close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: Storing mengselregeling en te rijk mengsel

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: TU2 rallye

Mijn 106 heeft een te rijk mengsel zichtbaar aan een te hoog Co. En een onverbrande benzinelucht.

Verder gaat regelmatig het motorstoringslampje aan en uitlezen geeft code 52, mengselregeling.

Heb alle sensoren mbv autodata doorgemeten en geen probleem gevonden. Ook inlaatspruitstuk pakking vervangen, injectoren doorgemeten en verstuiverbeeld bekeken. Labda sensor varieerd bij lopende motor zoals hij behoord te doen.

Zit nu te twijfelen om de kat te vervangen om toch door de APK te komen ivm het te hoog Co. Ruikt ook alsof hij olie verbrand en wellicht zit de kat al dicht.

Begin er zo onderhand moedeloos van te worden....... Naar de garage brengen resulteerd hoogst waarschijnlijk en een hoop nieuwe onderdelen......

Geplaatst door

skyper (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Map-sensor en slangetje daar naar toe al gecontroleerd?
Koelwater temperatuur sensor al gecontroleerd?

Wat zijn de waardes van de 4-gas meting? (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal)

oldford 0
badge

13 jaar

Slangetje is schoon en open, ook nog doorgespoten met remmenreiniger.

De MAP sensor geeft netjes 0,1 tot 5 volt gemeten vanaf de ECU met draaiende motor en een paar keer gas geven.

De koelwater temp sensor is ok, gemeten op de sensor heeft hij de juiste weerstand. gemeten vanuit de ECU geeft hij een te lage waarde (158 Ohm) dit ou overeenkomen met 105 graden......j

4-gas heb ik niet beschikbaar, hij is voor APK geweest en toen was de CO 1,5 stationair en 4 bij 3000 toeren.

Om het allemaal nog makkelijker te maken heb ik de stationair regelmotor losgehad en toen de motor gestart, hij draait hem dan helemaal uit totdat het palletje eruit valt..... met enige overtuigingskracht heb ik hem toch weer in elkaar gekregen maar vraag me af of hij nu nog goed werkt..... kan ik dit testen anders dan door de weestanden te meten?

Bij een warme motor loopt hij netjes stationair maar op een gegeven moment valt hij even terug in toeren, het storingslampje gaat dan branden en daarna loopt hij wat minder lekker (noodloop???)

Uitlezen geeft weer mengselregeling storing.....

skyper 0
badge

13 jaar

Het is een wat groffe manier om de map-sensor te testen, maar mij lijkt de sensor a) te laag aan te geven en b) te hoog.
5 Volt op het signaal is hetzelfde als kortsluiting met 5 volt. Daar kan de ecu wel eens over vallen.
Ik zou de motor laten uitlezen en dan alle sensor-signalen ook goed controleren.

Benzinedruk al gemeten?

oldford 0
badge

13 jaar

Dan heb ik het wellicht iets te grof omschreven..... :-)

Bij gasgeven schiet hij n aar 3,6 volt maar kan ook meer zijn gezien de traagheid van de digitale multimeter (ben helaas niet in het bezit van een Scoop). en bij van toeren gas loslaten daalt hij naar 0,5.

Ik heb de motor uit laten lezen maar ze kunnen bijna niks zien omdat het nog geen OBD stekker is maar een twee polig dingetje met beperkte mogelijkheden. Uitlezen via een Peugeot testkast gaf ook mengselregeling storing (52) en dat is precies dezelfde melding die ik krijg bij uitlezen met knippercodes.

Als je bovenstaande fluctuaties meet is er dan nog reden om de MAP sensor nog langer te verdenken?

Enig idee of het verschil in weerstand van de temp sensor op sensor zelf en via ECU een verschil geeft?

skyper 0
badge

13 jaar

Met de juiste apparatuur kun je deze gewoon uitlezen. Ook live data. Stekker heeft daar niets mee te maken.
Het is gewoon hoeveel werk er gestopt is in het maken van die tester en wat de auto wel of niet wil aan geven.

Ik meet bijna nooit weerstand op temperatuur sensoren en zeker niet met een aangesloten ecu.
Ik meet uitsluitend voltage of ik lees uit.

Uitlaat is volledig gasdicht? Anders wordt je lambda signaal verstierd.

oldford 0
badge

13 jaar

Allereerst bedankt voor je hulp!

Het kost snel aardig wat euro's om hem uit te laten lezen en ik ben daar nog niet veel wijzer van geworden dan van de knippercodes. Zal wel een kwestie zijn van de juiste garage met de juiste tester vinden......

De uitlaat is tot na de lambda zeker dicht, er zit ook een nieuwe uitlaatspruitstuk pakking tussen. De aansluiting tussen het spruitstuk en de kat lekt wellicht een beetje. Is allemaal origineel spul maar de "geveerde" aansluiting heeft een geweven metaaldraad ring die al wat ingeklonken is.

Kan een lek na de lembda sensor het geheel ook nog beinvloeden? En wat voor invloed heeft een kapotte (vol met olie?) kat op de mengselregeling?

skyper 0
badge

13 jaar

Zolang een kat niet verstopt zit heeft deze nauwelijks of geen invloed op de mengsel regeling.
Ik vind de map-sensor bij gas geven wat te weinig aan geven. Kan aan het gas geven liggen of aan de traagheid van de meter.
3.6 volt is ongeveer 820mbar. Wat is het voltage van de map-sensor bij contact aan en motor Uit?

Wat is het voltage van de inlaat lucht temperatuur? Eerst koude motor en dan bij bedrijfswarme motor.
Wat voor signaal krijg je van de lambdasonde? Stationair en op toeren?

oldford 0
badge

13 jaar

Goede punten, ik ga vanavond meten.

Heb sinds gisterenavond ook tijdelijk een 4-gas meter tot mijn beschikking en kan dus gelijk zien wat mijn acties voor gevolgen hebben op o.a. CO.

skyper 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.