Peugeot 306: takkend geluid peugeot 306 diesel

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Hallo mensen,

Heb een peugeot 306 diesel met een raar geluid!
Als ik namenlijk naar rechts een bocht wil sturen onstaat er een tikkend geluid (vrij hard) rechts voor onder de motorkap wat goed te horen is binnen in de auto.
Als ik langzaam rijd en steeds harder ga rijden gaat het tikken ook steeds sneller.
Het is overigens alleen aan de rechterzijde.
Wat zou dit kunnen zijn en is dit makkelijk zelf op te lossen?
Kan ik hier eigenlijk ook nog wel even mee doorrijden?
Ohja, het tik geluid ontstaat pas na een tijdje rijden en het stuur heeft de neiging, als ik het loslaat, met kleine schokkende bewegingen naar rechts te gaan. Maar hoe harder ik rijd hoe minder het ook weer word tussen 100 en 120 bijna niets en daarna tot de 140 weer wel en dan word het weer stabieler.

Hoop dat iemand wat kan vertellen hierover!!!

Groeten thijs

thijs59a

Geplaatst door thijs59a (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Moose (0), 17 jaar geleden

Klinkt mij als homokineten/aandrijfas(sen). Bij mijn vorige auto (ook een 306 1.9 diesel maar dan uit '95) is de rechteras eens vervangen bij 160.000 km en beide assen bij iets minder dan 300.000 km. Het stuurprobleem herken ik overigens niet.
De kosten voor het vervangen van beide assen (voor nieuwe, dus geen gebruikte/gereviseerde) bedroegen zo'n 400 euro (juli 2005) met daarbij wat ander klein onderhoud. Dit was bij een onafhankelijke Peugeotspecialist.
Ik heb altijd begrepen dat dit een zwak puntje is van de 306.

Oh ja, ik weet niet hoe lang je het al hoort maar ik zal er niet te lang meer mee doorrijden.

thijs59a (0), 17 jaar geleden

[quote=Moose]Klinkt mij als homokineten/aandrijfas(sen). Bij mijn vorige auto (ook een 306 1.9 diesel maar dan uit '95) is de rechteras eens vervangen bij 160.000 km en beide assen bij iets minder dan 300.000 km. Het stuurprobleem herken ik overigens niet.
De kosten voor het vervangen van beide assen (voor nieuwe, dus geen gebruikte/gereviseerde) bedroegen zo'n 400 euro (juli 2005) met daarbij wat ander klein onderhoud. Dit was bij een onafhankelijke Peugeotspecialist.
Ik heb altijd begrepen dat dit een zwak puntje is van de 306.

Oh ja, ik weet niet hoe lang je het al hoort maar ik zal er niet te lang meer mee doorrijden.[/quote]
Oke dat heb ik vaker gelezen met dat probleem! mijn teller staat op 222000 Km.
Dus misschien is het inderdaad zo dat het het Homokineten is.
Is dat een grote klus om te repareren? Ben zelf wel handig maar dit klinkt ingewikkeld!. In iedergeval bedankt voor je reactie.

Moose (0), 17 jaar geleden

Thijs,

Geen idee of dit een grote klus is. Zelf ben ik ook meer van het zelf repareren maar vaak heb ik er de tijd niet voor :-(. Het lijkt me in elk geval handig om een brug te hebben als je het gaat doen.
In Groningen is trouwens een franse autospecialist voor onderdelen en reparaties (http://www.franseauto.nl/). Mijn vader heeft toen hij nog een BX reed daar wel eens de veerbollen laten vervangen voor een bedrag dat je er zelf niet aan gaat zitten sleutelen. Ook heb ik er wel eens een spiegel voor de 306 gehaald voor een schappelijke prijs.
Het loont in ieder geval eens wat verschillende garages te bellen. Bij de erkende peugeot dealer was de offerte 300 euro per as destijds.


De 306 is me in al die jaren prima bevallen. De assen en een nieuwe stuurbekrachtigingspomp (ook zo rond de 300000 km) zijn de grootste kosten die ik er ooit aan heb gehad. Reden dat ik hem weg heb gedaan is dat hij te klein werd met twee kinderen achterin maar af was die nog lang niet.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.