close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Watertemperatuur

Bouwjaar: 1996

Hey, Bij mijn Peugeot 306 2.0E Cabrio loopt de temperatuur bij "filerijden" op tot net onder de 110 graden. Is dit normaal? En heeft een 306 2.0E een verwarmd inlaatspruitstuk, want het lijkt erop dat ik iets koelvloeistof verlies pal onder het inlaatspruitstuk, en hoe hoog moet de koelvloeistof staan in de radiateur ?

Alvast bedankt..

Geplaatst door

Jordy5879 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het betreft dus een roze tot rood-achtige substantie die opgehoopt zit onder de inlaat van de 2e cilinder, het voelt vettig aan, maar het is geen vet.
Ook vind ik het verbruik erg hoog, 150 kilometer op een halve tank, of zijn de brandstofmeters van de 306 niet te vertrouwen ?

Jordy5879 0

19 jaar

Het is normaal dat tijdens het filerijden de temp. hoger oploopt maar hij moet na het starten van de fan's terug dalen!! De radiator moet volledig vol zijn!!!! en het expansievatje moet tot het max streepje gevuld zijn!! Het ziet er naaruit dat de dichting stuk is van u inlaatspruitstuk! dat kan ook het hoge verbruik van komen

peter8765 0
badge

19 jaar

Ok, daar hebben we wat aan, maar je zegt "het expansievatje moet tot het max streepje gevuld zijn" je bedoelt aan de radiator ? Want daar staan geen markeringen op..

Jordy5879 0

19 jaar

als het goes is staat er wel markering op dat expansievatje....
en voordat je temp. meter de 110 graden aangeeft moet de fan toch al wel aangeslagen zijn.....is de temp bij normaal rijden wel rond de 90 graden?

Snoof 0

19 jaar

Hallo iedereen,

Ik heb het zelfde probleem met 306 2.0 Cabrio. Tijdens filerijden loopt de temp net onder 110 graden. Dan slaat de fan aan, en loopt de temp terug. Tijdens een rit op de snelweg is de temp constant tussen 90 en 95 graden (tussen in). Het ligt niet aan kolvloeistof peil, deze staat goed. Ontluchting is het ook niet.

Heeft 306 2.0 Cabrio alleen een stand voor de fan?

Harry4183 0

19 jaar

Dat vatje staat in verbinding met de radiator, als je geen markering vindt doe het dan bijna halfvol! kontroleer da regelmatig! als da leeg komt dan verlies of verbruik je vloeistof en da is ni goe!! Hoe ist met da lek aan u inlaatspruitstuk?

peter8765 0
badge

19 jaar

Tijdens het rijden blijft ie net onder de 90 graden. De fan slaat wel aan, maar dan blijft ie rond de 110 hangen, en dan heb ik ook de kachel vol open staan om nog meer te koelen, maar echt zakken doet ie dan niet..

Maar weet iemand misschien waarom het verbruik zo hoog ligt ? 1 op 5 vindt ik nogal gortig, kan dit het inlaatspruitstuk zijn, omdat die ook iets koelvloeistof lekt,of een kapotte temperatuurvoeler of gewoon en onbetrouwbare meter?
Ow en van't weekend gaan we alles onder de loep nemen en desnoods alles uit elkaar trekken....

Jordy5879 0

19 jaar

Hey, net even naar de pomp geweest,
230 kilometer en 23 liter dus een gecombineerd verbruik van 1 op 10, normaal dus.
En meteen thuis lekker stationair laten draaien,
temperatuur loopt op tot net onder de 110 graden, fan slaat aan en loopt terug tot tussen de 90 en 110.
Dus gelukkig maar niks mis mee, op een zeer kleine lekkage nadan, deze zal ik binnenkort ook verhelpen, en zal dan de voorgang ook even posten..
Iedereen bedankt voor de hulp zover.

Jordy5879 0

19 jaar

De meeste peugeots hebben een ventilator die aanslaat rond de 95 graden. Dit is een langszame stand. Zo blijft de zaak tamelijk geruisloos. Loopt de motortemperatuur verder op zo rond de 100 graden dan gaat de hoge snelheid erin. Het lijkt dan net een stofzuiger. Die hoge snelheid treedt vrijwel nooit op of je moet bij 30 graden met een caravan in een file belanden. Kortom ga na of de eerste stand wel werkt. Zit er een airco in dan zal de langszame stand altijd werken als de airco aanstaat.Werkt de langszame stand niet dan doet ook de airco het niet. Dus als je een airco hebt die koude lucht geeft dan werkt ook de langszame stand en dan moet je het elders zoeken.

Bv een vervuilde radiator. Heeft de auto een hoge kilometerstand? Wat weet je van het onderhoud? Elke twee jaar de koelvloeistof ververst? Geen roest in het systeem? Deze tweeliterblokken zijn van gietijzer en willen bij niet tijdig verversen van de koelvloeistof nogal van binnen uit roesten.

Is het een 8 klepper? Klepspeling controleren! Heel belangrijk bij deze blokken. Te strakke klepspeling geeft al snel verbrande kleppen.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Hey cees, dit is nuttige info.
Ik weet alle historie na telefoontje aan het adres van de dealer waar die in onderhoud is geweest bij de vorige eigenaar, staat 129dkm op de klok, in Mei nieuwe Tandriem, ribriem, waterpomp, radiateur, startmotor en ABS pomp ingekomen.
Maar na wat jij nu zegt is het mij duidelijk, eerste stand werkt dus niet, heb wel geen airco, maar zodra de fan gaat draaien is het net een vliegtuig die de motor start. Dat verklaard dan ook de hoge temperatuur bij mij.
Waar ligt dit aan, aan de fan of aan het thermocontact ?
Groet Jordy

Jordy5879 0

19 jaar

Jordy,

Dat zal je dus uit moeten vinden. Ik heb zelf een 405 gehad met dezelfde motor, maar met een airco. Daar werd het signaal voor de fan door een sensor op het thermostaathuis gegenereerd. Bij jou zitten er waarschijnlijk twee sensoren op de radiateur. Koop een vraagbaak, er staat er een op marktplaats (auto diversen/instruktieboekjes)hierin kun je alles vinden.

gr.

Cees

heemskerk4251 0

19 jaar

Jordy,

Ik heb vandaag met automaterialen dealer gebeld, en aan de hand van mijn kenteken heeft hij opgezocht wat voor thermoschakelaar er bij hoort. Officieel gaat er een schakelaar in met een stand. Voor hetzelfde type auto maar dan een automaat is er wel een schakelaar met twee standen. Dus ik vraag me af wat wijsheid is? Eventueel andere schakelaar erin zetten dan officieel bedoeld?

Harry4183 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.