Peugeot 406: Tikkende klepstoters

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Bij stationair draaiende motor hoor ik een tikkend geluid uit de motor komen. Bij koude motor en motorkap open is het duidelijk te horen. Bij warme motor is het me niet opgevallen. Ik vermoed dat het tikken van de hydraulische klepstoters komt.

Kan dit kwaad?

Als het evt nodig is om hieraan iets te laten doen, is het dan handig om dit te combineren met het vervangen van de distributieriem waar het binnenkort tijd voor is (360dkm)?

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

AntonenJolien (0), 11 jaar geleden

Hallo Klaas Jan,

Welke olie zit er in de motor?
De EW10 motor van de latere 406'en is erg gevoelig voor de oliekwaliteit vanwege de hydraulische klepstoters. Als hier geen 5W40 volsyntethische olie in zit, heb je vooral bij kou dit probleem.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Ja is bekend. Er zit 5W40 in.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

geef de laatste acht van chassisnummer eens
dan kunnen we bij peugeot op zoeken of hier iets over bekend is op dit chassisnummer

ik weet dat er modificatie zijn gedaan aan de klepstoters
voor de oudere type is het nu kwestie van soters vervangen voor de nieuwe type
hierdoor moet wel nieuwe distributieriem erop ivm je nokkenassen los moeten
stoters zijn niet goedkoop dacht voor 16stoters je dik xxxx euro kwijt bent
dat is zonder de rest

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Laatste 8 cijfers van het chassisnr: 81425339
Alvast bedankt voor de info.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

1 geluk heb je de info flash staat er niet tussen
maar dit wil niet zeggen dat de hydraulische stoter niet defect zijn
als je binnekort toch de riem doet is het inderdaad slim om dit mee te nemen
op dit moment gaan de kleppen niet helemaal open

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

360.000 km op LPG...... Kan het niet zo zijn dat de klepzittingen zover zijn ingeslagen en dat de hydraulische stoters geen effect meer hebben?

Deze respectabele kilometerstand (op LPG) vergt heel vaak een koprevisie.

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Geen idee. Iemand zei laatst tegen me dat ik misschien last heb van tikkende klepstoters. Ik ga eerst maar even naar de dealer om naar het geluid te laten luisteren.

Hans4040 (330) PRO, 11 jaar geleden

[quote=heemskerk4251]Kan het niet zo zijn dat de klepzittingen zover zijn ingeslagen en dat de hydraulische stoters geen effect meer hebben?[/quote]
daar gaan de stoters niet van tikken, maar strakker staan...

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Nou volgens de dealer is wat ik hoor niet de klepstoters.
Het tikken schijnt uit de versnellingsbak te komen.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

bak zelf kapot of koppeling kapot ??
hoe dan ook bak zal er af moeten

pieterp9094 (0) PRO, 11 jaar geleden

verandert het geluid met intrappen van de koppeling ?

heemskerk4251 (0), 11 jaar geleden

Dan heb je weinig plezier gehad van je nieuwe versnellingsbak.......

kjdkraker (0), 11 jaar geleden

Het geluid verdwijnt als je de koppeling indrukt, dus het zal uit de bak zelf komen.

Verder denk/hoop ik dat het allemaal wel meevalt. Nu, bij bij koude motor en ca 10C buitentemperatuur, hoor ik hoegenaamd niets. Je moet echt de motorkap open doen en je hoofd eronder stoppen wil je het horen. Ik zal nog even in de gaten houden of het misschien afhankelijk is van de temperatuur ofzo.
De bak schakelt verder soepel, dus ik rijd er voorlopig lekker mee door.

We gaan iig eerst gewoon de distributieriem laten vervangen.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.