106 XN 1.1I U9 4 versn.
Na de koude start is tikken hoorbaar richting distr riem/v-snaar/dynamo. Bij warme motor gaat het weg, behalve als je flink gas geeft dan hoor je toch nog bijgeluiden.
Weet iemand wat dit evt kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
1e Is het tikken of is het meer kloppen?
2e Is de distributie kortgeleden vervangen?
1. Je zou het ook kloppen kunnen noemen, aanlopen van iets?
2. De distr is op 10-2003 vervangen bij km stand 156946( zo staat het tenminste op kapje geschreven die met nog met twee tyrips vastzit, heb de auto zelf pas vanaf 25 juli j.l.), de auto heeft nu 169663 gelopen.
19 jaar
Denk dat het geluid eigenlijk standaard bij deze motor hoort.
Het is een pulserende oliestroom in het meest linkse hoofdlager van de krukas.
De auto staat nu ter onderzoek voor dit probleem bij de garage, laat nog weten wat hier uit komt.
19 jaar
Volgens de garage was het kloppen de oorzaak van een versleten dynamo (lagers), deze is vervangen voor een ruildynamo.
Weet jij hier iets op?":
Sinds de vervanging van de luchtfilter draait de motor behoorlijk hoge toeren na de koude start, even later zakt dit terug naar een stationair toerental die eigelijk te hoog blijft bij warme motor.
19 jaar
Haal bij warme motor maar eens even 10 sec de poolklem eraf maakt niet uit welke en kijk dan nog maar eens.
Je bedoelt bij warme motor, de motor afzetten, een accu pool 10 sec eraf, dan weer erop, dan motor weer starten en dan afwachten?
19 jaar
Yep.
Heb de accupool >10 sec eraf gehad met warme motor, het stationair toerental bij warme motor loopt wel laag, maar wel onregelmatig, bij koude motor weet ik nog niet.
Mag ik zo vrij zijn om weer een volgende vraag te stellen over een probleem wat zich nu weer heeft aangekondigd?:
Auto maakt (niet altijd) een knoepend geluid alleen bij het achteruit rijden, zowel recht als bij draaien.
Het geluid komt richting voorwielen.
Onlangs zijn wel de remschijven met blokken vervangen en de wiellager rechtsvoor, weet iemand of het daar iets mee te maken kan hebben of wat het anders zou kunnen zijn?
19 jaar
Remblokken hebben van huis uit wat speling in hun remklauwen deze worden normaal gesproken door een soort van veertjes in de draairichting spelingvrij gehouden, door slijtage en ouderdom kan het wel eens zijn dat dit een klappend(knoepend) geluid geeft bij het achteruitrijden.
Ik neem aan dat het verder geen kwaad kan en dat het knoepen/klappen in de loop van tijd over zal gaan?
Is er nog wat te doen tegen het onregelmatige toerental bij warme motor? Of moeten er echt onderdelen vernieuwd worden?
Vast bedankt weer voor de informatie.
19 jaar
als het een beetje onregelmatig is is het normaal,dan komt het door de traagheid die standaard is ingebouwd in het systeem(computer).
Het tikken / kloppend geluid bij koude motor was dus de dynamo.
Het toerental te hoog na vervanging luchtfilter is opgelost door 10 sec een accupool los te halen.
Het klappen bij achteruit rijden zijn de nieuwe remmen waarvan ik hoop dat het binnenkort vanzelf stopt.
Oldtimer Jansen bedankt voor al je tips en reacties.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar