auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206 SW 2006: Storing dynamo - verwisselbaar met dynamo 2.0HDI?

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 8HZ, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 50

Goedenavond,

Begin deze avond sprong tijdens het rijden (2006 Peugeot 206sw 1.4HDI, km.stand 340.000km), plots het acculampje aan. Ik had al een klein vermoeden dat er iets loos was met accu of dynamo, omdat de ruitenwissers (nog voor het lampje aansprong) me wat traag leken heen en weer te gaan.

Metingen:
Bij stationair draaien gaf de dynamo ca. 12.2V (gemeten op de polen van de accu, lampen waren uit).
Na enkele zachte tikken met een ijzeren pijp op de dynamo, sprong de laadstroom naar een gezonde waarde van ca. 14,5V (gemeten op de polen van de accu, lampen waren uit).
Nadat de laadstroom 14,5V was, heb ik ca. 10km probleemloos naar huis gereden.

Vermoeden:
Koolborstel(s) in de dynamo is blijven hangen of is versleten.
Hier moet naar gekeken worden.
Accu had het zwaar met de koude dagen, maar lijkt me niet overleden.

Vraag:
Nu heb ik liggen een dynamo van een 2001 Peugeot 206 2.0HDI, ca. 70.000km oud.
Chassisnummer: VF32CRHYF41591047.
De dynamo is een Valeo T542489R (naar mijn weten 90A). Zie afbeelding.

Past deze op deze 2006 Peugeot 206 1.4HDI (kenteken 20-TB-GX)?
Chassisnummer: VF32E8HZA47570979

Of is het vervangen van koolborstels simpel te doen en moet ik me daar op richten?

Dank voor het meedenken.

gr. Bram

.

Geplaatst door

Trac (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De onderdeelnummers van de dynamo's van beide auto's zijn al verschillend.
Volgens onderdelen site van Peugeot zijn de opgegeven dynamo's wél allebei 150amp., maar ik vrees dat de dynamo's onderling niet uit te wisselen zijn i.v.m. pasvorm.

hans4074 0
badge

3 jaar

Dank Hans,

Als ik ze naast elkaar leg, lijken ze wel redelijk op elkaar, maar met loshalen van de gelijkrichter/spanningsregelaar, was te zien dat de achterste koolboorstel een afgebroken punt heeft en minder ver uit de behuizing komt.
Valeo nummers van de dynamo's zie ik nog niet echt een verband achter:

Peugeot 1.4HDI dynamo: Valeo 96 463217 80
Peugeot 2.0HDI dynamo: Valeo T542489R

Spanningsregelaar: Valeo 2542604

Ik ga maar eens een nieuwe spanningsregelaar bestellen.
Ik geloof niet dat de koolborstels los te vervangen zijn.

gr. Bram

Trac 0

3 jaar

Nog niet zo makkelijk te vinden kennelijk, zo'n losse spanningsregelaar.
Op de zijkant staan nog de nummers:
2543419b03066 of 2543419bo3066 (?)
en
0012809b0311a

Iemand suggesties welk nummer mij het beste naar een vervangend artikel brengt?

Trac 0

3 jaar

Intussen wat verder gekomen.
Dynamo aanduiding TG15C053 geeft aan welke type het is.
Het 96 463217 80 is kennelijk meer een productie code.

Niet heel makkelijk de juiste spanningsregelaar te vinden, maar via https://valeoservice.cld.bz/Valeo-Electr... toch een mooie referentielijst gehad.
Hieruit blijkt dat spanningsregelaar 595354 bij deze dynamo hoort.

Vandaag ontvangen en na even schoonmaken v/d commutator de regelaar en de dynamo als geheel teruggebouwd.
Bij stationair lopen krijg ik nu 14,2 V op de polen. Dat ziet er goed uit.
Ik verwacht hiermee weer een tijdje vooruit te kunnen.

gr. Bram

Trac 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.