Peugeot 206: schokken van 2.0 gti motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v

hallo,

onze peugeot 206 sw 2.0 16v heeft het probleem dat als de motor koud is hij naar een paar seconden enorm begint te schudden.

dit is inmiddels al zo ernstig dat het al een keer is voor gevallen dat hij zelfs helemaal stil viel.

ook houdt de auto iets wat in bij het wegrijden, maar voor de rest heb je er tijdens het rijden niet veel last van. als de auto een uurtje stil heeft gestaan zit er ook geen probleem in.

storingen uitgelezen, p303 en p304 storing in cilinder 3 en 4 en permanente storing in meerdere cilinders.

is gewoon dezelfde motor als die wij in de citroen c5en hebben liggen en daar weten we van dat dit meerdere oorzaken kan hebben.

dus al vervangen/uitgewisseld:

-bobine
-gasbougies
-temp.voeler
-nieuwe olie 5w40
-injectiereiniger in de tank
-egr klep gereinigd

ooit een keer het probleem gehad dat de koppakking van een 2.0 16v heel licht koelvloeistof verliest op 1 cilinder en daardoor koud een slechte verbranding heeft. koelsysteem onder druk gezet en motor warm laten draaien.
in 2 uur tijd 1 bar druk verloren en als de motor warm is komen er licht belletjes in de koelvloeistof... iemand dit verder wel een keer gehad? om nou direct de kop er af te trekken leek ons wel iets te overdreven.

goed ik hoop op jullie reacties.

groeten mark

auto brons

Geplaatst door auto brons (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

auto brons (0), 14 jaar geleden

zal het topic ff naar boven schoppen...

maar nog niemand een idee dan??

gr. mark

harry4203 (430) PRO, 14 jaar geleden

16 nieuwe klepstoters en nieuwe motorsoftware. niet goedkoop, maar je krijgt er wel een heel andere auto voor terug.

205GTiGriffe (0) PRO, 14 jaar geleden

Je zou eerst nog een toevoeging van wynns of forte kunnen proberen, motorflush of iets tegen klevende klepstoters.

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Wat is de km stand van de auto ?

De klepstoters zijn inderdaad een verdacht punt. Ik heb met dezelfde motor (EW10J4) ooit een probleem gehad dat de klepstoters niet goed meer werkten maar dat was aan het draaien van de motor niet echt te merken. Bij mij ging het motormanagement lampje steeds branden en er werd een storingscode opgeslagen in de ECU (P0170). Als de auto zo slecht draait dat hij zelfs afslaat dan zou ik op z'n minst verwachten dat je motormanagement lampje ook brandt. Bij mij was de oplossing een motorreiniging met Forte Motorflush. Daarna is het probleem niet meer opgetreden. Ik kreeg overigens destijds het advies van de peugeot dealer om inderdaad alle klepstoters te vervangen (á 1000 euro). Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb.

Brandt bij jou het motormanagement lampje ? Zijn er storingscodes opgeslagen ?

Als het alleen bij een koude motor optreedt dan is het dus temperatuur gerelateerd. Het zou kunnen zijn dat de temperatuursregistratie in de ECU niet goed werkt. Je geeft aan dat de temperatuurvoeler vervangen is maar is er ook gecontroleerd of die nu wel goed werkt ? Het kan zijn dat de bekabeling beschadigd is en dat de temperatuur nog steeds niet goed geregistreerd wordt.

De ECU zorgt er bij een koude motor voor dat er extra brandstof ingespoten wordt om de motor draaiende te houden. (automatische choke) Als de ECU dit niet doet omdat hij denkt dat de motor al warm is dan kan de motor om die reden slecht gaan draaien.

Je kan controleren of de temperatuur goed geregistreerd wordt door een OBD reader aan te sluiten op de auto en dan met koude motor te starten. Controleer of de waarde voor de koelwatertemperatuur netjes oploopt van de omgevingstemperatuur naar de bedruifstemperatuur. Blijft de temperatuur constant dat is er iets mis.

auto brons (0), 14 jaar geleden

goeiedag,

kilometerstand van de auto is net 100.000km.

zal hem van de week nog wel ff aan de lexia hangen om de temperatuur te controleren.
wat me wel opvalt aan de temperatuurmeter is dat hij direct op 75 graden zit en er dan vervolgens ook op blijft, niet hoger niet lager tijdens het rijden. alleen stationair stijgt ie naar ongeveer 90 graden.

zal morgen inderdaad ook nog even forte bestellen (beste ervaringen mee) en dat nog eens proberen. het klopt wel dat wij ook meerdere problemen hebben met klepstoters, daardoor hebben we al nieuwe dunnere olie geprobeert maar dit had toen nu toe totaal geen effect. je zou zeggen dat het in ieder geval wel een beetje zal helpen, tenminste das de ervaring bij een c5 wel.

mm update heeft ie ook al gehad, was ik er vergeten bij te vertellen.

storingslamp brandt af en toe wel. storing p0303 en p0304 uitgelezen, plus permanente storing onregelmatig lopen in meerdere cilinders.

evt klepstoters vervangen zal bij mij geen 1000 euro kosten, onderdelen kosten me 16 euro per stuk. en das dan te overzien.
zal van de week eerst proberen met motorflush en dan kijken of het probleem zich nog weer voordoet.

bedankt voor de reactie's!

gr. mark

TrafficBandit (0), 14 jaar geleden

Er staat een heel verhaal over dit probleem bij EW10J4 motoren op een engels forum: http://www.206info.co.uk/ForumsPro/viewt...

Kort samengevat schijnt er een ECU software update te bestaan die de problemen voor een groot deel op lost. Wil je het probleem echter helemaal oplossen dan moet je inderdaad nieuwe hydraulische klepstoters monteren. De juistheid van de oplossing die Harry al eerder gepost heeft lijkt hiermee bevestigd te worden.

[img]http://www.peugeot206cc.co.uk/repair-206...[/img]

Hans4040 (310) PRO, 14 jaar geleden

Mechanische problemen los je niet op met software............

auto brons (0), 14 jaar geleden

hey,

nee maar als je niet weet of je het een mechanisch of elektronisch probleem is, is het wel logisch dat je dit probeert... hebben wij ook vaak genoeg gehad dat dit soort vage klachten opgelost worden met een update----> zie een c4 picasso met eb6v... ;-)

maar ben het met je eens dat dit waarschijnlijk een mechanisch probleem als je dat bedoelt.

heb vandaag een motorflush (speciaal voor hydraulische klepstoters) bij de olie gedaan en voor het zachte prijsje van onze leverancier kan je dat een keer proberen. lukt het niet dan zal toch waarschijnlijk de klepstoters vervangen worden.
iemand een idee trouwens na wat voor tijd dit effect zal hebben? of zou dit direct al moeten helpen.

ook de toerensensor geeft nog wel eens een probleem, aangezien we die niet op voorraad hebben ga ik die maar even "lenen" uit een c5 bij ons op de zaak. kijken of dit effect heeft.

hou jullie op de hoogte en bedankt voor de reactie's!!

gr. mark

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.