689 bezoekers online

Peugeot 206: tikkeren en lampje oliedruk piept bij stationair

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 HDI

Zijn we van het ene probleem met de verstuivers/retourleidingen brandstof af en we gaan vrolijk door met het volgende probleem!!!!!

Als de olie warm is en je stopt en het toerental komt beneden de 1000 rpm dan gaat het lampje/piepje aan van de olie(druk) kannetje
Ook sinds kort hoor je als de motor warm is een schrapend/draaiend geluid(eh.... ik vindt het een poelie geluid) en met behulp van de stethoscoop ben ik al aan het luisteren
geweest en had het idee dat het achter de motorsteun distributie zijde het duidelijkst was.

Ook sinds vandaag na een ritje van 200 km is er weer een tik terug gekomen wat weer lijkt op de klepstoters die je hoort en hier veel gelezen over de olie soorten en heb
een poosje terug de 5w40 gewisseld voor de 10W40 en na een poosje draaien ging het getikker weg.

Nu had ik al gelezen van "even" olie druk meten?
"is dit een klaar terwijl u wacht klusje,las namelijk op het net dat er een apart stiftje voor is.Of kun je deze uitlezen"

Zit de oliepomp nu aan de distributiezijde of hangt hij in het carter?En indien wel aan distributie zijde kan hij zo vervangen worden zonder dat distrubutie eraf moet.(hij staat nu op 190.000 maar wil eigenlijk eerst van die geluiden af)

Heb volgende week een aantal dagen vrij maar heb het idee dat het weer een werkvakantie word!!!!

Alvast dank

RonaldJ

Geplaatst door RonaldJ , lid sinds 11 jaar geleden

4 Reacties

oldford PRO, 11 jaar geleden

Kun je de oliedruk uitlezen? Alleen als er een sensor voor in het blok zit.
Niet gebruikelijk dat er een sensor is als je geen oliedruk meter in het dashboard hebt zitten.

Anders moet er een meter in de aansluiting van het oliedruklampje geschroefd worden.
Niet echt veel werk.

306 cabrio PRO, 10 jaar geleden

Zit er het juiste oliefilter in?

RonaldJ, 10 jaar geleden

Filters had ik al diverse malen verwisseld Purflux

Daar het veel moeite was om een garage te vinden die voor mij de olie druk kon meten ben ik er zelf mee aan de gang gegaan en met koude motor
kwam ik op 0,5 bar en richting de 3000 rpm zat ik nog niet op de 2 bar dus probleem lijkt duidelijk......oliepomp.

Oliepomp,distributieset en waterpomp besteld en maar begonnen
Na het verwijderen van de distributiekappen zag ik dat de riem al een 2 á 3 mm naast de tandwielen liep????
Riem verwijderd en ik voelde aan de waterpomp(type met kunstof huis)en daar zat veel speling op en na het verwijderen van de waterpomp zag ik dat er messing slijpsel
zat in de waterpomp en wist dus ook waar het schuurende geluid vandaan kwam daar er op de ruimte in het blok aan de onderzijde een blank slijt spoortje was.

Na het verwijderen van de oliepomp wilde ik aan de achterzijde het zwarte plaatje er van afschroeven om de tandwielen te bekijken en viel me op dat 3 tot 4 torxboutjes er aan de onderzijde nog maar
half in zaten,misschien ook lucht aangezogen ???(ruimte aan de achterzijde op het onderblok zat ook olie op die hoogte)

Maar goed na montage starten lopen en nadat de motor goed warm was wist ik dat de problemen verholpen waren!!!!

Iedereen bedankt voor het meedenken en we hopen er nu plezier aan te kunnen beleven.

gr Ronald

Aziz1080, 3 weken geleden

Ik heb ook al bijna alles vervangen waterpomp,distributieriem,spanner,spanrol, krukaspoelie, dynamo en het schurende geluid is er nog steeds komt van in het blok binnen in nu denk ik weer kan het zijn de oliepomp ???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.