close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: te hoog stationair na vervangen stappenmotor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: KFX, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 55

Peugeot 206 1.4 KFX 141000 KM Bwj: 2000

Auto gekocht uit handelsvoorraad autobedrijf
Auto stond al geruime tijd (aantal maanden) stil.
Bij het starten liep de auto stationair te laag, 0ngeveer 500 toeren, Ik dacht dit komt omdat de auto al een tijd niet gelopen heeft.
De rit naar huis ( 40 km) verliep goed, alleen de auto reageerde traag (lui) op het gaspedaal.
Eerst wat rond geneusd op internet, en de koelvloeistof sensor vervangen.
Dit had weinig of geen invloed, ik vermoede klephuis/stappenmotor
Op mijn werk uitgelezen via OBD, deze vond 13 systemen, maar herkende ze niet
Bij bevriende garagist uitgelezen, kwam er ook niet in, naar de Peugeot dealer, probleem uitgelegd,
Uitgelezen, kwam er ook niet in, de monteur zei mij, dat 99,9 % het probleem de stappenmotor was.
Dus klephuis gedemonteerd en alles grondig schoongemaakt, zo ook stappenmotor
Alles terug gemonteerd, stappenhuis ingeleerd, zelfde probleem.
2e hands klephuis gekocht, deze schoongemaakt en gemonteerd, auto liep gelijk 2500 toeren stationair.
Na wat vragen en zoeken, valse lucht! Alles gedemonteerd en met vloeibare pakking weer gemonteerd, auto liep 1200 toeren… ok
Maar nog niet fijn andere stappen motor, van eerste klephuis gemonteerd.
Loopt 1000 toeren stationair, maar galoppeert tussen 2500 en 3000 toeren.
Nieuwe stappenmotor gekocht, zelfde type VDO
Deze gemonteerd, weer 2000 toeren of meer, valse lucht? Weer alles gedemonteerd en schoongemaakt, en met vloeibare pakking gemonteerd, nog steeds 2000 toeren.
Eerste klephuis gemonteerd met nieuwe stappen motor, stationair 1200 toeren, na 1 keer gas geven weer2000 toeren…
Oude stappenmotor gemonteerd, nog het zelfde, ik word er een beetje moe van……
Bij alle keren accupool los gehad, ingeleerd geruime tijd stationair laten lopen.
Wie het weet?

Geplaatst door

Jean le Blanc (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Valse lucht is inderdaad een eerste verdachte maar zo te zien heb je dat al uitgesloten. Wellicht is het een probleem met de inlaatdruksensor of MAP sensor. Die meet de luchtdruk in het inlaatspruitstuk en geeft die door aan de computer. Als dit niet goed werkt kan ik me voorstellen dat de motor raar gaat lopen.

Map sensor schijnt goed te werken, is nog vrij nieuw (zo te zien) en als ik de stekker los maak valt hij stil.

Ik heb inmiddels op advies van een ex peugeot monteur, de nieuwe stappenmotor terug geplaatst, vooraf heb ik (met de hand) de stift iets uit en ingeschoven, accupool losgemaakt, oude stappenmotor verwijderd, nieuwe gemonteerd, accupool erop, daar na ingeleerd door 10 X op contact te zetten (dus van 0 stand naar stand 2) deze manier van inleren had ik nog niet gehoord, dus dit gedaan, motor loopt perfect en reageert goed op t gas, alleen is het toerental nu te laag, zo`n 700 toeren, ik ben een stuk wezen rijden, maar `t word niet hoger, valt zelfs af en toe stil bij kruispunt oid, hoe krijg ik het toerental omhoog ?

hij loopt dus niet perfect, ga er nou eerst eens voor zorgen dat je de auto uit kunt lezen, kom je waarschijnlijk al een heel eind verder. goed mogelijk dat je ergens een draadbreuk hebt of een defecte motorcomputer.

Hij loopt nu dus wel perfect, 1 uur rond wezen rijden, en het is nu perfect, netjes 900 toeren stationair !
er moet dus na het inleren ff meegereden worden zodat het stappenmotortje goed ingeleert word.
weer een ervaring rijker..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.