auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106: Toerental niet stabiel + inhouden / hikken

Bouwjaar: 1992

106 XN 1.1I U9 4 versn.

Sinds kort ineens bij warme motor loopt het stationair toerental niet stabiel, het valt zo nu en dan met een piek even laag (schokkend).
Tevens houd de auto in/hikken tijdens optrekken in verschillende versnellingen.
Wat is de beste/simpelste oplossing in volgorde om te proberen?
Is dat bijvoorbeeld een reinigingsvloeistof bij de brandstof toevoegen, of zoals een plaatselijke garage hier zegt gelijk een nieuwe stappenmotor/gasklephuis erop dat een paar honderd euro kost excl montage.

Geplaatst door

alist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om zo drastisch te zeggen "smoorklephuis vervangen" dan moet er eerst wel even uitgelezen worden.Gaat het motormanagementlampje ook branden? Zo ja, heeft hij dan storing 33 opgeslagen? Zo nee, dan verkoopt de garage onzin en zou ik daar niet meer gaan.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Het motormanagementlampje gaat niet branden, ik heb weer eens de accupool lost gemaakt bij warme motor, nu loopt ie constant weer hoge toeren daarna weer onregelmatig, ook nog wel hikken tijdens rijden. Kan je het uitlezen van evt storingen alleen bij een Peugeot dealer laten doen?

Kan het ook aan de brandstof liggen? Gisteren heb ik een volle tank euro95 getankt bij een EasyFill station waar de prijs per liter goedkoper is, daarna kwamen ook de klachten, heb n.l. wel meer mensen horen klagen over slecht starten en onregelmatig lopen na het tanken daar zowel benzine als diesel. Heb nu flesje Wynn's Injector+Plus+Cleaner in de tank gedaan en al wat snelweg kilometers gereden, maar het blijft slecht.

alist 0

19 jaar

Een beetje goed uitgeruste universeel garage heeft ook wel uitleesapparatuur en kan dus ook prima de motormanagementsystemen uitlezen.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Oke, ga het ergens uit laten lezen, kom hier op terug.

alist 0

19 jaar

Geen foutcode's gevonden.
Wat zou er nu de verdachte kunnen zijn: toch de smoorklephuis of de computer zelf?? Dat vereist uitgebreid onderzoek.

Volgens de garage (Peugeot Braam te Weurt)die de uitlezing heeft verricht zou zeker de benzine van EasyFill te Beuningen de verdachte kunnen zijn, aangezien hun meer auto's hebben gehad waarbij de tank leeggemaakt en schoon gespoeld moest worden. Ze schijnen bij deze goedkope brandstof water/rommel toegevoegd te hebben.
Tank snel leeg rijden en overgaan op Shell.

Wat denk jij Oldtimer Jansen?

alist 0

19 jaar

Als er werkelijk vuil in de tank zit, moet je hem beslist niet leegrijden. Dan trek je juist alle vuil de leidingen in. Aftappen, demonteren en schoonspoelen is beter.

oldford 0
badge

19 jaar

Altijd het proberen waard maar, als je de achterbankzitting vooroverklapt vind je daaronder een luik dat losmaken en dan zie je de benzinepomp en de meter zitten, één van deze eruit dan kun je in de tank kijken, niet met een lucifer bijlichten maar even met een zaklamp dan weet je of er water in zit want water zakt altijd onderin.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Mocht er water in zitten, verdampt dit vanzelf niet keer?
Als de storing hierdoor gekomen is, gaat het dan ook vanzelf weer weg?
Als het achteraf geen benzine kwestie is, zijn dan de Stappenmotor en/of computer de eerste verdachten?

alist 0

19 jaar

Computer komt bijna niet voor. Als er water inzit ben je de klos dat gaat er echt niet vanzelf uit dat wordt demonteren en spoelen.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Heeft onderstaande ook iets met dit onderwerp te maken of is dat weer wat anders?

Er zit steeds een licht bruine yoghurt achtige substantie bovenin in het reservoir van de koelvloeistof, vlak en ook onder de dop.

Tevens is er ook lichtbruine vloeistof via het ontluchtings gaatje naar buiten gestroomd, je ziet sporen langs de dynamo naar beneden.

Bij het los draaien van de dop bij warme motor (niet zo goed idee) kwam er sowieso een enorme lading naar boven. Hiervan is een gedeelte over de dynamo gekomen.

alist 0

19 jaar

Koppakking was compleet verrot ook tussen de cilinders in.
Deze is vervangen, kop gevlakt, en nieuwe koelvloeistof erin. Bij opbouw is tevens de stappenmotor gereinigd, motor loopt nu mooi, alleen bij koude start gaat het toerental even op en neer daarna corrigeert het zich en blijft stabiel.

alist 0

19 jaar

Lijkt mij dat de computer zichzelf nog even moet inleren, in elk geval lekker dat alles weer wat beter gaat.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Hoelang duurt dat inleren?
Mooi rond lopen doet ie niet helemaal, ook niet bij warme motor.
Maar dat zal er wel geen een doen denk ik als je zo de problemen door leest bij Peugeot.

alist 0

19 jaar

Rondlopen wel maar een beetje onregelmatig kan.Dus als tie niet rond loopt compressie meten.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Hij loopt dus nog een beetje onregelmatig, heeft 1 keer wat ingehouden op de snelweg. Leek wel brandstof gebrek. Maar corrigeerde weer. Zijn dit "normale" verschijnselen die je moet accepteren?

alist 0

19 jaar

Ach, als ze bij jou de darmen er even uit halen dan hik je ook wel eens een keer extra ik denk dat je gewoon eerst maar eens een paar weken moet rijden en kijken wat er dan gebeurt

oldtimer 0
badge

19 jaar

Dat beetje schokken blijft, alleen er komt zo nu en dan wat blauwe rook uit de uitlaat, voornamelijk in stadsverkeer/filerijden/stationair/optrekken.
Hoort dit er ook allemaal bij?

alist 0

19 jaar

oliepeil maar goed in de gaten houden,en koelvloeistofniveau, vind het allemaal een beetje spoekie,hij heeft toch geen warmloper gehad hé.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Zou het niet weten of hij een warmloper heeft gehad, kun je dat merken? Olie en koelvloeistof niveau blijven aardig op peil.Er zit geen watertemp meter in. Alleen waarschuwings lampen voor water en olie, deze heb ik nooit zien branden.

alist 0

19 jaar

Kleppen zijn bij het vernieuwen van de koppaking goed afgesteld? En hoe is het met de rest?Bougie's en dergelijke?

oldtimer 0
badge

19 jaar

Geen idee of de kleppen afgesteld zijn en staat v/d bougies.
Zou dat na moeten vragen.
Kunnen de hoedjes v/d kleppen ook de oorzaak zijn v/d blauwe rook of zitten deze niet in dit type?
Er zit ook een "pingel" geluid in de motor, volgens een garage kan dit minder worden door 1 tank ron 98 te tanken op de 5.
Is dat zo en kan dit geen kwaad voor de catalysator?

alist 0

19 jaar

Klephoedjes zou kunnen,ron 98 geeft alleen de pingelvastheid van de brandstof aan maar is ook loodvrij en daarom niet schadelijk voor de kat.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Heb er nu z'on 30 liter ron 98 met loodvervanger in gegooid, es kijken of het pingel geluid minder gaat worden.
Hiervoor tankte ik al V-power.
Wat betreft de blauwe rook ben ik aan het na vragen of dit type inderdaad klephoedjes heeft.

alist 0

19 jaar

Ja hoor die zitten er op dat weet ik denk ik wel zeker.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Blauwe rook is aanzienlijk minder geworden door een toevoeging in de motorolie.
Het toerental is erg variabel na de "koude" start, zou dat door de (tijdelijke) RON98 benzine met lv kunnen komen? Zou ik nog een keer de accupool los kunnen halen om de pc de re-setten?

alist 0

19 jaar

Die loodvervanger doet er geen goed aan in elk geval.

oldtimer 0
badge

19 jaar

Volgens de aanhef is dit een motor met code U9; dus met katalysator. Daar mag je geen loodvervanger bij gebruiken, dan gaan de lambdasonde en de katalysator kapot. Alleen loodvrij tanken.

oldford 0
badge

19 jaar

Tja vreemd dat twee garage's dit hebben geadviseerd, tank maar leeg rijden en weer over op loodvrij, en hopen op geen schade aan de kat en lambdasonde.
Die pc krijgt het niet voor elkaar om de motor netjes te laten lopen, waarschijnlijk door die ron98 met lv.
Zou ook es de bougies kunnen vervangen, welke merk en type bougies zijn het beste voor dit type?

alist 0

19 jaar

Volgende week worden de kleppen gesteld en de bougies vervangen, kijken of dat iets helpt.

alist 0

19 jaar

Kleppen zijn gesteld en bougies vervangen, inmiddels 2e tank Shell V-power, loopt nog steeds onregelmatig.

alist 0

19 jaar

Good old Braam in Weurt (het bedrijf is sinds 1 september gesloten, helaas) heeft ook gezocht en gezocht toen mijn Peugeot 106 1.1i uit 1992 met hetzelfde probleem zat. Kleppen eveneens gesteld, diagnose apparaat eraan, niks konden ze vinden.
Ik ben maar voor een second opinion naar Opgenoort gegaan en die wisten het meteen: er zit een gaatje in het bougiekapje. En ja hoor, een van de bougiekapjes was doorgeslagen, wat bij een warme motor af en toe de vonk afleidde en dan onsteekt de cylinder natuurlijk niet, wat het onregelmatig lopen tot gevolg had. Bougiekapje vervangen en het probleem kwam nooit meer terug.
Dus dat is wel de moeite waard om te controleren...

brinkie 0

19 jaar

Bedankt Robert.

alist 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.