Peugeot 206: storing uitlaatgas in display, noodloop?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

hallo,
ik heb sinds een paar maanden geleden deze auto voor mijn vrouw gekocht, snelle boodschappenwagen.
set nieuwe banden, wiellager en aandrijfas rechtsvoor vervangen.
ivm onbekende onderhoudshistorie, een grote beurt aan het geven.

de storing deed zich voor na de oliewissel met filter.
vol synthetisch 10W40.

uitlezen met laptop;
2 storingen,
1e ; Permanente storing. Staat groep motorventilateurs. Onderbreking, kortsluiting naar plus, korstsluiting naar massa.
deze leek mij niet gealtereerd aan de uitlaatgas storing, denk ik, probleem voor later.

2e ; Tijdelijke storing. Luchtinlaatbuis. Opbrengst. Gelijkheid.

met remmenreiniger, tijdens stationair lopen, het hele inlaat traject rijkelijk ingespoten, geen reactie opgemerkt dat deze eventueel valse lucht zou hebben.

diverse forums gelezen met soortgelijke problemen, 5w40 vol syntheet zou beter zijn voor dit type.
de kleppen zou mogelijkerwijs niet goed kunnen afsluiten.
Dus gisteren deze geflushed, 5w40 erin en nieuwe oliefilter, reset uitgevoerd.

motor draaide mooi, rondje rijden, en wederom deed het probleem zich weer voor.
wel is het mij tot 2 keer opgevallen dat dit gebeurd tijdens uitrollen ik de koppeling intrap, de storing zich melde en ongelukkig liep en niet boven de 2000 toeren komt. (noodloop?)
contact uit, aan, dan kan deze gewoon weer rijden.

heeft iemand nog suggesties waar ik het nog verder kan zoeken?

mvgr,
Mark

Markone

Geplaatst door Markone (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Markone (0), 6 jaar geleden

Goede morgen,

gisteren toch maar voor de zekerheid de bougies vervangen,
Bosch FR 8 SE 0
ik kon niks vreemd zien aan de oude bougies (NGK)
maar goed, ivm elimineren toch maar nieuwe erin.

Tijdens montage viel mijn oog op de (BDP) nokkenas sensor, zou deze misschien niet 100% in orde zijn?
gedemonteerd en een foto gemaakt, er zat kleverige zwarte "sludge" op.
Toch vreemd , want immers 2 oliewissels gehad met Bardahl flush.
na een doekje erover heen zag ik veroudering van de behuizing en barsten erin;

Dus deze ook maar besteld, weer €90,-
komt morgen binnen, en dan zal ik deze monteren en de bevindingen weergeven.

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Had je deze foutmelding ook voor de oliewissel?.
Heb je de melding alleen met koude motor?.

Markone (0), 6 jaar geleden

hallo p11,
voor de oliewissel liep deze prima, gisteren de BDP senor vervangen.
Proces auto adaptieve functies opnieuw laten inleren, wederom kwam de storing terug.
de auto start en loopt verder prima, deze storing meld zich namelijk na het uitrollen de koppeling intrap met koude en warme motor.

Verder gewoon stationair draaien, met het gaspedaal spelen krijg ik deze storing niet gesimuleerd.
Gebeurd alleen tijden rijden, oftewel nadat ik de koppeling intrap.

mvgr,
Mark

harry4203 (315) PRO, 6 jaar geleden

welke p-code hangt er aan de storing die jij uitleest? vindt de omschrijving die je geeft een beetje apart. er zijn voor deze motoren wel verscheidene softwareupdates geweest om de nodige koudloopproblemen wat te verbeteren.

dick407sw (0), 6 jaar geleden

Mogelijk dat de temperatuursensor koelvloeistof lekt en dat dit tot in de computer komt. Weet niet zeker of dat ook bij dit type motoren voorkomt, maar bij de EW10A komt dit wel eens voor met zelfde storingsomschrijving.

Markone (0), 6 jaar geleden

@Harry4203, PP2000 geeft geen codes, alleen de omschrijving.
@Dick407sw, geen lekkages geconstateerd.

ik ben iets op het spoor, zal nog ff foto's maken, scheelt veel typ werk.
Mvgr, Mark

Markone (0), 6 jaar geleden

zie foto, slangetje tbv kleppendeksel <> luchtinlaat.


Om deze auto in eer the herstellen, en alles origineel te maken, had ik deze ook tijdens de 1e oliewissel ook vervangen, geleverd door de Pdealer op kenteken.
Dat dunne slangetje komt na het gashuis.
Behalve de lengte heeft degene die erop zat (tuinslang), meer luchtweerstand in het dunne slangetje.
Simpelweg eraan gezogen en geblazen kwam ik er achter.
Dus deze weer gemonteerd, auto weer laten inleren, en ik heb de storing vandaag nog niet weer gehad!

Ik zal later bevestigen of dit de oplossing was.
Mvgr, Mark

check

Beste antwoord, geplaatst door Markone (0), 6 jaar geleden

inmiddels een paar weken gereden zonder problemen.

De boosdoener blijkt dus dit luchtslangetje te zijn.
Ik ben met de nieuwe beluchting slang terug gegaan naar de P.dealer, en de situatie uitgelegd.
De baliemedewerker wist mij te vertellen dat de originele slang niet meer geleverd wordt ivm "end of life".
Zijn collega had deze niet mogen leveren als vervanger want er zit idd verschil in mbt de luchtdoorlaat slang die na onder het gashuis gemonteerd zit.
Wel heb ik mijn geld terug gekregen van het slangetje.

mvgr, Mark

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.