close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: Synchromeshringen versleten? + advies m.b.t. een sloopbak gevraa

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

De versnellingsbak van mijn vriendin haar auto, welke de versnellingpook in de versnelling ramt i.p.v. dat ze deze erin laat glijden, moet vervangen worden omdat het erop lijkt dat de synchromeshringen van de eerste en tweede versnelling slecht zijn.

Dit is goed merkbaar als de versnellingsbakolie koud is, vooral als het gevroren heeft, wil dan erg slecht in z'n eerste en tweede versnelling (je moet hem erin drukken).
Als de versnellingsbakolie warm is dan schakeld hij wat beter, alleen dan schakeld hij hakerig terug van 3 naar zijn 2 of van z'n 2 naar 1, d.w.z. dat je hem niet in de versnelling voelt glijden.

Gezien de koppelingplaat, drukgroep en druklager ook al door haar rijkunst om zeep zijn geholpen (aangrijppunt is erg laat en bonkt na voorzichtig op laten komen van het koppelingspedaal) en vervangen moeten worden heb ik besloten om ook meteen de versnellingsbak mee te vervangen.

Wat is jullie ervaring met een gebruikte versnellingsbak van de sloop?

Nu kan ik bij een autodemontagebedrijf hier in de buurt voor 250,00 EURO een sloopbak kopen, deze bak zou 140000km gedraaid hebben en er zit ook 3 maanden Stiba omruilgarantie op.

Nu vraag ik mij af, is het raadzaam om een versnellingsbak met deze kilometerstand te kopen, is 140000km veel voor een versnellingsbak?
Je kunt natuurlijk stellen dat een versnellingsbak met meer kilometers meer slijtage heeft ondervonden dan een versnellingsbak met minder kilometers.

Maar aan de andere kant hangt dat naar mijn mening ook sterk af van de rijstijl van de vorige eigenaar.
Als deze altijd netjes geschakeld heeft dan zou de versnellingsbak in veel betere staat moeten zijn dan iemand die dezelfde schakelstijl als mijn vriendin hanteerd.

Ook vraag ik mij af of de toegepaste versnellingsbakolie (Kroon Gearlube RPC 75W/80W) van alles niet de oorzaak van kan zijn.
Versnellingsbakolie hebben we een paar jaar geleden tergelijk met de 2 aandrijfassen vervangen.
Een kennis van mij, die auto monteur is, die is niet zo'n fan van de bovenstaande olie en hij beweert dat deze olie erg slecht is voor je versnellingsbak.
Heb zelf een Peugeot 306 waar ik nu al zeker 77000km met dezelfde olie als hierboven rijd en ik heb nergens last van, schakeld prima en synchromeshringen zijn ook prima.

Geplaatst door

Jeroen1978 (320)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Esso BV 75w80 moet erin. Of Kroon Gearlube RPC 75W/80W, die is daar speciaal voor gemaakt.
Een versnellingsbak die goed behandeld wordt gaat meer als 300.000 km mee, een keertje olieverversen met de juiste olie om de 100.000 km, ook al is het niet voorgeschreven, kan zeker geen kwaad..

Hendrik4290 0
badge

13 jaar

Gewoon aanschaffen, je hebt garantie en in drie maanden weet je echt wel of de bak goed of slecht aanvoelt.
Wat jij omschrijft duidt idd op versleten synchromesh.
Alle versnellingsbakolieen de specificaties voldoen volstaan.
Verversen zoals Hendrik zegt is altijd verstandig om te doen.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Heb gisteren de "nieuwe" versnellingsbak en een nieuwe koppelingset onder deze auto gemonteerd en hij lijkt weer prima te rijden.

Drukgroep was niet zo jovol meer, volgens mij mist deze wat vingertoppen.
En de vingers die er nog wel opzaten waren nog maar een halve milimeter dik.
Hier had ze echt geen week langer meer mee kunnen rijden.

Zie onderstaande foto:

[url=http://img263.imageshack.us/i/p3196907.j...][img]http://img263.imageshack.us/img263/2217/...[/img][/url]

Nu zit er een mooie Valeo koppelingset onder.
Had ook al op andere forums gelezen zat mensen een grote voorkeur hadden voor deze Valeo koppeling omdat deze lekker soepel zou koppelen.
En dan is ook echt zo, koppeling gaat vreselijk licht.

Jeroen1978 320

13 jaar

als je nu je vriendin net leert te schakelen dus niet rammen maar glijden zoals u aangaf in #1 kan het er weer jaren tegen

jan5047 0
badge

13 jaar

Jeroen het is wel mosterd na de maaltijd ,maar als de bak niet kraakt is de synchromesh de oorzaak niet. Die bak deed duidelijk zijn best maar door het scheef/half vrij komen van de koppeling ging dit niet. Slecht draaien van het druklager was de oorzaak van het doorslijten van de diafragmaveer. Dit moet al een tijdje hoorbaar zijn geweest bij het bedienen van de koppeling. Groeten.

Punt 50
badge

13 jaar

Of de oude bak achteraf goed of niet goed is geweest daar zullen we niet meer achterkomen.

Toen ik gisteren de staat van de drukgroep zag had ik inderdaad ook mijn twijfels of dat niet de oorzaak zou zijn van alle problemen.
Als ik dat van te voren geweten had dan had ik misschien eerst wel alleen de koppelingset vervangen.

Maar als je daar pas achterkomt op het moment dat je de boel uit elkaar hebt liggen en je toch al een andere versnellingsbak aangeschaft hebt dan ga je natuurlijk niet de gok wagen om de oude versnellingsbak terug te plaatsen met het risico dat deze achteraf toch niet goed is.

Dat moeilijke schakelen dat probleem had de auto al zeker 1,5 jaar dus dan zou de auto 1,5 jaar gereden moeten hebben met een doorgesleten drukgroep.
Daar zet ik mijn vraagtekens bij.

Heb het laatste half jaar op de momenten dat ik in haar auto gereden heb soms tijdens het schakelen een tandenpoetsend geluid gehoord maar dat was meestal niet zo.
Voor de rest heb ik tot 2 weken geleden tijdens het bedienen van de koppeling geen rare geluiden waargenomen, wel dat er sinds 2 weken een piepend geluid onder de motorkap vandaan kwam, ongeacht of het koppelingspedaal nou wel of niet ingetrapt was.

Als er iemand is die rare afwijkende geluiden hoort dan ben ik dat wel, ik hoor altijd alles.

Jeroen1978 320

13 jaar

Dat piepende geluid is zo goed als zeker het (begin van) het defecte druklager en de drukgroep geweest.
Voor wat betreft slecht schakelen 1-2 na koude nacht: k'heb tot een week of 3 terug zelf ook 5 jaar een 99ger 206 1.4 gehad en herken je omschrijving. Hou het er maar op dat het er een beetje bij hoort, dus gewoon met koude motor even op t'gemakje schakelen. Vorig jaar zomer is bij mijn oude liefde ook de complete koppeling vernieuwt, maar het stugge schakelen bij koude bleef.

hans4074 0
badge

13 jaar

"Of de oude bak achteraf goed of niet goed is geweest daar zullen we niet meer achterkomen"

Nou, we zijn er inmiddels WEL achter gekomen.

We hebben kort na het monteren van de sloopbak toch de oorspronkelijke versnellingsbak er weer onder teruggezet (je zult je maar plezier in je hobby hebben) en deze reed prima dus de doorgesleten drukgroep was inderdaad de oorzaak.

Jeroen1978 320

12 jaar

Beviel de sloopbak dan niet?

Brum1467 0

12 jaar

Sloopbak reed prima maar als ik 1 van de 2 bakken niet in combinatie met de nieuwe koppelingset had getest had dan had ik nu een versnellingsbak over gehad waarvan ik niet had geweten of deze goed was of niet.

Dus als ik de oorspronkelijke bak had teruggeplaatst dan had ik de status van de sloopbak niet geweten en als ik de sloopbak geplaatst had dan had ik de status van de oorspronkelijke bak niet geweten.

En dan kan ik helemaal niets meer met de overgebleven versnellingsbak.
Ga geen versnellingsbak te koop zetten waarvan ik niet weet of deze goed is en daarmee het risico lopen dat ik een ander met een zooitje ellende opzadel.
Het is nou niet echt bepaald een klusje wat je even in 30 minuutjes doet.

Jeroen1978 320

12 jaar

Jij bent een eerlijke verkoper! Dat vind je niet vaak meer! Wat een berg werk om zeker te zijn, super!

John5711 0
badge

12 jaar

Hoop alleen dat het vele werk uiteindelijk beloond word door iemand die de bak voor een goede prijs wil overkopen maar tot zover valt dat niet mee.

Buiten het feit dat er niet zoveel op de advertentie gereageerd word willen de meeste er nauwelijks een redelijke prijs voor betalen.

Ben er van overtuigd dat er vroeg of laat zich een geintresseerde meld die voor zekerheid gaat i.p.v. iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en uiteindelijk met een rotte versnellingsbak opgescheept word.

Jeroen1978 320

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.