Hallo,
Mijn peugeot 206 gti 2.0 heeft wat kuren. Koud stationair wat ruw lopen maar ik heb het gevoel dat de vorige eigenaar de motor heeft bijgevuld met de verkeerde olie. Heb al een Forte motor flush potje staan en verwissel dan meteen naar 0W40 olie van Mobil 1. Hopelijk is de koud stationair dan (een stuk) opgelost.
Maar daar gaat het eigenlijk niet over. Tijdens het optrekken hoor je ergens onder de kap een tikkend geluid. Alsof een klep speling heeft zeg maar, precies dat geluid. Dit geluid is er alleen onder belasting, dus bij optrekken. Constante snelheid, stationair of heel rustig optrekken geeft dit geluid niet. Ookal laat ik de motor 5000rpm draaien in zijn vrij dan nog hoor je het geluid niet. Warme of koude motor maakt niet veel uit.
Als ik echter een keer volgas geef in zijn vrij (even kort tot de toeren omhoog komen) dan hoor je het in de auto wel maar onder de kap niet. De motor houdt wel gewoon zijn volle vermogen en loopt mooi rustig rond.
Wat zou dit geluid kunnen zijn?
Het is echt geen rammel, dus niet het spruitstuk. Gewoon een duidelijk getik. Zelf zat ik misschien aan een injector te denken welke geluid gaat maken als hij meer moet leveren (dus bij optrekken). Wel moet ik vermelden dat op dit moment de koppeling gaar is. Het druklager is vergaan en geeft een schrapend geluid. Zal dit lager het tikken ook kunnen veroorzaken? Auto staat nu op de brug om koppeling te vervangen.
Wie helpt me dit geluid te verklaren?
Alvast dank, Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik las het volgende hier op het forum bij een andere wagen, weet iemand wat meer over dat vat? Want hij bespreekt precies mijn geluid
:
Zelf rij ik in een 307 1.6 16 V. In deze auto bevindt zich een absorptievat die geregeld wordt door een elektronischeklep. Aan de rechterkant van de auto, verscholen achter de binnenspatbord vind je het. De absorptievat heb ik zelf vervangen en ik weet uit eigen ervaring dat deze klep geluid produceerde zoals het tikken van een inlaat /uitlaat klep van de motor. Oorzaak was defecte magnetische schakeling klep. Het bleef maar tikken bij deellast motor. Absorptievat vervangen en geen last meer van tikkende geluid.
Ik ben weer wat gerustgesteld. Het lijkt erop dat het (veel voorkomende) spruitstuk inwendig los is gekomen. Had via dit forum een site gevonden en daar omschrijven ze dat losse pijpen in het spruitstuk zelfs een geluid van tikkende kleppen kan veroorzaken. Precies wat ik heb dus.
Binnenkort spruitstuk maar eens gaan lassen dan.
13 jaar
ergste geval zitten hier verkeerde hydraulische klepstoters in
dan krijg je tikkend geluid
maar dan hoor je hem duidelijk op een cilinder afkomen
het is bekend dat ew10 daar last van heeft (toen probleem bekend was zijn bij alle nieuwere ew10 opgelost)
ew8 stoters zouden wel goed genoeg zijn
tevens benzine additief erin gooeien om grote deel van inlaat te reingen
twee flesjes en 2 tanken brandstof verder
heb een ew10 gehad die koud slecht liep maar daar bleek
twee verschillende bougies in te zitten 2 van et3 (korte schacht) en 2 goeie (lange schacht)
als dit is mag je wel naar een 1000euro toe gaan
alleen stoters zit je al op 600euro ex arbeid en vervangen van distributieriem
dus als riem aan de beurt is moet je eventueel eraan denken
als ik laatste acht van chassisnummer heb dan kan ik kijken of bericht van peugeot nog tussen staat bij deze auto
Werner, bedankt voor je reactie. Ik denk echter niet dat het de klepstoters zijn omdat deze voornamelijk problemen geven met de koude start. Motor loopt dan onregelmatig. Als de stoters slecht zijn is het niet algemeen dat ze tikken onder belasting van motor (optrekken). En dat is bij de uitlaat wel het geval. Hier het stuk tekst (in het engels) wat ik had gevonden over het spruitstuk, voornamelijk het laatste deel is voor mij belangrijk.
Tapping, knocking or rattling noise that appears to be coming from the engine at acceleration. Usually the noise can be recreated by short bursts of free revving accelerations. In some cases the noise can be similar to a tappet noise
Voor de zekerheid gooi ik Mobil 1 0W40 in de wagen na een flush met Forte. Dan sluit ik iig zeker de stoters uit.
Ik heb je voor de zekerheid de laatste 8 cijfers van het chassisnummer in een persoonlijk bericht gestuurd. Als je dat voor mij even wil opzoeken heel graag!
13 jaar
zoals al terug gemaild
geen bericht over klepstoters kennelijk is dat voor nog oudere type ew10
wel betrekking op schokken koude motor
dan brandstofadditief erin aftanken en daarna nog een keer
dan zou de inlaat weer schoon moeten zijn en probleem weg zijn
het betreffende geluid zou ik helaas zelf moeten horen om daar iets over te zeggen
Ook een vrij simpele controle: check even of alle bougies wel vast staan. Wij hebben ons ook een keer rot gezocht naar een tik in een motor en dat bleek uiteindelijk een losstaande bougie te zijn. Klinkt ook als een tik.
Voor de rest.....de rammelende schotjes in het uitlaatspruitstuk kunnen heel goed de oorzaak zijn. Komt toch nogal eens voor.
@werner: Bedankt voor je mail! Brandstofadditief ligt klaar en komt er in. Zo ook de forte reiniger en 0W40.
@Hans: Inderdaad een losse bougie heb ik ook aangedacht. Alle bougies daarom er al uit gehaald en zagen er goed uit. Moet ze alleen nog even op moment erin terug draaien.
Woensdag wordt de wagen afgebouwd (koppeling en draagarmen) en dan zal ik eens verder zien.
13 jaar
Even een update; de auto heeft 2 nieuwe draagarmen, 2 nieuw reactiestangen, nieuwe radiator en een nieuwe koppeling gehad. Bonken op slechte weg is nu verleden tijd. Iets of wat knakken met langzaamrijden en dan insturen (parkeren) is er nog wel, maar minimaal.
Verder motor flush gehad met Forte reiniger en een Wynns injectorreiniger in de tank (3/4 vol). Daarna motor gevuld met Mobil 1 0W40 olie (was wel duur). Motor loopt een stuk soepeler nu. Het ruwe lopen in de eerste min na de koude start is helemaal weg. Over het algemeen voel je de motor nog wel iets maar echt minimaal.
Het tikken van spruitstuk is ook nog aanwezig, maar met radio aan niet waarneembaar. Daar zal ik later dit jaar nog een keer aan beginnen.
Bedankt voor de hulp hier.
Ik ben nu wel tevreden en ga lekker van de wagen genieten.
13 jaar
Toch even verder met de wagen. Het schudden bij koude motor is een stuk minder maar nog niet weg.
Nu lees ik dat er in deze motoren (EW10) echt persee 5W30 olie moet MET peugeot specificatie. Dan zou het iets of wat ruwer stationairlopen weg zijn.....iemand die dit kan bevestigen?
Verder heb ik bij stationairloop een iets of wat zingend lagertje, alleen bij stationair met airco uit. Lijkt van een spanrol oid te komen. Iets meer toeren en het geluid is weg. Iemand die hier meer over weet?
13 jaar
ew10 is 5W40
en de hdi's en ep3 en ep6 (laatste twee beninze 1.4 en 1.6, mogelijk ook met turbo de 1.6)
strikt 5w30
Duidelijk verhaal, dan heb ik dus de goede olie dr in zitten.
En is die andere olie voornamelijk voor nieuwere motoren. thnx.
13 jaar
Ik had ook de klachten van ruw lopen en slecht starten bij koude start bij mijn GTI. Ik heb op advies van mijn garage er zelf 0w30 ingegooid en vooraf een motorflush, dit heeft onzettend geholpen bij het ruw lopen bij koude motor.
Je kan volgens mij 0w30, 5w30 en 0w40 en 5w40 erin gooien, alleen vanwege de klepstoters adviseren veel om een wat dunnere olie te gebruiken. Dat tikken kan geen kwaad, die van mij heeft hetzelfde probleem.
13 jaar
Tikken is dus inderdaad bekend. Vorige week in een stuk nieuwere 206 gereden (ook gti) en die heeft dat tikken ook. Dit is dus het spruitstuk.
Rammelen van kap boven op de motor heb ik ook opgelost en de motor is nu een stuk stiller tussen de 2000 en 3000 rpm.
Wel heb ik nog steeds een soort van lager spanrol geluid bij stationair. Vreemde is alleen als de motor warm is (lager stationair) en de airco uit staat. Zet ik de airco aan dan gaat de motor iets van 50-100 rpm meer draaien en hoor ik het geluid niet.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Waterpomp resonantie?
Of zijn de span en looprol van de multiriem bekend bij deze wagens? (het lijkt verder naar achtere weg te komen)
Het is een verveled werk om "even" de multiriem te verwijderen, of is hier een gouden tip voor? Ik kreeg het laatst niet voor mekaar alleen.
13 jaar
Ik heb een behoorlijke lekkage aan me 206 gti. Het is zaterdag begonnen, ik lag even onder de auto om iets na te kijken en zag dat er een paar druppels olie onder de wagen aan de stuurleidingen hingen. Niet genoeg om me zorgen over te maken maar wel ff besloten alles mooi schoon te maken. Het was ook motorolie (stuurolie is rood, dat was deze niet. Bakolie heeft een typische geur, heeft deze niet). Daarnaast is het oliepeil ook omlaag gegaan.
Ik dacht eerst dat het een kering van de as uit de versnellingsbak was, tot die hoogte was het ongeveer nat.
Dus alles schoon gemaakt, maar wel besloten dit eens in de gaten te houden. Die avond moest ik nog weg en na 50 km gereden te hebben stopte ik (aangekomen op bestemming). Ik rook meteen een olie lucht en dus weer onder de auto. Nu was alles onder de wagen nat van de olie. Dus vanaf het laagste punt van de motor/bak tot aan de katalisator. Dus er is iets binnen zeer korte tijd heel veel olie gaan lekken. Vrijdag was alles nog droog, zaterdag dus alles zeiknat.
Iemand een idee wat dit kan zijn? Een kering kan het haast niet zijn omdat het ineens zo spontaan is gebeurd. Zit er toevallig aan de achterkant van deze motor niet een carterontluchtingsslang of zo welke gescheurd kan zijn? Wie heeft de gouden tip!
De motor is gespoeld met Forte Engine Cleaner, dit vreet toch geen keringen op??
13 jaar
Even een update. Keerring was wel lek, deze dus vervangen. Helaas moest de bak er dus voor de 2e keer van af. Nu de keerring is vervangen is de auto al 6000km mooi droog. Gelijk ook voor de zekerheid de price-as keerring (met geleidebus) vervangen. Auto rijdt nu weer heerlijk.
Alleen een tikkend geluid uit de aircopomp maar daar heb ik een ander topic voor aangemaakt, hopelijk krijg ik daar antwoord op.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar