Peugeot 106: te weinig vemogen?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 XT

Hallo,


ik heb last gehad van een stotterende motor en erg onrustig stationair lopen (schommelen tussen 750 en 1500 toeren). Nadat ik alles had gelezen m.b.t. dit probleem op deze site ben ik begonnen met het schoonmaken en controleren van de bougies en kabels. Bougies waren erg aangeslagen, kabels zijn in orde. Nu stottert de motor niet meer en ook het stationair loopt mooi gelijkmatig, maar hij loopt vrij laag in toeren, nl. 750 tpm. Wel mooi gelijkmatig maar naar mijn gevoel toch wat te laag.
Op andere forums lees ik over de topsnelheden die deze karretjes moeten halen, en volgens de technische gegevens moet deze auto 175 km/u kunnen halen. Als ik flink gasgeef op de snelweg haal ik met moeite 145 km/u. Ergens kom ik dan toch wat vermogen te kort denk ik. Moet ik dan toch alles gaan nalopen zoals lambda's mapsensor bobine e.d.? of zou er een ander probleem kunnen zijn.


Alvast bedankt voor jullie antword,

groet Bart

BB071

Geplaatst door BB071 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Is de auto ook traag met optrekken?

Katalysator kan verstopt zijn, of misschien klepspeling controleren.

Anders laten uitlezen op mogelijke storingen.

Robert

BB071 (0), 17 jaar geleden

traag, traag..........kan ik eigenlijk niet veel over zeggen Robert. Naar mijn gevoel is ie niet echt ontzettend traag. Trekt ook niet het asfalt krom, maar dat hoef je bij deze auto's ook niet echt te verwachten denk ik.
Over het stationair toerental wil ik nog wat vragen. Zou het kunnen dat de vorige eigenaar het dashboard heeft losgehaald en met het terugplaatsen van de wijzers niet helemaal correct heeft teruggeplaatst? En dan met name die van de toerenteller. Als ik op mijn gehoor af ga klinkt ie niet alsof ie te laag loopt, in ieder geval niet heel erg veel te laag.
Viel me trouwens vanochtend op dat ie in de regen weer erg stotterd. Ik ga dus maar 's aan de slag met vochtverwijderaar en hopen dat het morgenochtend weer regent (sorry) zodat ik misschien verschil bemerk. Als ie dan morgenochtend wel goed loopt, zou het dan de verdeelkap kunnen zijn?????? Of is er nog veel meer wat vochtig weer niet zo prettig vind?

Bart

BB071 (0), 17 jaar geleden

Heb net een "meting" gedaan (stopwatch telefoon). Van 0 tot 80 (moest afremmen) 14.6 seconden. Is dus wel traag met optrekken. Ik heb hiervoor een oude diesel gehad dus daarna is alles snel ;-) volgens officiele tests moet ie in 11.03 op de 100 km/u zitten. Daar komt ie dus niet eens in de buurt.

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt ook gewoon een slechte ontsteking hebben.

Je hebt geen verdeelkap, maar een dubbelbobine. Daar zitten je kabels op, en van daaruit gaat het naar de bougies. Spuit het eens in met siliconen spray of haarlak (werkt goed)

Als dat niet helpt, nieuw setje kabels en bougies. Kabels worden op den duur hard en verstaft.

Als je het exacte toerental wilt weten, zou je even bij de dealer langs kunnen gaan en vragen of ze daar even willen luisteren naar het toerental. En anders even aan de CO kast, hier zit een toerental meting bij in.

BB071 (0), 17 jaar geleden

Ok, de auto heeft eergisteren aan de computer gehangen bij de dealer. Vogens hun geen storingen.
Heb wel wat nieuws. Als ik stilsta met draaiende motor stinkt het heel erg naar uitlaatgassen in de auto. Kan dit een lek spruitstuk zijn, en kan dit dan ook de oorzaak zijn van het andere probleem??

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat is zeer goed mogelijk. Dan moet het eigenlijk ook hoorbaar zijn onder de motorkap wanneer je even snel gas geeft. Een soort snister/snerp geluid.

Je krijgt dan idd ook een schommeld stat. door valse lucht wat de lambda sensor 'voelt'.

Gevolg van het verkeerde signaal van deze sensor, is verkeerd mengsel en dus minder vermogen.

Zou even het hitteschild eraf halen en kijken of er misschien een pakking lek is, of misschien een scheur in spruitstuk.

Succes
Robert

BB071 (0), 17 jaar geleden

Robert bedankt voor je reacties zover.
Aangezien ik nog niet zo bekend ben onder de motorkap wil ik toch nog even een paar "domme" vragen stellen.
Waar zit dat hitteschild en hoe zie je dat een pakking lek is, of hoor je dat doordat er lucht/uitlaatgassen doorheen stromen?
Zou dit dan een moeilijke (dure) reparatie worden of zou ikdit zelf kunnen doen?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je voor de motor staat, heb je gelijk aan de voorkant tussen motorblok en radiateur het spruitstuk zitten. Hierover heen zit dus eerst een hitteschild dat met een paar kleine boutjes vast zit. Haal deze is eraf en laat iemand de uitlaat even dichthouden aan de achterkant zodat er druk wordt opgebouwd en je zodoende de lek beter kunt constateren.

Voor het spruitstuk demonteren moet de voorpijp die vast zit aan het spruitstuk ook losgehaald worden, en daarna kun je het spruitstuk demonteren. Het is wel handig om het goed in te spuiten alvast met wd40. De moeren en tapeinden kunnen behoorlijk roestig zijn.

Gr.
Robert

BB071 (0), 17 jaar geleden

Bedankt Robert,

ik ga morgen meteen kijken eventueel aan de slag.
ik hou je op de hoogte!!!!

Groet Bart

BB071 (0), 17 jaar geleden

Hitteschild los gehad en bleek dat er 3 bouten van het spruitstuk iets los zaten. Ik kon ze nog een stuk verder vastdraaien. volgens mij is de stank in de auto verdwenen. Heb nog geen tijd gehad om uitgebreid te controleren. Snap alleen niet waarom ik niet eerder last heb gehad van uitlaatstank in de auto, het lijkt me niet echt logisch dat deze bouten opeens vanzelf lostrillen.
Jammer is alleen dat het andere probleem hier mee niet is opgelost.
Als de Katalysator verstopt zit, is dat dan schoon te maken of moet er meteen een nieuwe onder?
Ik hoor bij stationair de waterpomp piepen/schuren, kan dit er mee te maken hebben?
Bougies en kabels zijn helemaal vernieuwd dat sluit ik dus uit. Volgens de dealer is de bobine ook goed.
Luchtfilter is schoon en filterhuis heb ik ook schoongemaakt. Ga maandag het bezinefilter checken.
Ik lees ook veel dat ze de stappenmotor schoonmaken. Waar zit dat?

Even kort: het probleem is nu dus dat de motor wat te laag in toeren loopt (750) en dat ie met accelereren rond de 2000 toeren een beetje hapert.

verder iemand nog suggesties???

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Voel anders eens achter de uitlaat of er wel genoeg uitlaatgas uitkomt, desnoods vergelijk het eens met een andere auto.

Katalysator is alleen leeg te maken, door die rommel eruit te stampen. Maar dan krijg je misschien een te hoog co percentage, waar je niet mee door de apk kan. Een nieuwe of gebruikte is dan wel de oplossing.

Stappenmotor zit tegenover je gasklep. Is een kegelvormig onderdeel met vaak een 4 polige stekker. Even de punt er van schoonmaken met remmenreiniger en dan ook het gedeelte in het gasklephuis.

Waterpomp is weer een ander probleem, en zou ik wel zo snel mogelijk fixen. Alhoewel ik denk dat dat de spanrol is van de distributieriem die lawaai maakt.
Mmmm of zou de motor niet op tijd staan??
Zou dat ook even controleren. Ik weet alleen niet in hoeverre je technisch bent omdat te controleren.

Gr.
Robert

BB071 (0), 17 jaar geleden

Wil morgen het benzine filter checken en eventueel vervangen. Filter zou achter het achterwiel moeten zitten, maar waar zit de zekering????

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Een benzinefilter heeft geen elektrische aansluiting, dus ook geen zekeringen. Je kunt wel als je op safe wil even je accu losgooien voor je begint. Filter kun je volgens mij niks aan zien, blikken bus onder je auto bij je tank. Alleen vervangen, kan nooit kwaad.

BB071 (0), 17 jaar geleden

Hoopte dat het probleem was opgelost. Bleek namelijk dat als ik één van de bougie kabels van de bobine lostrok, dat de motor niet nog slechter ging lopen. Met lostrekken van de andere drie kabels wel slechter. Ben naar de peug. specialist geweest en hebben er even een nieuwe bobine aangehangen............zonder resultaat helaas. Wat kan het dan zijn? Specialist dacht misschien een lekke klep??
Nieuw probleem erbij (waarschijnlijk gevolg van....). Auto bokt verschrikkelijk met optrekken en rustig accelereren in alle versnellingen. Hoor dan ook iets ploffen in de uitlaat. Wat nu weer..........................

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Misschien toch de bougie kabels. Die kabels hebben geen eeuwig leven en worden door warmte steeds harder. Misschien is er nu breukje onstaan. Paar verse kabels kan geen kwaad.

BB071 (0), 17 jaar geleden

even een kleine update van de afgelopen dagen:

stappenmotor losgehaald en schoongemaakt. Stappenmotor zit trouwens niet in het gasklephuis ingebouwd zoals ik wel 's lees, maar eronder en het "staafje" rust op gasbedieningsplaatje(?) Gasklephuis schoongemaakt met carb. reiniger. Bougies nog maar 's nagelopen, evenals de kabels. Bobine heb ik nog een vraagje over: als ik de kabels er af trek bij draaiende motor zie ik bij 2 contactpunten wel vonken en bij de 2 ander niet. als ik de kabel er in de buurt hou vonkt ie wel. Betekend dit dat toch de bobine kapot is? Als de motor warm is lijkt het tijdens het rijden wel of ie af en toe op drie cilinders loopt, en af en toe is het bokken zo erg dat het wel lijkt alsof ie op maar 2 cilinders loopt. Als ik dan kijk naar het bobine verhaaltje zou dat kunnen kloppen of denk ik nu weer te simpel?

Ik hoor heel graag weer goede tips en als het even kan dé oplossing............



Groet Bart

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk eens in het donker naar de bobine, misschien zie je dan vonken overslaan. Dan is het de bobine. Je kunt ook even met een plantenspuit er over heen nevelen, gaat de motor beroerd lopen dan vervang je de bobine.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.