close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 205 gti 1.9: terugval naar 0 toeren en slaat af

Bouwjaar: 1992

Mijn auto wil niet meer (stationair) starten.
Valt meteen terug naar nul toeren en slaat af.

Als ik gas blijft geven is er niks aan de hand, maar als ik de gaspedaal loslaat valt ie weer naar nul en slaat af. Ik kan zo dus niet rijden.

Als paardenmiddel kan ik mijn gaskabel strak zetten zodat er constant gas bij wordt gegeven maar dan sta je met zo'n loeiende motor, soort choke. Dat is niet het probleem oplossen.

Aan de kopere bout draaien (mengselinstelling) help ook al niet.
Ik denk dat het zowiezo verstandig is om mijn ECU uit te lezen, maar weet iemand misschien al op voorhand wat er aan de hand is of dit ook wel 's gehad? Waar het probleem misschien kan zitten?

Bedankt

Geplaatst door

escort (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

stappenmotor defect/vervuild.

Alex218 0
badge

19 jaar

de 205 gti '92 heef geen stappenmotor ;)

escort 0

19 jaar

is dat zo?? hoe regelt die stationair toerental dan af??

Alex218 0
badge

19 jaar

dat is mij verteld tenminste.
zo niet waar zit ie en hoe zit dat eruit?
bedankt.

toerental afstellen kan met zo'n bronzen bout bij het gasklephuis.
maar dat helpt bij mij helaas niet.

escort 0

19 jaar

een gti heeft inderdaad een stappenmotor(omloopluchtsteller).hangt dacht ik ergens aan de zijkant van de kop,boven de versnellingsbak. motortje met twee luchtslangen en een stekkeraansluiting. die bronzen bout moet je zelf niet aan stellen.

harry4203 2655
badge vip badge

19 jaar

Ik denk in jou geval dat de smoorklepschakelaar niet goed afgesteld staat waardoor hij de stand stationair van de gasklep niet ziet. Begin eens met het reinigen van het smoorklephuis en de smoorklep.

oldtimer 0
badge

19 jaar

hij zou bij je gasklephuis moeten zitten en is meestal een cylindervormig apparaat met 2 luchtslangen eraan en 1 el. stekker (2 of 3 pootjes).

Wat Oldtimer zegt is trouwens een goed begin, maar stappenmotor is dan een goeie tweede!!!

Alex218 0
badge

19 jaar

de 1.6 heeft wel een stappenmotor, mijn 1.9 (blijkbaar) niet.

een eingd onder de ontsteking zit wel ergens een dingetje met 2 slangen en een stekker er aan, maar of dit een stappenmotor danwel omloopluchtsteller is.... geen idee

escort 0

19 jaar

we hebben het over hetzelfde.. die moet je dus hebben...

Alex218 0
badge

19 jaar

is dat toevallig hetzelfde als de koudeluchtschuif?

en smoorklepschakelaar/smoorklephuis wat is dit?

ja sorry zal wel stomme vraag zijn maar aan deze onderdelen pruts ik normaal eigenlijk nooit, vandaar

escort 0

19 jaar

koudeluchtschuif zit er niet op meen ik.. da's namelijk pas oud.. K-Jetronic tijd.. Golfje GTI 1 of 2 gehad? Of BMW 323i?

Smoorklephuis/schakelaar is hetzelfde als gasklephuis/gaskleppositiesensor.

Alex218 0
badge

19 jaar

bedankt voor de tips, zal in 't weekend is bekijken.

gasklephuis reinigen is dus geen overbodige, maar dat afstellen, hoe doe je dat? je bedoelt niet die bout waar ik het over had he? daar kun je wel rijkere inspuiting mee krijgen e.d., maar dat verhielp bij mij het probleem niet.

overigens als ik de luchtslang tussen gasklephuis en luchtmassameter volg, en een slang onder het inlaatspruitstuk volg, kom ik uiteindelijk bij de... koudeluchtschuif! (niks aan te zien overigens)

escort 0

19 jaar

je hoeft niets af te stellen.. het is een zelflerend en zelfregelend systeem. Het kan hooguit zijn dat je de auto moet laten afstellen omdat je aan die bronzen bout gedraaid hebt (al weet ik niet waar die voor dient)

En je koude luchtschuif; kijk eens wat harry zegt.. zit jouw apparaatje daar??

Alex218 0
badge

19 jaar

hallo,
boven de boite met waterdarmen aan daar zit de koude lucht schuif, das een moderne vorm van choke, als die niet werkt zal je koudstart bijna geen ralenti hebben, beste bewijs, efkes warmrijden en dan nazien of hij blijft draaien, indien niet, smoorklephuis nazien eventueel reinigen, koperenvijs niet aandraaien!!!

D1854 0
badge

19 jaar

ik ben bijna in staat om zelf zo'n ding te gaan kopen om te zien of er een koude luchtschuif inzit..

Alex218 0
badge

19 jaar

heb er hier een paar staan, kom ma zien

D1854 0
badge

19 jaar

hahah, laat me raden. België of Limburg?? En dan ruil ik wel in !!":-)

Nee, laat maar.. ik heb mijn zinnen al op iets heel anders gezet.. Clio moet nog wel eerst ff weg daarvoor!

Alex218 0
badge

19 jaar

nee ff zonder dolle het is koudeluchtschuif.
een soort cylindertje met luchtslangen en een schijfje er in dat de doorgang groot of klein maakt

escort 0

19 jaar

Bizar!!! Sorry dan voor mijn eigenwijsheid maar die heb ik dus echt al in geen jaren meer gezien.. Die kan je vrij snel testen natuurlijk. Koud moet hij vrijwel dicht zijn en tijdens het warmdraaien gat hij langzaam steeds iets verder open..

Hoe vaar je? Je hebt intussen al veel bruikbare tips gehad...

Alex218 0
badge

19 jaar

Alex volgens mij moet jij even opnieuw naar school want als ik dit voorgaande lees !!!
205, de oude 205 GTI's daar stel je het stationair toerental af met de grote koperen schroef op het smoorklephuis. Die koudeluchtschuif is een soort van omloop voor het versneld stationair tijdens de opwarmfase.Het mengsel stel je af in de luchtmeetschijf(afhankelijk van het bouwjaar).

oldtimer 0
badge

19 jaar

tis natuurlijk niet makkelijk een diagnose te stellen via dit forum, wat ook een mogelijkheid is dat de veer van de luchtdebietmeter verslapt is, dan slaat deze schuif zohard dicht, zodanig dat de lucht efkes afgesloten wordt, welke kan voldoende zijn om de motor te laten stilvallen, ma tis nie makkelijk om een diagnose te stellen op deze manier

D1854 0
badge

19 jaar

Oldtimer... bedankt voor je opbouwende kritiek. Ik werk ook al een aardige tijd aan en met auto's op diverse vlakken. Een extra luchtschuif ken ik alleen van de K-Jetronic systemen en erna eigenlijk niet meer aangetroffen. Ik KEN het dus wel, maar niet in combinatie met een modern multipoint injectie systeem.

Dit is voor mij ook om te blijven leren.. net zoals jij en iedereen hier is om zijn/haar kennis te delen en aanvullend nieuwe dingen op te steken.

Alex218 0
badge

19 jaar

Weet ik Alex, maar ach een auto uit 1992 is ook al weer bijna een oldtimer,of niet soms.
Het systeem is trouwens Bosch ik meen LE 2 of zoiets. Je kent dat wel met Lambda maar evengoed met de hand af te stellen,vlees nog vis dus.

oldtimer 0
badge

19 jaar

afgelopen 4 weken het volgende vervangen (moest toch) maar probleem blijft:

- luchtmassameter
- gasklephuis + gaskleppositiesensor
- koudeluchtschuif
- bobine
- ontsteking
- startmotor
- injectoren
- benzinedrukregelaar
- dynamo

dus het zal dus wel een los contactje zijn i.p.v. een onderdeel, weet alleen niet wat.
dat mag de garage binnenkort uitzoeken

escort 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.