close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Storing P0300 en P0341

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Gisterochtend (buitentemperatuur iets onder 0C) kreeg ik bij het starten (op benzine dus) een storingsmelding op het display: Storing uitlaatgas. Er verscheen ook iets over de katalysator, maar de precieze tekst weet ik niet. Het motormanagement lampje ging toen knipperen.
Na een paar honderd meter gereden te hebben heb ik de auto toch maar even stilgezet. Na opnieuw starten bleef de melding ivm de katalysator weg, en het motormanagementlampje ging branden (niet knipperen). Ik ben gewoon gaan rijden.

Vanmorgen heb ik zelf de auto uitgelezen. Dat gaf de volgende twee storingscodes:
P0300 (Random/Multiple Cylinder Misfire Detected)
P0341 (Camshaft Position Sensor Circuit Range/Performance)

Ik heb de storingscodes kunnen wissen. Na starten kwamen ze niet meteen terug. (Ik heb nog niet met de auto gereden.)

Wat betekenen de bovenstaande storingscodes, en moet ik daar iets mee?


Edit: De vrouw is even met de auto weggeweest en de storingen waren meteen weer terug.

Geplaatst door

kjdkraker (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een knipperend motorlampje waarschuwt je dat er a) een fout is geconstateerd en b) nog belanngrijker dat op dat moment de katalysator beschadigd wordt.
Als het lampje knippert moet je zorgen dat je uit dat gebied weg blijft of de motor uitzetten en niet verder rijden.

P0300 - Misfires - De computer heeft gedetecteerd dat het mengsel in 1 of meerdere (niet genoemde) cylinders niet ontbrandde.
De brandstof komt in de uitlaat en verbrandt daar in de katalysator. Als de kat te heet wordt smelt deze, vandaar het knipperende lampje.

Ik zou in het donker wat water vernevelen over de bougiekabels en bobine. Als je vonken ziet moet dat onderdeel (of onderdelen) vernieuwd worden.
Hoe lang (kilometers) zitten de bougies er al in?

oldford 0
badge

14 jaar

Dank voor de uitleg ivm knipperend lampje en katalysator.

Kan dat vernevelen met een gewone plantenspuit?

De bougies zitten er 50dkm in. Bij de volgende grote beurt over 10dkm zijn ze weer aan vervanging toe. Hoe kan ik zien of de bougies evt niet meer goed zijn?

kjdkraker 0

14 jaar

Klaas

Dat kan gewoon met een plantenspuit ja..Aan de bougie's kun je niet heel veel zien..

Bij twijfel beter vervangen en niet nog 10.000km ermee wachten.

stefan84 0

14 jaar

Vernevelen gaat je niet lukken. Bobine zit met rubberen spenen op de bougies. Hier water op vernevelen is vragen om problemen. Bij deze auto op LPG zou ik eens beginnen met verse bougies (NGK LFR5B of LPG7).

Hier wat meer over bougies en toestanden ervan.

http://opc.mr2oc.com/online_parts_catalo...

pieterp9094 0
badge

14 jaar

Bougies zal ik naar kijken cq vervangen.
Als dat niet helpt, dan bobine vervangen? Of zijn er andere zaken die ik moet (laten) controleren?

kjdkraker 0

14 jaar

De bobineblokken gaan ook nogal eens kapot. Zeker als je met slechte bougies rijdt.

Erwin2907 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.