close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 408 1998: Te hoog en wisselend toerental

Bouwjaar: 1998

Ik heb sinds een maand of 2 (ook) het toerental probleem.

Als ik de motor koud start gaat het meestal goed. Vaak na een min. of 5 of 10 begint blijft hij stationair (b.v. bij een stoplicht) rond de 1900 toeren hangen en soms zelfs rond de 3200 en bij die laatste gaat ie ook wisselen tussen 3500 en 3000 ongeveer. Net of ik het gas steeds intrap. (Ergelijk bij het stoplicht als er andere auto's naast je staan). Onlangs in een parkeergarage ook 3200 toeren. Probeer dan maar eens zachtjes te rijden. Wordt gewoon gevaarlijk. Ook op de snelweg lijk ik wel een cruise control te hebben. Hoef soms neit eens het gas in te houden. Als ik het gas overigens los laat (boven het toerental dat hij vast houd) stoot hij ook heel erg 1 x. Helaas om het probleem lastiger te maken komt het ook voor dat ik na een half uur nog geen problemen heb of als ik de motor, bijvoorbeeld bij de garage, uitzet en na 3 min. met een monteur terugkom en de auto start er niets aan de hand lijkt.

Ben al verschillende keren bij een garage geweest. De Peugeot-dealer waar ik altijd heen ga had pas na een maand!!!! tijd en het werd zo gebracht dat ze vonden dat het probleem niet belangrijk genoeg was om er wat haast mee te maken. De auto rijd immers :/ (maar vraag niet hoe). Dus naar een andere garage.

Deze hebben de stappenmotor schoon gemaakt (die het toerental regelt), geen resultaat, stappenmotor vervangen, geen resultaat, gasklephuis? schoongemaakt, ook geen resultaat. Wel moet ik opmerken dat na elke reparatie de auto het ongeveer 1 dag wel goed deed. Ik blij...maar helaas de volgende dag weer ellende.

Nu ik op dit forum lees dat mensen dit probleem maanden lang hebben (zelfs ook bij een peugeot-dealer) en van alles hebben (laten) vervangen zonder resultaat is me de moet en hoop eerlijk gezegd ver onder de schoenen gezonken dat met het vervangen van andere dingen die ook de garage deels aangaf, andere sensors, bobine en lambda sonde weinig resultaat zal opleveren.

Iemand nog een goed idee? Of wellicht een echte peugeot expert bij mij in de buurt? Ik heb bijna vakantie en ik zie het somber in met zo'n auto:(

Vr. gr.

Hans.
Ede.

Geplaatst door

aquarius74 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tja, zo'n elektrische storing is moeilijk te vinden indien het probleem zich tijdens het meten niet voordoet. Dan wordt het inderdaad gokken welk onderdeel het is. Het kan zelfs een softwarefout in de ECU zijn. Heb dat als eens eerder meegemaakt, hoewel dat er een van 1987 was. Je zou verwachten dat in 1998 de software wat beter zou zijn.
Je zegt dat het bij de koude start meestal goed gaat. Wat doet ie als het niet goed gaat? Staat de gaskabel niet te strak gespannen?

chaan 0
badge

19 jaar

Nee, de gaskabel is't niet. Heb ik gisteren (voor de 3e keer, je moet wat) zelf nog even naar gekeken. Ook in de garage heb ik er niets over gehoord. overigens als als ie bij het niet goed doet bij een koude start doet ie hetzelfde, ook een te hoog toerental dus. begint ie op 1500 ofzo of 1800, tegen de 2000 aan in iedergeval. Lijkt me voor een koude start te hoog. Deed ie ook eerder nooit.
Dinsdag gaat ie weer naar de garage. Ik ben overigens een keer zo vanaf de snelweg naar de garage gereden toen ie het deed, 2 x zelfs geloof ik. Hij gaf toen wel een storing aan op de stappenmotor maar hij dacht dat ie die misschien niet gereset had de vorige keer. Daarna heeft ie die storing niet meer gegeven in de computer maar het probleem bleef echter wel. :(
Ik baal er zo van he, dit soort dingen. Het is inderdaad wat je zegt, als die fout zich niet altijd voordoet denken ze bij de garage na 3 min. "hee, hij doet het...klaaaar". Moet je weer opnieuw een afspraak maken enz. Weer een paar dagen weg. Maar goed, vriendelijk bedankt voor de reactie!

M. Vr. gr.

Hans.

aquarius74 0

19 jaar

Heb je alle vacuumslangetjes goed gecontroleerd? Ook als b.v. de slang naar de rembekrachtiger lekt kun je rare dingen verwachten.

gr. michel

Michel7779 0

19 jaar

Slangetjes hadden ze gecontroleerd maar daar zat het niet in. Hij is gisteren weer bij de garage geweest en ze hebben iets vervangen en tot nu toe nog geen problemen maar als ie het volgende weekngo steeds goed doet geloof ik het pas want ik heb dit al eerder gehad. Ik weet niet hoe het heet maar ik weet wel in grote lijnen wat het doet en hoe het er uit ziet. DUs mocht het toch verholpen zijn zet ik het er voor evt anderen met dezelfde problemen even bij.
Het was een zwart blokje met een aansluiting voor een stekkertje aan de ene kant en een metalen staafje dat aan de andere kant er uit stak. Dit staafje wordt door een motortje in dat zwarte blokje in en uit bewogen. Het zou de gaskleppen regelen. Als ik geen post meer plaats is dat het dus geweest. Ik hoop dat anderen er evt. ook hun voordeel mee kunnen doen. Sommigen hebben al een half jaar problemen zag ik in het forum.

Vr. gr.

aquarius74 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 408 of stel zelf een nieuwe vraag.