Peugeot 407: stotterprobleem

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 16 V HDI

Ik heb al enige tijd te maken met het stotteren/inhouden van de motor.
Probleem doet zich bij een koude motor de eerste kilometers niet voor, bij een warme motor wel. Er zijn echter ook ritten bij dat het probleem tijdens het rijden niet meer voordoet. Als ik flink gas geef, zijn er ook geen problemen waarneembaar. Maak veelal lange ritten.
Laatste onderhoud:
huidige kilometerstand 163.000 km

additief en fapfilter vervangen bij 150.000 km
als gevolg van stotteren luchtinlaat geheel schoongemaakt; geen resultaat. Uitlezen van gegevens geeft geen foutmeldingen.

volgende ouderhoudsbeurt bij 16.000 km

Wat zou het probleem kunnen zijn ?

ronwau

Geplaatst door ronwau (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 407? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

PEUGEOT TR (0) PRO, 15 jaar geleden

kan aan EGR klep liggen maar ook eens gehad dat turbo voor gestotter zorgde.probeer eens daar waar de metalen buis van de EGR in de inlaat komt een plamuurmes of dergelijk tussen te steken en zo eens rijden.

ronwau (0), 15 jaar geleden

[quote=PEUGEOT TR]kan aan EGR klep liggen maar ook eens gehad dat turbo voor gestotter zorgde.probeer eens daar waar de metalen buis van de EGR in de inlaat komt een plamuurmes of dergelijk tussen te steken en zo eens rijden.[/quote]
EGR klep werkt goed.

Nog even ter aanvullende informatie: het stotterprobleem trad al op VOORDAT additief en FAPfilter vervangen is. Nadat de FAPfilter vervangen is, is het euvel enkele honderden kilometers uit beeld geweest. Na +/- 800 km is het euvel wederom ontstaan. Het lijkt wel of het regeneratieproces te veel/onvoldoende zijn werk doet.

In een van de topics heb ik een keer gelezen dat het aansluitblok van de additiefcomputer vervuild kan zijn. Heeft iemand een plaatje/info waar die computer zit en hoe je dat ding kan schoonmaken ?

ronwau (0), 14 jaar geleden

De EGR klep op aandringen van Peugeot Technieker afgesloten. Dit is de oplossing van het probleem. Inmiddels heb ik een stevig metalen plaatje tussen de EGR klep en de buis naar de inlaatspruitstuk gemonteerd, tot volle tevredenheid.
Ook met de caravan geeft het geen probleem. Ik heb zelfs de indruk dat met de afdopping van de EGR klep de motor ook zuiniger loopt.

Hopelijk voor velen onder ons een oplossing voor dit probleem.

PEUGEOT TR (0) PRO, 14 jaar geleden

ik boor wel altijd een gaatje van 6 a 8 mm in het plaatje, omdat anders de klep zelf te snel vervuild en voor eventuele foutmeldingen zou knn zorgen

ronwau (0), 14 jaar geleden

Is het niet zo dat de EGR klep al niet meer goed zijn werk doet, zodat het stotterprobleem gaat voordoen ? Ik heb begrepen dat, bij het volledig afsluiten, de EGR klep eigenlijk geen dienst meer doet. Welke problemen (lees foutmeldingen) zouden er (in de toekomst) mogelijkerwijs dan kunnen ontstaan indien er geen gaatje geboord wordt ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum