Ik heb sinds enige dagen last van het uitvallen van de stuurbekrachtiging bij lage snelheden. Het probleem doet zich alllen voor bij linksaf draaien; Ik heb in garage de computer uit laten lezen, maar deze meld geen fouten.
Het lijkt mij dat het probleem niet in de pomp zit, omdat bij rechtsaf het probleem nooit optreedt.
Wie heeft eerder met dit probleem te maken gehad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hebben even wat meer gegevens van de auto nodig om hier verder op in te kunnen gaan
Is het olienivo van de pomp wel goed, moet iets boven max staan.
Het gaat om een 407 2.0hdi van 2005 met 140000 op de teller.
Probleem doet zich maar 1 a 2 keer op de 40 km voor en alleen bij linkse bochten
Het lijkt wel dat er af en toe via de vulopening van de stuurbekrachtigingsvloeistof olie naar boven uitgeperst wordt.
14 jaar
In de versies van 2005 zit namelijk een (klein) probleem met de stuurbekrachtigingspomp. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is hier een modificatie voor. Maar het is ook op te lossen door je olie van de stuurbekrachtiging eens bij te vullen tot iets boven peil als de motor warm is.
14 jaar
Ik heb ook een 407, zelfde type, zelfde bouwjaar als het bovenstaande geval. Zelfde probleem, bij links insturen gaat het opeens heel zwaar alsof de stuurbekrachtiging het dan niet doet. Rechts geen probleem.
Eerst deed hij het af en toe, nu bijna constant. Als ik zeer rustig draai heeft ie er overigens (nog) geen last van maar bij gewoon of snel naar links sturen met je enorm trekken.
Vandaag even snel langs de garage en ik kan hier donderdag voor terug komen. Volgens de monteur na een snel rondje gereden te hebben (hij vond het wel overigens eigenaardig dat het alleen naar links is) ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de pomp maar dan kan ie pas zeker zeggen als hij het wat beter heeft bekeken. Volgens hem zit er echter een elektronische motor/pomp van de stuurbekrachtiging in (hij zei dat het gunstiger was als het een hydrolische was geweest)... mogelijk zou het een ingebouwde sensor kunnen zijn maar in dat geval heb je evengoed nog kans dat toch de hele pomp vervangen moet worden omdat die sensoren niet los geleverd/gemonteerd zouden worden?
14 jaar
Als ik dit zo lees dan lijkt dit op een defekt stuurhuis(inwendige lekkage)of de servoklep op de stuuras werkt niet goed. IN alle 2 de gevallen betekend dat een nieuw stuurhuis.
De dealer kan dit overigens uitsluiten met speciale apparatuur. Daar meet je n.l. direkt de drukken mee op de pomp. Als die in orde zijn dan wordt het een ander stuurhuis.
Wat betrefd het probleempje aan de pomp, daar wordt wel eens een andere leiding voor gemonteerd, 1 met een pulsdemper zodat je de drukgolven van de pomp minder in je stuur voelt. De pomp iets boven peil zetten hielp soms ook een beetje zodat er minder kans op lucht verpompen was.
Probleem is intussen opgelost! Vloeistofnivo moet op maximaal staan. Nu leek het wel dat dit zo was, maar dit kwam omdat er lucht in de vloeistof zat( hele kleine luchtbelletjes)
Ik denk dat als het nivo telaag staat er op een gegeven moment lucht in de pomp komt; Dit gaat dan schuimen en dan wordt het totale volume zo groot dat er zelfs aan de bovenkant kleine hoeveelheden vloeistof uitgeperst worden.
Het probleem heeft zich in ieder geval na bijvullen en ontluchten (stuur met lopende motor achtereenvolgens links en rechts tegen de aanslag houden en dit na een paar uur herhalen) bij mijn auto niet meer voor gedaan.
14 jaar
Hoi! Ook ik heb hetzelfde probleem zoals jij beschreven heb. Ik ga morgen vroeg naar de garage ermee. Ook kleine hoeveelheden vloeistof op de bovenkant van de deksel en het lekt voor aan de bestuurderskant. Waarschijnlijk lekkende slangetje denk ik door het weer, veel zout, zeer koud en temperatuur schommelingen, daar kunnen die slangen niet zo goed tegen. Denk dat het slangetje vervangen moet worden, en dan hetzelfde wat jij gedaan heb. Mag ik vragen hoeveel je kwijt was bij de garage?
14 jaar
nou... vanochtend langs de garage geweest, de monteur de exacte locatie aangewezen waar het lekte, ging in de wachtkamer wachten. Zei hij dat de hele leiding systeem vervangen moest worden, kosten +/- 300 euro!!! Ik zei, kan niet! Ben ik zelf onder de auto gaan kijken, ik zei kijk hier, schuif dat rubbere hoesje even aan de kant van de slang. Volgens mij is een klemmetje eraf gekomen, bleek dus dat dat het probleem was! Kosten van een klemmetje... kwartje of zo? Nou goed... nu zit er een goede klemmetje op met schroef sluiting, kan nooit meer af! Het klemmetje wat meekomt van de fabriek is zo'n druk klem, die wringt op den duur af waardoor het kan lekken. Advies is dus, geloof niet altijd gelijk wat ze zeggen, ga zelf kijken en denk logisch na. Bespaar jezelf in ieder geval een hoop centen en het probleem is in meeste gevallen zo opgelost! Zorg ervoor dat als je iets merk aan je stuurbekrachtiging om het gelijk na te kijken, dat kan je vaak zelf doen want zolang er olie in de reservoir zit kan je de stuurbekrachtigingsmotor niet kapot maken, als je door blijft rijden wel, dus let hier op! Als je de gelegenheid krijg, kijk even zelf onder de auto, het is de slang die aan de bestuurders kant van de radiator onderin zit. Waar de slang op de leiding aansluit zit een klem om hem aan te sluiten op de leiding van de stuurbekrachtiging, controleer het even of het goed zit en vervang het desnoods met een goede klem met schroef sluiting. Ik vertrouw in ieder geval die druk klemmen niet!
14 jaar
Ik had van de week het zelfde en wist niet wat voor olie ik nodig had.
Kijk eens op www.kroon-olie.com
Even wat gegevens van je auto in vullen en je weet precies wat je nodig bent.
Ik moest Special Hydraulic Fluid SP 3013 hebben.
Heb zelf bijgevuld tot aan het nivo en daarvoor hoef je echt niet naar een garage.
14 jaar
Ik heb hetzelfde probleem, ook alleen met links insturen. Niveau bekeken, inderdaad veel te laag en belletjes als ermee gereden is. Ik heb synthetische power steering fluid van Valvoline gekocht, kan ik deze gebruiken?
14 jaar
Volgens mij heeft de plaatselijke dealer het gratis voor je bijgevuld.
Inderdaad, dat is nog eens service!
14 jaar
Volgens mij heb ik hetzelfde probleem. Rechterbocht nergens last van linkerbocht is het stuur zwaar. Uiteindelijk komt de bekrachtiging er wel in. Na het rijden is de vuldop nat, verder rond de pomp is alles droog. Ook in de de vultrechter staat schuim.
Bij de laaste onderhoudsbeurt was het commentaar van de garage om de pomp te vervangen.
Is het probleem op te lossen door het bijvullen van stuurvloestof?
14 jaar
Na het bijvullen van de stuurbekrachtigingsvloeistof was het probleem weg.
14 jaar
Heb hetzelfde probleem. Blijkbaar hebben er veel dit probleem. Is dit geen fabricagefout dan?
14 jaar
ik had het zelfde probleem al eerder vermeld elke keer het olie pijl te laag wat zwaar sturen naar links het gevolg was.
Na bij vullen het probleem een poos weg maar ik kon nooit ontdekken of er ook olie weg lekte.
Na controle garage bleek dat het stuurhuis zelf lekte de olie bleef in het rubber zitten die om de cilinder zit.
Een nieuw stuurhuis koste bij navraag 1350 euro dit vond ik erg veel geld.
Daarom een reviseert stuurhuis geregeld je moet de oude dan inleveren dit kost de helft minder en mijn probleem is weg.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 407 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar