Peugeot 307: Tik in de motor bij koude start !

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16 V

Hallo,

Het volgende is het geval.Bij een koude motor ''tikt'' er wat in het blok,en weet niet waar het vandaan komt.
Zodra de temp verder toeneemt ebt de ''tik'' weg. De olie is net ververst bij een handelaar, en is gevuld met een half synt. motorolie 10w40 merk onbekend. Heb begrepen dat de dealer deze olie ook gebruikt. De ''tik'' lijkt niet echt van een stoter afkomstig te zijn, want als de vuldop word weggenomen dan word de ''tik'' niet luider! De auto heeft nu 80.000km. gedraaid. Heeft iemand dit eerder aan de hand gehad?
Iedere suggestie's zijn welkom. Alvast bedankt.

Gr. Ralph

Ralph9264

Geplaatst door Ralph9264 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Michael K. (0), 17 jaar geleden

Het is misschien een idee. Maar zou het misschien aan de klepspelling liggen.
Want als de kleppen warm worden zetten deze uit en is de kans er dat hij niet meer op de klepzitting ''Tikt''.

Ralph9264 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hey,

Ik ga er van uit dat de spelling word opgeheven door de hydrolische komstoter(s) !
Maar ieder geval bedankt voor het meedenken !

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wanneer is dat probleem gekomen ? Na het verversen of al eerder en geleidelijk ? Als ik even wat sites bekijken dan zou voor deze motor alleen een volsyntheet geschikt zijn. Ik neem echter aan dat een dealer het het beste weet.

Kleppen stellen is voor deze motor natuurlijk niet meer nodig.

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee, kan gewoon 10w40 in.

Ralph9264 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

De ''tik'' lijkt wel te zijn gekomen nadat de olie ververst is, maar is niet met zekerheid te zeggen omdat de auto net is aangekocht. Met de proefrit is niks waargenomen ,en dat was voor z'n afleveringsbeurt.

Gr. Ralph

Ralph9264 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,

De ''tik'' lijkt te zijn gekomen nadat de olie is ververst, maar dat is moeilijk te zeggen omdat de auto net is gekocht. Met de proefrit is niks waargenomen en dat was voor de afleveringsbeurt.

Santa (0), 17 jaar geleden

Is het oliefilter ook vernieuwd en zo ja: wat voor merk is er gemonteerd?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Met de proefrit zou de auto nog net warm genoeg kunnen zijn geweest waardoor je het niet merkte.

Santa wat is je vermoeden ? Fram ?

Santa (0), 17 jaar geleden

Inderdaad, Pieter, dat is mijn vermoeden.
Zal niet de eerste keer zijn dat door dit merk filters klachten over oliedruk ontstaan.

Ralph9264 (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo gasten,

Het oliefilter is vervangen, merk onbekend net zoals het merk van de olie.
Het is door een handelaar gedaan bij een aflev.beurt dus ga maar na.........

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ralph wat is de kleur van het filter ? Wit toevallig ?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Is inwendig filter, is niet te zien dus.

Maar zou idd een probleem kunnen zijn.

kouros (0), 17 jaar geleden

bij mijn peugeot 206cc met 10000km
had ik ook een getik,ratel,krekel geluid
alle hydraulische klepstoters vervangen 16stuks
probleem was verholpen

teunissen (0), 17 jaar geleden

Hallo,
Ik heb zelf een renault laguna 2.2 diesel, deze had ook last van ramellende kleppen, terwijl het hydraulische bediende kleppen zijn.
Een andere olie merk gebruikt Castrol Magnetic 10w-40 en sinds die tijd draait de motor weer prima.
De olie moet er natuurlijk wel even in zitten, gaat niet naar een dag over.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.