Peugeot 205: Stotterende motor

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 inj.+kat (TU3M)

Voor de echte techneuten onder ons.

Ik heb hier een 205 staan, waarvan in eerste instantie de temperatuurmeter niet omhoog kwam.
Er kwam echter wel warme lucht uit de kachel, ik heb een nieuwe sensor geplaatst en de meter werkt nu maar......
Als de auto van het contact is, geeft de temperatuur ca. 80°C aan.
Na het op contact zetten zakt de meter weer naar zijn koude waarde, als de motor warm wordt geeft de meter ook de temperatur aan zoals het hoort.
Als je de motor uitzet, gaat de meter eerst naar de 0 en direct daarna weer naar de ca. 80gr.
Probleem is echter dat de motor ook zeer onregelmatig loopt (=stotteren), hij reageert wel goed op de gas maar het stotteren blijft ook bij de hogere toerentallen.
Bougies waren zwart (redelijke roetlaag), waardoor ik de injectie-unit verdenk.
Na het aanslaan blijft het motorlampje (motormanagement??) even branden en gaat daarna uit.
Voor ik de auto in de garage kreeg was het benzine verbruik met 1 op 8/9 redelijk tot fors te noemen (je kon het achter de auto duidelijk ruiken).

Ik heb inmiddels de bougies schoongemaakt, de verdeelkap gecontroleerd (was schoon zonder aanslag op de contacten) en luchtfilter vervangen.
Injectiehuis is schoon en verder zijn alle (luchtslang) aansluitingen gecontroleerd op lekkage.

Gr.

Pieter

Pieterb1

Geplaatst door Pieterb1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je de bougiekabel-aansluitingen in, zowel de verdeelkap, als aan bougiezijde goed gecontroleerd??
Zit er toevallig geen gaatje gebrand in 1 van de bougiedoppen?
Centrale stift in verdeelkap in orde? Geen doorslag-spoortjes IN de verdeelkap?
Heb je een zwarte (ducellier) of bruine (Bosch) verdeelkap?
De werking van de temp meter, dus bij contact uit in middenstand, is voor zover ik me herinner, normaal. Bij contact aan - lopende motor, gaat hij pas werken.
Bougies schoonmaken? Kun je voor die paar centen niet beter met verse bougies beginnen?
Ohw....nog 1tje. Ik twijfel niet aan je handigheid, maar als je de bougiekabel -aansluitingen in/aan de verdeelkap toch wilt gaan controleren, doe dit dan 1 voor 1 en steek ze gelijk weer terug op de juiste plaats.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

De aansluiting aan de verdeelkap en de bougiezijde zal een volgende stap moeten zijn (was nog niet gecheckt).
Centrale stift in de kap is oke en er zitten ook geen doorslagpunten in de kap.
De gemonteerde kap is inderdaad een bruine van Bosch.
Wat betreft de bougie, die waren recent vervangen en de aanslag was niet aangebrand (de bougies waren dan ook zeer eenvoudig schoon te krijgen).

Ik houdt je op de hoogte over de voortgang mbt de kabels.
Andere suggesties zijn welkom.

gr.

205Devil (0), 15 jaar geleden

Ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Zou het de lambda sonde niet kunnen wezen?

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Even een update.
Alles uit elkaar gehad, gehele gasklephuis en stappenmotor etc.
Kabels nagelopen op inbranding.
Spanrol distributie vervangen, deze was aan het sterven en liep zeer zwaar (met enkele nog zwaarder draaiende punten erin).
Loopt nu weer lekker, alleen het stationair toerental zit iets boven de 2000 toeren.
Het geheel trekt ook niet zonder stotteren op, kan dit een defecte stappenmotor zijn???
Wie heeft hier enige ervaring mee.

Bij voorbaat dank.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Wij zijn wat verder gevorderd inmiddels.
Als de motor loopt en ik trek de stekker van de stappenmotor los, veranderd het toerental niet (blijft onveranderd op ca. 2000 trm).
Hiermee ga ik ervan uit dat de stappenmotor niet meer functioneerd.
Is de stappenmotor voor dit blok voor alle types gelijk, of specifiek voor het type auto??
En hoe is eventueel door te meten of de stappenmotor is overleden??

Bij voorbaat dank.

205Devil (0), 15 jaar geleden

Goedenavond,

Mijn probleem is inmiddels ook opgelost!!
Heb vrijdag avond de lambda sonde vervongen en
dit verhielp al mijn problemen.

Na het vervangen van mijn lambda sonde liep alleen de auto stationair
nog wel 3100 toeren, maar dit was simpel op te lossen door de gaskabel
die vast word gehouden door een clipje te verzetten en weer vast te zetten
op het gewenste toerental. Mischien kan U hier wat mee? Dit heeft tenminstte mijn
probleem wel opgelost.

Succes!

m.vr.gr H.louwsma

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Gaskabel is bij deze motor goed gemonteerd en zit niet te strak.
Bij gesloten gasklep is er iets speling op de kabel (deze is ook niet veranderd sinds de problemen begonnen).
Motor slaat direct aan bij starten en loopt ook egaal in toeren (doch teveel).
Staat stationair gewoon te rijk, stappenmotor lijkt niet te werken omdat als de stekker eruit wordt getrokken dit op het lopen van de motor totaal niets uitmaakt (je hoort en merkt geen verschil).
Hoe is een 2de handsje van de sloop eventueel te controleren zonder deze eerst uit te moeten proberen (is dit door te meten?)

Alle suggesties zijn welkom.

205Devil (0), 15 jaar geleden

[quote=pieterb]Gaskabel is bij deze motor goed gemonteerd en zit niet te strak.
Bij gesloten gasklep is er iets speling op de kabel (deze is ook niet veranderd sinds de problemen begonnen).
Motor slaat direct aan bij starten en loopt ook egaal in toeren (doch teveel).
Staat stationair gewoon te rijk, stappenmotor lijkt niet te werken omdat als de stekker eruit wordt getrokken dit op het lopen van de motor totaal niets uitmaakt (je hoort en merkt geen verschil).
Hoe is een 2de handsje van de sloop eventueel te controleren zonder deze eerst uit te moeten proberen (is dit door te meten?)

Alle suggesties zijn welkom.[/quote]
Ik heb begrepen dat een stappenmotor bij een 205 alleen in werking treed wanneer
de motor koud is. En dat de stappenmotor simpelweg eigenlijks een kastje is die
elektronisch aangestuurd word en werkt met een veer die tegen het gaswiel aan drukt.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Alweer een update.
Stappenmotor vervangen door een sloopexemplaar.
Stationair toerental is weer gezakt naar normale waarden.
Wat nog overblijft is het stotteren wat zich blijkbaar toch niet gewonnen geeft.
Bij warme motor gaat het optrekken ook nogal wat met horten en stoten.
Zal de kabels nog eens nalopen, e.e.a. is van alle kanten los geweest.
Dus een extra check is wel even nodig.

Heb ik nu nog iets over het hoofd gezien?
Wie kan nog een suggestie doen.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Update zoveel.
Optrekken gaat weer egaal en zonder stoten.
Wat blijft is een te rijk mengsel, waardoor de roetuitstoot zichtbaar aanwezig is.
Hij "verzuipt" dus toch enigszins.
Wie weet wat hier de oorzaak van kan zijn.

320 (0), 15 jaar geleden

computer al gereset.? (accuklem even lossen)

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Is reeds gebeurd, zal de lambdasonde maar eens gaan doormeten.
Hier zal wel veel uit duidelijk worden.
Wordt vervolgd....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.