Al binnen een jaar na aanschaf nieuwe Peugeot 307 SW ging lampje storing emissiesysteem branden. Terug naar dealer en werd gereset met mededeling chef werkplaats: kwestie van te gevoelige afstelling. Na geruime tijd ging het lampje weer aan. Verder genegeerd: was immers geen probleem. Vervolgens diverse periodes aan en weer uit.
Onlangs bij andere garage in onderhoud en uitlezing: veroudering katalysator. Terug naar dealer voor verhaal en uitlezing daar: veroudering katalysator + 5 tijdelijke storingen (kortsluiting of circuit onderbroken, te weten: a. thermosensor inlaatlucht, b. thermosensor koelvloeistoftemperatuur, c. sensor inlaatdruk, d. smoorklep 1, e. smoorklep 2.
Advies: stapsgewijze vervanging van onderdelen op hoop van zegen.
N.B. motor is al die tijd prima blijven draaien!!
Is hier werkelijk iets aan de hand of kan ik deze meldingen negeren, indachtig de aanvankelijk geruststellende uitspraak van de chef werkplaats Peugeot dealer.
Dank tot zover. Laatste 8 cijfers "identificatienummer": 84086937
Km stand momenteel 70.000. Melding P 0420 "veroudering kathalysator" al eerder uitgelezen na wisseling garage. Werd toen onwaarschijnlijk gevonden vanwege kmstand . Weet helaas niet wat er werd uitgelezen toen ik binnen een jaar (minder dan 10.00 km) terug ging naar de dealer toen het lampje ging branden. In garage geen notitie van gemaakt. Dus geen garantie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik dacht dat dit type motor bij nieuw model 307, afhankelijk van het zogenaamde DAM nummer, een (voor)katalysator in het uitlaatspruitstuk heeft. Al een aantal malen meegemaakt dat deze katalysator defect is met storing veroudering katalysator tot gevolg. Als je de storing wist, kan het best een tijdje duren voordat storing terugkomt. Geen rijgedragproblemen bij deze storing.
Als de 5 tijdelijke storingen ook elke keer terug blijven komen, dan verdient dit uiteraard ook aandacht.
Je mag even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer plaatsen, zodat er gerichter gezocht kan worden.
Dank zover. Laatste 8 cijfers "identificatienummer": 84086937.
M.b.t. veroudering kathalysator" P0420: was al eerder door huidige garage uitgelezen maar onwaarschijnlijk geacht vanwege lage km stand (60.000).
Ik weet helaas niet wat men destijds bij de dealer heeft uitgelezen toen ik daar voor het eerst met een brandend lampje terugkwam (binnen 1 jaar en max 10.00 km). Helaas geen verhaal/garantie mogelijk omdat in de administratie niets van deze storing was terug te vinden. Kennelijk heb ik ten onrechte vertrouwd op de deskundigheid van de chef werkplaats van Neefkens. Nu de garantietermijn ruimschoots is verstreken stelt men wél vervanging van onderdelen voor!
13 jaar
Deze wagen heeft inderdaad een voorkatalysator in het uitlaatspruitstuk dus daarmee ook de kans dat deze de P0420 storing veroorzaakt. Ik heb destijds begrepen dat de openingetjes tussen het katalysator-materiaal te nauw waren en dat ze dit aangepast zouden hebben??
Discussie over terecht en/of onterecht vertrouwen in garage's, chefs en dergelijke, lijkt me problem-car niet de juiste plek.
Eindelijk een verklaring, dank U.
Resteren nu nog 2 vragen: 1e. kan het kwaad om met die voorkatalysator te blijven rijden? 2e. Kunnen die andere 5 genoemde storingsmeldingen (sensoren en smoorklep) iets met die ondeugdelijke katalysator te maken hebben?
13 jaar
De 5 genoemde storingen zouden m.i. rijgedrag-problemen op moeten leveren. Omdat je aangeeft verder niets aan de auto (rijgedrag) te merken, zou het kunnen zijn dat er tijdens het laatste onderzoek stekkers van deze sensoren zijn losgetrokken, mede omdat ze tijdelijk zijn? Advies: alle storingen laten wissen en gaat het lampje na verloop van tijd weer branden, dan opnieuw uit laten lezen en kijken welke storing(en) terug komt/komen.
Als deze voorkatalysator inderdaad kapot of niet goed zou zijn, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat hierdoor de andere storingen zijn ontstaan. Andersom, dus een motorstoring die slecht lopen van de motor tot gevolg heeft, bijv. op 2 of 3 cilinders lopen en dit langere tijd, dan kan een katalysator hier wél van kapot gaan!
Inmiddels 1,5 jaar verder en het lampje "storing emissiesysteem" in mijn Peugeot 307 SW brandt nog steeds en constant. Volgens huidige garage is de uitlezing op de computer nu alleen weer P0420 (veroudering katalysator). Overige storingen bij andere garage gevonden, zijn niet aan de orde. Dat resultaat zal dus inderdaad op een foutief onderzoek zijn gebaseerd. Maar conclusie van Hans in voorgaand bericht van 18-01-2011: "voorkathalysator in het uitlaatspruitstuk met te nauwe openingen"is volgens garage niet correct. Deze auto zou namelijk geen aparte voorkatalysator hebben.
Vanwege hoge kosten voor vervanging kathalysator en onzekerheid of probleem dan wel zou zijn opgelost (kan ook aan Lambasondes liggen) ben ik gewoon blijven doorrijden zonder problemen. Momenteel km stand 95.000. Motor presteert nog steeds goed, alleen lichte toename olieverbruik, momenteel 1 liter op ca 10.00 km.
Aan chef garage gevraagd of melding kan worden uitgeschakeld aangezien die in mijn geval toch geen functie heeft. Die durft het echter niet aan.
De vraag is nu: is het mogelijk om het lampje en ook de melding storing emissiesysteem die steeds in het display verschijnt en enkele seconden zichtbaar blijft na het starten van de auto op de een of andere manier uit te schakelen?
12 jaar
het lampje wordt aangestuurd door de inspuitcomputer, deze krijgt signalen van een aantal sensoren en als hier een waarde buiten de toleranties valt dan laat deze het lampje branden.
het lampje is niet apart uit te schakelen behalve door het lampje onklaar te maken. dus wat 'beun de haas' garages nog wel eens doen bij verkoop van een auto in het onderste prijssegment.
Deze oplossing prefereer ik dus niet.
Ik heb hetzelfde probleem, mijn auto heeft alleen ruim 125.000 km op de teller. (Peugeot 307SW uit 2007) Al een paar keer teruggeweest naar de garage. In februari is de olie vervangen en reinigingsmiddel in de motor gedaan, het probleem werd wel minder daardoor, maar toch komt de melding nu terug. Met name op de lange afstand, na minimaal 1 uur rijden.
Ik merk het ook wel in het rijgedrag van de auto: de auto trekt niet goed, na vertraging bij bijvoorbeeld verkeerslicht, kan het enkele kilometers duren voor de auto weer op snelheid komt. Vaak gaat hij dan niet sneller dan 100 km p/u meer.
Bij stationair draaien wil de auto afslaan als ik geen gas bij geef. Tevens kan het brandstofverbruik niet gemeten worden.
Foutcodes opgevraagd: P0351/P0341/P1336/P0313/P1337/P1340
Graag uw suggestie.
12 jaar
Patricia, ik denk dat je beter een eigen topic kan starten.
Je hebt nog niet hetzelfde probleem (kapotte katalysator), alhoewel met deze storingen dat niet lang meer zal duren.
In een eigen topic kun je er dan ook bij zetten of de auto op lpg loopt of niet.
ok, doe ik dat. Bedankt voor je bericht.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar