
Er kunnen op die plaats maximaal 8 zekering worden gemonteerd.
Inderdaad die had ik nog niet gezien.
Kun je ook aangeven waar C001, BSI1 en 1320 zich bevinden want die aansluitingen moet ik nog doormeten.
Ik heb nu alle aansluitingen op de BM34 met een 21w lamp doorgemeten, deze brandt mooi fel en ook als ik de kabelbomen beweeg zie ik niets van uitval.
Massa schoongemaakt en functioneert ook goed.
Hoe wordt het snelheidssignaal aan de snelheidsmeter aan het instrumentenpaneel doorgegeven ? Gaat dit via een sensor in de versnellingsbak ?
7 jaar
Weet nu dat aansluiting 12 op C001 de OBD stekker is. BSI1 is de zekeringkast in de auto onder het stuur en 1320 is de ''motorcomputer" bij de rechterkoplamp.
Alles doorgemeten en is goed. Pompmotor aansturen via Peugeot Planet is ook geen probleem en alles werkt.
ABS storingslampje blijft echter branden en de melding in het multifuntioneel display blijft aangeven ''storing ABS''.
Wat ik me nu afvraag is hoe dat storingssignaal geactiveerd wordt ?
Wat voor storingssignaal zou er uit de ABS unit komen, is dit via de CAN bus of is dit ergens een 12 volt input op de BSI1 of 1320 ?
Heeft er iemand een compleet schema waarin ook de ABS indicator van het instrumentenpaneel op staat zodat ik kan herleiden waardoor die geactiveerd wordt ?
7 jaar
Aansluiting 3 van de 16 voudige grijze BM34 stekker is de voeding voor je rempedaalschakelaar .
Vanuit zekering F3 in de BM34.
Aansluiting no: 4 van de schakelaar word hier gevoed.
Aansluiting no : 3 ( uitgang ) gaat dan weer naar de 32 voudige zwarte stekker , aansluiting E4 van de motor EBE ( computer )
Bij losgelaten rempedaal moet er een doorverbinding zijn en moet uiteraard bij ingetrapt rempedaal zijn onderbroken.
Aansluiting 1 en 2 van de rempedaalschakelaar zijn voor het remlicht .
Ga in het weekend weer even meten.
Thanx!
7 jaar
Remlichtschakelaar doorgemeten en deze doet het wel, enige is dat het schakelcontact van de remlichten eerder in werking gaat dan dat het andere contact verbreekt, zal voor de zekerheid toch maar eens een nieuwe bestellen.
Ik heb in Peugeot Planet eens aangegeven dat ik een 206+ heb en dan opent het programma '' Lexia" . Niet alle modules worden dan herkent maar wel de ABS module. Deze geeft dan foutmelding C1380 met de opmerking dat het voedingsrelais van de elektrokleppen defect is. De spanning is ook hier tevens veel te hoog (ruim 17 volt met contact uit en ruim 20v met draaiende motor)
Ik heb de oude ECU van de ABS voorzichtig opengemaakt maar daar zit geen relais in, zit dit relais dan in de BM34 ?
7 jaar
Is deze storing inmiddels al opgelost heb namelijk het zelfde probleem.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar