Peugeot 307: Storing code P2191

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: tu5jp (1.6 16v)

Hallo,

Bovenstaande foutcode P2191 heb ik laatst voorgekregen. Ik heb hem maar gereset (met eigen apparaatje) om te kijken of ie terug komt, maar weet iemand wat deze code betekent? In het display van de auto werd aangegeven dat er iets met de uitlaatgassen niet goed is, maar dat zegt me niet zoveel...

Gr. Erwin

Erwin2907

Geplaatst door Erwin2907 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Mengsel is te arm, bij hogere belasting.
Oiram

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Hoi Erwin,

Kijk hier maar even, hier staan heel wat PSA codes.
http://www.forum307.com/viewtopic.php?t=...

Lijkt erop of het mengsel te arm is geweest. Als deze niet meer terug komt zou ik me er niet te druk over maken.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ik kijk even aan of de foutmelding terug komt. Zo ja, dan zal het aan de LPG-installatie liggen denk ik, want ik reed op LPG toen het gebeurde. Misschien de druksensor op de verdamper of de verdamper zelf defect. Ik denk niet dat de injectoren dit kunnen veroorzaken, of toch wel..?

Gr. Erwin

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Zouden toch ook wel de injectoren kunnen zijn. Bij volle belasting te arm kan door allle drie veroorzaakt kunnen worden. Loopt die verder goed ?

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ja, verder loopt íe goed. Ik heb alleen gezien dat er geen filter in de aanvoerleiding naar de injectoren zit. Die zullen dus wel vervuild zijn.
De storing is nog niet terug gekomen, maar laat ik niet te vroeg juichen, want ik heb nog maar 100 km gereden.

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Toch even filter plaatsen. Heb je er nog ?? :-)

Kijk goed uit dat er geen rubberdeeltjes bij het snijden van de slang naar de injectoren gaan. Wellicht kun je dan ook direct even checken hoe schoon de aanvoerbuis is.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Ik heb er nog een stuk of 3 van die Poolse ;)
Enkel: de lpg installatie is zeer moeilijk toegankelijk (zit erg ver weg gestopt)
Dus bij de volgende beurt stop ik er een filter tussen.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Helaas, na een kilometer of 300 is de storingscode weer terug gekomen.
Omstandigheden:
- Koelvloeistof net aan op temperatuur (5 km gereden vanaf koude start)
- Geen hoge belasting van de motor. Sterker nog, ik wat op dat moment juist aan het uitrijden met een rotonde in zicht.

Vreemd dus, want de code zegt: arm mengsel bij hoge belasting

Als ik eens tijd heb denk ik dat ik het gas systeem eens goed moet laten controleren. Het jammere hierbij is dat iedere gasboer al erg snel onderdelen uit wil gaan wisselen, terwijl de auto nog goed rijdt.
Ik heb de computer weer gereset en als deze code vlot weer terug komt (wat ik wel verwacht) ga ik een tijdje op benzine rijden om te kijken of de storing ook dan nog terug komt...

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Het heeft even geduurt, maar ik weet nu zeker wat de oorzaak is. Een tijd geleden is mijn bobine vernieuwd bij de peugeot dealer in Helmond. een paar maanden later (3 weken terug) deed ik de motorkap open omdat de auto naar de keuring moest. Daar zag ik dat de olie vuldop ontbrak, dat waren de heren bij Peugeot even vergeten terug te zetten.
Nieuwe dop van 5 euro erop en de storingscode is na verloop weg gegaan en niet meer terug gekomen. Bijft voor mij wel een raadsel hoe dit heeft kunnen leiden tot de code. M.i. wordt alleen de carterdruk beinvloed.

Tip van de dag: je kunt best goed zonder olievuldop rijden, er was maar 0,5 liter verdwenen in 5000 kms ;)

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Carterdampen worden afgezogen.(goed voor het milieu)
Dus met die oliedop er niet op heb je in feite een vacuum lek.
Alle lucht die langs zo'n lek gaat gaat niet meer langs een luchtmassameter.
Motor krijgt dus verkeerde informatie over de motor belasting.
Bij sommige andere merken krijg je al problemen als de oliepeilstop niet goed afdicht.

Goed dat je even de oplossing hebt gemeld.
Oiram

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Het lampje kwam later toch nog terug. Het bleek te liggen aan een scheurtje in het uitlaatspruitstuk dat de lambdasonde verkeerde informatie gaf. Scheurtje dichtgelast en de storing is niet meer terug gekomen.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je ziet dat dit soort "verkeerd mengsel" codes noem ik het maar door verschillende storingen
veroorzaakt kunnen worden.

Goed dat je de oplossing weer hebt geplaatst.
Moeten meer gebruikers doen.(ook proffesionals)


Oiram

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Het is echt ongelooflijk, ik moet er WEER op terug komen. Na het lassen is de code echt een tijd weg geweest, echt een paar 1000 kms, maar is nu toch terug gekomen. Om het probleem goed te kunnen analyseren heb ik een elm327 interface aangeschaft met Palmer PCMscan software. De onderstaande freeze frame data is vastgelegd bij het optreden van de storing. Weet iemand of deze waarden normaal zijn of dat ze niet kloppen?

[url=http://img505.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img505.imageshack.us/img505/4774/...[/img][/url]

De waarden van de lambda sensoren heb ik een opgenomen. Dit met een licht verhoogd toerental (constant toerental). Ziet iemand hier nog afwijkingen?

[url=http://img505.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img505.imageshack.us/img505/4091/...[/img][/url]

[url=http://img147.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img147.imageshack.us/img147/2605/...[/img][/url]

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Freezeframe:
Die LONGFT bank1 van 23 % lijkt mij erg hoog.
Mengsel lijkt dus arm(over langere tijd gemeten)

Je kan deze waarde ook zien bij PID#07(Niet de freezeframe data)
Zelf zou ik toch zien uit te vinden of het in gas of benzine systeem zit.(meestal GAS)
Je zou dus eens een tijdje op benzine kunnen rijden en dit soort waardes bekijken.
En daarna een tijdje op gas, ik denk dat je dan wel zit welk systeem deze waarde
zo hoog laat oplopen.
Normaal is zo'n LFT waarde als ik ze zie met een motor zonder storingen -5% tot 5%

Oiram

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Oplossing (ik durf het bijna niet meer zo te noemen, maar hier komt ie...)

LPG druksensor was defect geraakt. Blijkbaar wordt er dan te weinig gas toegevoerd, want de stft bleef staan op +25% bij gas geven. Hierna aan de sensor gerommeld en de stft ging dan naar rond nul (goed dus). Even laten de stekker er weer af gehaald en de stft stond dan weer op +25 % bij gas geven.
Er zat dus een fout in de gasdruksensor of bedrading. Hier is een modificatiesetje van Bosch voor (met nieuwe software), wat ik in heb laten bouwen. De oude druksensor is nu niet meer in gebruik. Voorlopig is de storing weg en zijn alle waardes normaal.
Ik zal proberen nog een foto hier te posten van deze modificatie.
Let op dat ik bij rondbellen heb gemerkt dat veel gas inbouw stations deze modificatie niet (willen?) kennen, en dus braaf de oude (slechte) sensoren uit blijven wisselen. Let hier op bij een defecte sensor.

Erwin2907 (0), 15 jaar geleden

Foto van gemodificeerde druksensor
[url=http://img518.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img518.imageshack.us/img518/7138/...[/img][/url]

Overigens heb ik de prijs van een losse sensor opgezocht, kost een euro of 100, dus het modificatiesetje was in dat opzicht niet duur, ca 120 euro.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 15 jaar geleden

Netjes opgelost toch.
Die LTFT en STFT waardes kunnen heel handig zijn met dit soort storingen.

Oiram

pieterp9094 (0) PRO, 15 jaar geleden

Erwin bendankt voor de foto en de oplossing

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum